• تاریخ انتشار : 1401/12/16 - 09:02
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1592
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

کاهش عوارض بیماری کووید با مصرف داروهای مهارکننده SGLT2

در مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنال JAMA Network Open به چاپ رسیده‌است، محققان به بررسی اثر 7 دسته‌ی دارویی از داروهای ضددیابت بر روی وخامت علائم بیماری کووید19 پرداختند.

 

به نظر می‌رسد بیمارانی که از قبل از ابتلا به بیماری کووید19 از داروهای مهارکننده SGLT2[1] استفاده می‌کردند، در صورت وخاومت کووید و بستری شدن در بیمارستان، عوارض خفیف‌تری را تجربه خواهند کرد.

در مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنال JAMA Network Open به چاپ رسیده‌است، محققان به بررسی اثر 7 دسته‌ی دارویی از داروهای ضددیابت بر روی وخامت علائم بیماری کووید19 پرداختند. لازم به ذکر است که بیماران مورد بررسی، همگی بیماران مبتلا به دیابت بودند و  از قبل از ابتلا به کووید 19 این داروها را مصرف می‌کردند. این مطالعه‌ی مروری به بررسی 31 مطالعه مشاهده‌ای و 3،689،010 بیمار پرداخته است.

در مقایسه با انسولین، داروهای محرک ترشح انسولین، مهارکننده‌های دی‌پپتیدیل پپتیداز4 و داروهای مهارکننده گلوکوسیداز، داروهای مهارکننده SGLT2 ریسک بروز عوارض نامطلوب کووید را، در صورت بستری شدن در بیمارستان، بیشتر کاهش می‌دهند. بعد از مهارکننده SGLT2، آگونیست‌های شبه گلوکاگونی گیرنده پپتید1 و متفورمین، بیشترین اثر را در کاهش عوارض کووید19 در بیماران بستری ایجاد نمودند.

به نظر می‌رسد این اثر محافظتی با تاثیرات این داروها بر بهبود سطح گلوکز خون، فشار خون، وزن بدن و متابولیسم لیپیدها مرتبط باشد.

دسته داروئی

نمونه‌های موجود در بازار داروئی ایران

محرک‌های ترشح انسولین

گلی‌بن‌کلامید، گلی‌کلازید و رپاگلیناید

مهارکننده‌های دی‌پپتیدیل پپتیداز4

سیتاگلیپتین و لیناگلیپتین

مهارکننده گلوکوسیداز

آکاربوز

آگونیست‌های شبه گلوکاگونی گیرنده پپتید1

لیراگلوتاید

مهارکننده‌های SGLT2

امپگلیفلوزین و داپاگلیفلوزین

 

7 دسامبر 2022

منبع: سایت Drugs.com



[1] Sodium-Glucose Cotransporter-2 Inhibitor

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,دارویی,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 229088
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *