• تاریخ انتشار : 1401/05/19 - 10:02
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1215
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

آیا واقعا خوابیدن روی شکم در کاهش هیپوکسی بیماران مبتلا به کووید19 موثر است؟

بر خلاف تصور معمول، خوابیدن روی شکم در بین بیماران مبتلا به کووید-19 که به اکسیژن مکمل نیاز دارند اما تهویه مکانیکی تهاجمی دریافت نمی‌کنند، فواید بالینی ندارد.

بر اساس مطالعه‌ای که در 18 آوریل به صورت آنلاین در JAMA Internal Medicine منتشر شد، برای بیماران مبتلا به هیپوکسمی مرتبط با کووید19 که تهویه مکانیکی دریافت نکرده‌اند، خوابیدن روی شکم مزایای بالینی همراه نیست.

تیم دکتر ادوارد تانگ کیان، از مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت تنسی، یک کارآزمایی بالینی کنترل‌شده غیرتصادفی طراحی کردند که شامل 501 بزرگسال مبتلا به هیپوکسمی مرتبط کووید19 بوده‌است. لازم به ذکر است که هیچ یک از شرکت‌کنندگان این مطالعه تهویه مکانیکی دریافت نکرده بودند. تعدادی از بیماران صرفا مراقبت معمول را دریافت می‌کردند. در کنار دریافت مراقبت‌های معمول، به گروه دیگری از شرکت‌کنندگان، توصیه شد در زمان بیداری نیز روی شکم دراز بکشند.

بر اساس مشاهدات پرستاری، بیماران در گروه مداخله و مراقبت معمول، به طور متوسط ​​2/4 و صفر ساعت در روز را در وضعیت خوابیده روی شکم سپری کردند.

محققان دریافتند که در مقیاس پیامد ترتیبی سازمان بهداشت جهانی[1] گروه مداخله نتایج بدتری نسبت به گروه مراقبت معمولی داشته است.

بدین ترتیب، بر خلاف تصور معمول، خوابیدن روی شکم در بین بیماران مبتلا به کووید-19 که به اکسیژن مکمل نیاز دارند اما تهویه مکانیکی تهاجمی دریافت نمی‌کنند، فواید بالینی ندارد.

20 آوریل 2022

منبع: سایت Drugs.com



[1] The Modified World Health Organization Ordinal Outcome Scale

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,ریه,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 216319
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *