• تاریخ انتشار : 1400/04/20 - 18:48
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3195
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

توصیه های داروساز در

ضد آفتاب ها

بهترین روش برای کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب و خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست، استفاده از ضد آفتاب ها است.

ضدآفتاب
 
بهترین روش برای کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب و خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست، استفاده از ضد آفتاب ها است.
 
ترکیبات فعال ضدآفتاب می تواند مواد معدنی باشد (به عنوان مثال، تیتانیوم اکسید یا زینک اکسید) که مانع فیزیکی در برابر اشعه ماوراء بنفش(UV)  ایجاد می کند یا مواد شیمیایی ارگانیکی است که اشعه UV را جذب می کند. فرمولاسیون های ضد آفتاب (ژل ، لوسیون و اسپری) معمولاً حاوی چندین ماده فعال و غالباً ترکیبی از مواد فیزیکی و شیمیایی است. 
 
 
 ضریب محافظت از نور خورشید (SPF) نشانگر میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه ماوراء بنفش (UVB) و آفتاب سوختگی است. باید به دنبال یک ضد آفتابی بود که دارای برچسب طیف گسترده ای باشد، یعنی در برابر هر دو اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB محافظت می کند.
 
بهترین SPF چیست؟
 
اکثر پزشکان و همچنین آکادمی پوست آمریکا موارد زیر را توصیه می کنند: 
 
• بسته به آب و هوا، از ضد آفتاب با SPF30 تا 50 بر روی پوست در معرض آفتاب استفاده کنید.
• از ضد آفتابی استفاده کنید که در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می کند.
• شما نباید از SPF بالا به منظور قرار گرفتن طولانی تر در معرض آفتاب استفاده کنید. اگر تابش شدید و / یا طولانی مدت قرار گرفتن در معرض آفتاب را پیش بینی می کنید (به عنوان مثال، زمانی که در ساحل یا در حال اسکی هستید)، باید از یک ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کرده و آن را مجدداً تکرار کنید.
 
به چه میزان ضد آفتاب نیاز داریم؟
 
باید ضدآفتاب را 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، بر روی تمام قسمتهای پوستی که در معرض آفتاب قرار دارد، مالیده شود؛ سپس هر دو تا سه ساعت یکبار مجدداً از ضد آفتاب استفاده شود.
برای دستیابی به SPF ذکر شده روی برچسب، لازم است تا به درستی از ضد آفتاب استفاده شود. یک روش "قانون قاشق چای خوری" است که به معنای یک قاشق چای خوری ضد آفتاب برای هر پا ، نیم تنه جلویی و پشتی و نصف قاشق چای خوری برای هر بازو، صورت و گردن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده کمتر از این مقدار ممکن است باعث کاهش درجه SPF ضد آفتاب شود.
 
نکات تکمیلی:
• باید بعد از تعریق، مالیدن پوست، خشک کردن با حوله یا شنا دوباره از ضد آفتاب استفاده شود.
• توصیه مرسوم این است که هر دو تا سه ساعت یک بار از ضد آفتاب استفاده شود. با این حال، برخی از شواهد نشان می دهد که استفاده مجدد از ضد آفتاب 20 دقیقه بعد از بیرون رفتن ممکن است محافظت بیشتری را فراهم کند زیرا این امکان را فراهم می کند تا مناطقی را که ممکن است در استفاده ی بار اول به طور کامل با کرم پوشانده نشده باشد، در استفاده ی مجدد (20 دقیقه بعد) به طور کامل پوشیده شود؛ سپس باید هر دو تا سه ساعت یکبار مجدداً از ضد آفتاب استفاده شود.
• لب ها را می توان با بالم لب هایی که حاوی SPF 30 یا بالاتر است محافظت نمود و مجدداً آن را تکرار کرد.
• برخی از محصولات آرایشی (به عنوان مثال، زیرسازهای آرایشی به فرم مایع یا کرم پودرها، رژ لب) و مرطوب کننده ها حاوی مواد ضد آفتاب هستند، اگرچه برای تاثیر واقعی، این محصولات باید دارای SPF 15 یا بالاتر باشند. بسیاری از این محصولات محافظت UVA اندک یا بدون محافظت را فراهم می کنند.
 
 
ضدآفتاب و ویتامین د
 
اگرچه تابش اشعه ماوراء بنفش عواقب ناگوار بسیاری دارد، طول موج های در طیف UVB اثر مفیدی در تحریک تولید ویتامین D توسط پوست دارد؛ و منبع اصلی ویتامین D هستند که برای سلامت استخوان ضروری است. برخی از مطالعات نشان داده اند که اگرچه ضد آفتاب ها از UVB محافظت می کند، اما سنتز بسیار خوب ویتامین D را نیز باعث می شود، زیرا دوز UVB برای این کار بسیار کمتر از دوز آفتاب سوختگی است. بنابراین، فایده استفاده از ضد آفتاب در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست با اثرات قابل توجهی در تولید ویتامین D به خطر نمی افتد.
 
آیا ضد آفتاب منقضی می شود؟
 
تولید کنندگان توصیه می کنند وقتی تاریخ انقضا ذکر شده روی برچسب ضد آفتاب ها گذشته است، ضد آفتاب را دور بریزید. با این حال، کرم های ضد آفتاب می توانند بیشتر از تاریخ توصیه شده خود دوام داشته باشند. 
برای ارزیابی آنها می توان از حواس پنجگانه استفاده نمود؛ اگر ضدآفتاب بوی مناسبی نداشت و یا اگر دوفازی شده و یکنواخت نیست، باید آن را دور انداخت.
برای کرم ضد آفتاب که تاریخ انقضا ندارد، یک توصیه عمومی تعویض آن در هر فصل است. ضد آفتاب منقضی شده ممکن است کمتر موثر باشد، به طور بالقوه باعث کاهش درجه SPF شود و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد.
 
نکاتی برای کودکان
 
کودکان به چندین دلیل نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری در برابر آفتاب سوختگی قرار دارند:
• کودکان معمولاً از خطرات آفتاب سوختگی آگاه نیستند و کمتر از اقدامات پیشگیرانه (به عنوان مثال ، ضد آفتاب، سایه) استفاده می کنند. 
• کودکان ممکن است نسبت به خورشید حساس تر باشند و لذا در پاسخ به همان مقدار آفتاب برای بزرگسالان آسیب بیشتری به DNA وارد می شود. 
بنابراین، استفاده منظم از ضد آفتاب برای کودکان ضروری است. توصیه می شود از ضد آفتاب های مخصوص کودکان برای آنها استفاده شود، زیرا این ضد آفتاب ها احتمالاً حاوی مسدود کننده های فیزیکی هستند (به عنوان مثال، تیتانیوم دی اکسید یا زینک اکسید) که به نظر می رسد ایمن تر هستند.
 
نکات تکمیلی:
 
• نوزادان زیر شش ماه باید از تابش مستقیم نور خورشید محافظت شوند و ضد آفتاب می تواند در هر قسمت از پوست که در معرض نور آفتاب است (مانند صورت و پشت دست ها) استفاده شود. 
• ایمنی ضد آفتاب در نوزادان کمتر از شش ماه آزمایش نشده است. بنابراین بهتر است والدین تشویق شوند تا برای محافظت از کودکان در برابر آفتاب از کلاه ، عینک آفتابی و سایه استفاده کنند.
• برنزه کردن زیر آفتاب: برنزه شدن پاسخی به آسیب DNA در پوست است که در صورت عدم اصلاح می تواند منجر به سرطان پوست شود. برنزه شدن همچنین عواقب طولانی مدت قرار گرفتن در معرض آفتاب مانند سرطان پوست و چین و چروک را افزایش می دهد.
 
تهیه و تنظیم: دکتر فاطمه دولت آبادی
تیر ماه 1400
 
  • گروه خبری : گروه های مطالب,مرکز اطلاعات دارویی DPIC,توصیه های داروساز
  • کد خبر : 193222
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *