• تاریخ انتشار : 1401/05/26 - 09:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 735
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

کاهش اثر واکسن‌های کرونا با مرور زمان

بر اساس مقاله‌ای که اخیرا در ژورنال Infectious Diseases به چاپ رسیده است، اثربخشی واکسن (VE) در برابر عفونت SARS-CoV-2 و COVID-19 علامت‌دار به مرور زمان کاهش می‌یابد اما به نظر می‌رسد در خصوص ابتلا به نوع شدید کووید19 شرایط متفاوت است و اثر واکسن ادامه‌دار است.

 

بر اساس مقاله‌ای که اخیرا در ژورنال Infectious Diseases به چاپ رسیده است، اثربخشی واکسن[1] (VE) در برابر عفونت  SARS-CoV-2  و COVID-19 علامت‌دار به مرور زمان کاهش می‌یابد اما به نظر می‌رسد در خصوص ابتلا به نوع شدید کووید19 شرایط متفاوت است و اثر واکسن ادامه‌دار است.

محققان دانشکده پزشکی پنسیلوانیا یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز انجام دادند که در آن، داده‌های 18 مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. به بیان دیگر، داده‌های حدود 7 میلیون نفر در این متاآنالیز وارد شد. این پژوهش به ارزیابی مدت زمان VE در برابر عفونت SARS-CoV-2، کووید علامت‌دار و کووید شدید پرداخته است.  

محققان دریافتند که VE در برابر عفونت‌های SARS-CoV-2 از 83 درصد در ماه اول پس از تکمیل واکسیناسیون به 22 درصد در ماه پنجم کاهش یافته است. علاوه بر این، کاهش VE در برابر کووید علامت‌دار، از 94 درصد در ماه اول به 64 درصد در ماه چهارم رسید. با این حال، VE در برابر عفونت شدید کووید در تمام گروه‌های سنی بالا بود و تا پنج ماه بعد از تزریق از 90 درصد کمتر نشد. در این پژوهش مشاهده شد که VE در برابر کووید شدید، در افراد بالای 65 سال و آن‌هایی که واکسن جانسن (Ad26.COV2.S) دریافت کرده بودند، کمی پایین‌تر بود.

به گفته محققان این پژوهش، واکسن‌های کووید-۱۹ برای پایان دادن به همه‌گیری بسیار حیاتی هستند. حتی اگر اثربخشی آن‌ها در برابر عفونت کاهش یابد، این واکسن‌ها می‌توانند در برابر فرم شدید بیماری که منجر به بستری شدن در بیمارستان می‌شود، محافظت ایجاد کنند. نیاز است در مطالعات آتی به افزایش اثربخشی واکسن در برابر omicron و سایر واریانت‌های جدید که سبب بستری شدن بیماران در بیمارستان می‌شوند، پرداخته شود.

14 ژوئن 2022

منبع: سایت Drugs.com



[1] Vaccine Effectiveness

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,عفونت و واکسن,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 216577
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *