• تاریخ انتشار : 1401/03/30 - 11:10
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2375
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

واکسن کرونا به شکل اسپری بینی

دانشمندان در حال کار بر روی واکسن‌های کووید هستندی که از طریق اسپری‌های بینی وارد بدن شوند. این واکسن‌ها می‌توانند در رایج‌ترین نقطه ورودی ویروس کرونا به بدن، یعنی غشای مخاطی بینی و گلو، مانع از حمله ویروس به بدن بشوند.

دانشمندان در حال کار بر روی واکسن‌های کووید هستندی که از طریق اسپری‌های بینی وارد بدن شوند. این واکسن‌ها می‌توانند در رایج‌ترین نقطه ورودی ویروس کرونا به بدن، یعنی غشای مخاطی بینی و گلو، مانع از حمله ویروس به بدن بشوند.

به گزارش USA Today، ویتنام، تایلند، برزیل و مکزیک در حال حاضر، تولید واکسن بینی را آغاز کرده‌اند. احتمال داده می‌شود که در آینده نه‌چندان دور، واکسن بینی در ایالات متحده به عنوان دوز تقویتی یا بوستر استفاده شود، اما ممکن است در مناطق کمتر توسعه یافته جهان که واکسن‌های تزریقی رایج نیستند، بیشتر استفاده شود.

در حالی که واکسن‌های تزریقی از ابتلا به فرم شدید بیماری جلوگیری می‌کنند، واکسن‌های بینی می‌توانند از ورود ویروس به بدن جلوگیری نمایند. اثربخشی واکسن‌های تزریقی با گذشت زمان کاهش می‌یابد و سویه‌های جدید کووید می‌توانند واکسن‌ها را دور بزنند. افزایش تعداد موراد ابتلا به اومیکرون گویای همین واقعیت است.

طبق گفته شان لیو، دبیر علمی کارآزمایی‌های بالینی کووید در دانشگاه نیویورک، اگر بدن خود را به عنوان یک قلعه در نظر بگیریم، واکسیناسیون عضلانی از نواحی درونی قلعه محافظت خواهد کرد. بنابراین هنگامی که مهاجمان وارد می‌شوند، ایمنی بدن مانع می‌شود که قلعه به دست مهاجمان بیفتد. اما اگر سیستم ایمنی خود را طوری آموزش دهیم که در دروازه‌های قلعه کار کند، مهاجمان نه تنها برای ورود به داخل با مشکل مواجه می‌شوند، بلکه در صورت ورود هم امکان گسترش در بدن را پیدا نمی‌کنند.

تولید و توزیع این نوع واکسن‌ها آسان‌تر و ارزان‌تر است. هر دوز واکسن‌هایی که به شکمل اسپری بینی فرآوری شده‌اند با هزینه‌ای معادل 30 سنت تولید می‌شود در حالیکه هر دوز واکسن فایزر یا مودرنا حدود 30 دلار هزینه دارد. واکسن‌های بینی در یخچال نگهداری می‌شوند و بر خلاف واکسن‌های مبتنی بر mRNA نیاز به زنجیره سرد ندارند.

با این حال، دانشمندان در تحقیقات خود با چالش‌های متعددی به ویژه در زمینه تعیین قدرت پاسخ ایمنی این نوع واکسن‌ها مواجه هستند.

تکنیک‌های مختلفی برای تولید اسپری بینی استفاده می‌‍شود. در دانشکده پزشکی Icah، واکسن بینی کووید مانند واکسن آنفولانزا در پایه تخم‌مرغ ساخته می‌شود. نسخه بینی واکسن آکسفورد/آسترازنکا نیز بر اساس یک آدنوویروس ضعیف شده ساخته می‌شود. در بیمارستان ک.دکان سینسیناتی نیز واکسن دیگری بر اساس ویروس آنفولانزای سگ‌سانان در حال ساخت است.

بر اساس گزارش محققان دانشگاه لنکستر انگلیس در ژانویه 2021، جوندگانی که دو دوز واکسن بینی دریافت کردند، ایمنی سلولی و همورال قوی برای سرکوب SARS-CoV-2 کسب نمودند.

 

10 می 2022

منبع: سایت Medscape.com

  • گروه خبری : اخبار,کادر درمان
  • کد خبر : 214212
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *