• تاریخ انتشار : 1402/04/28 - 13:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 637
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مواجهه با فتالات و افزایش ریسک ابتلا به دیابت

بر اساس نتایج حاصل از مطالعه‌ای که به تازگی در ژورنال Clinical Endocrinology & Metabolism به چاپ رسیده است، به نظر می‌رسد مواجهه با برخی از متابولیت‌های فتالات ریسک ابتلا به دیابت در خانم‌های سفیدپوست را افزایش می‌دهد.

فتالات‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که به عنوان Plasticizer برای افزایش مقاومت پلاستیک‌ها به آن‌ها اضافه می‌شوند. این ترکیبات در فرآورده‌های متعددی از جمله کف‌پوش‌های وینیلی، روغن‌های روان‌کننده و محصولات بهداشتی مثل صابون، شامپو و اسپری‌های مو به کار می‌روند. مشتقات فتالات در بسته‌بندی‌های پلاستیکی و تیوپ‌های دارویی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مردم از طریق خوردن یا نوشیدن مواد غذایی که با مواد حاوی فتالات در تماس بوده‌اند، با این ترکیبات مواجهه پیدا می‌کنند. در برخی موارد، استنشاق ذرات معلق فتالات هم ممکن است اتفاق بیفتد. به طور معمول، فتالات در بدن انسان متابولیزه شده و از طریق متابولیت‌های محلول در آب موجود در ادرار از بدن خارج می‌شوند.

بر اساس نتایج حاصل از مطالعه‌ای که به تازگی در ژورنال  Clinical Endocrinology & Metabolism به چاپ رسیده است، به نظر می‌رسد مواجهه با برخی از متابولیت‌های فتالات ریسک ابتلا به دیابت در خانم‌های سفیدپوست را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه میشیگان به بررسی 1308 خانم غیرمبتلا به دیابت پرداختند و به مدت 6 سال این افراد را مورد پایش قرار دادند. از میان این افراد، 61 خانم یا به عبارت دیگر 4.7 درصد از جمعیت مورد بررسی در عرض 6 سال به دیابت مبتلا شدند. برخی از متابولیت‌های فتالات که وزن مولکولی بالاتری داشتند، ریسک بیشتری برای بیماری دیابت ایجاد می‌کردند که البته از نظر آماری چندان معنادار نبوده است. با دو برابر شدن غلظت هر یک از متابولیت‌های فتالات (مونوایزوبوتیل فتالات، منوبنزیل‌فتالات، منوکربوکسیل فتالات،منوکربوکسی‌ایزونونیل فتالات و مونو3-کربوکسی‌‍پروپیل فتالات) ریسک ابتلا به دیابت در خانم‌های سفیدپوست را بین 30 تا 63 درصد بالا می‌برد. لازم به ذکر است فتالات در خانم‌های آسیایی و سیاه‌پوست با افزایش ریسک دیابت همراه نبوده است.

14 فوریه 2023

منبع: سایت Drugs.com

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 240345
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *