• تاریخ انتشار : 1403/01/27 - 16:17
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 95
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

جلسه هم اندیشی با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه ، متخصصان و مدیران وزارت بهداشت، جهت بازنگری در نقشه راه پژوهشهای تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور و ارتقاء نقش مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو در تولید شواهد علمی و کاربردی ، در این مرکز برگزار گردید

درجلسه هم اندیشی که با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه ، متخصصان و مدیران وزارت بهداشت، به میزبانی رئیس، معاون، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو برگزار گردید، ضمن معرفی مرکز و دستاوردهای آن، برنامه های پیشنهادی جهت رشد تولید شواهد علمی و کاربردی توسط این مرکز در راستای ارتقاء تجویز و مصرف منطقی دارو در نظام سلامت مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منظقی دارو، جلسه ای به منظور هم اندیشی جهت بازنگری در نقشه راه پژوهشهای تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور و ارتقاء نقش مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو در تولید شواهد علمی و کاربردی در روز دوشنبه مورخ 27/01/1403 به میزبانی مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو برگزار گردید. در این نشست 2 ساعته، اعضای هیئت علمی دانشگاه  و صاحب نظرانی چون دکتر دیناروند، دکتر کبریایی زاده، دکتر سلام زاده،  دکتر بیگلر، دکتر جهانشیر، دکتر سیدی فر، دکتر فاطمی ، دکتر حاجی میری، دکتر زهرا جهانگرد ( مدیر دفتر پایش و نظارت سازمان غذا و دارو)، دکتر کاظم میکائیلی ( دبیر شورای عالی بیمه)، دکتر بیتا مسگرپور ( عضو هیئت علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت)  و  رئیس، معاون، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، خانم دکتر سلیمانی، رئیس مرکز، پس از معرفی مرکز و بیان تاریخچه، همکاران، محورهای پژوهشی، فعالیتها و دستاوردهای مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو، برنامه پیشنهادی جهت بازنگری نقشه راه پژوهشهای تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور و ارتقاء نقش مرکز در تولید شواهد علمی و کاربردی را مطرح و از مدعوین خواستند که به بیان نظرات خود در این خصوص بپردازند. آقای دکتر دیناروند ضمن اشاره به یک جنبه مهم و مغفول از تجویز و مصرف غیر منطقی دارو در نظام سلامت کشور، که مصرف ناکافی و کمتر از نیاز داروها بخصوص در حوزه بیماریهای غیر واگیر مزمن و شایعی چون دیابت و پرفشاری خون می باشد، پیشنهاد دادند که مرکز تحقیقات ضمن تولید شواهد بیشتر در این زمینه میتواند در جهت اصلاح دیدگاههای غیر علمی و غیر مستند درباره وضعیت مصرف دارو در کشور با ارائه مستندات متقن و علمی نقشی ویژه ایفا نماید. آقای دکتر کبریائی زاده نیز ضمن اشاره به بحث تجویز و مصرف منطقی دارو در اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه و سیاستهای ملی دارویی، انجام پژوهشهایی که بتواند شواهدی جهت تبیین مسیر ارتقاء تجویز و مصرف منطق دارو تولید نمایدرا ضروری دانست.

آقای دکتر میکائیلی نیز ضمن اشاره به انجام پروژه های مشترک با حمایت و همکاری سازمان جهانی بهداشت در ایران، به بیان اهمیت قیمت نسبی دارو به خدمات در نظام سلامت پرداخت و خواستار توجه به تعرفه و قیمتهای تمام شده در حوزه تجویز و مصرف منطقی دارو گردید. همچنین ایشان به اهمیت تجمیع و یکپارچه سازی داده های سازمانهای بیمه و توجه به داده کاوی در مطالعات جهت پاسخگویی به سوالات سیاستگزاران اشاره نمود. سپس، آقای دکتر سلام زاده تبیین جایگاه مرکز تحقیقات در پژوهشهای تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور و خط مشی مرکز را جهت فراهم آمدن الزامات قانونی آن مهم دانست. ایشان با تاکید بر تعیین راهبردهای مرکز بر اساس توصیه های 12 گانه سازمان جهانی بهداشت در خصوص تجویز و مصرف منطقی دارو، انعقاد تفاهم نامه همکاری میان مرکز تحقیقات و سازمان غذا و دارو را پیشنهاد نمود.

آقای دکتر جهانشیر عدم حضور همه متخصصان ذی ربط و ارائه کنندگان خدمت در گروههای تدوین کننده دستورالعملها و راهنماهای ابلاغی وزارت بهداشت و معاونتهای دانشگاهها را عاملی مهم در اجرایی نبودن و عدم پیاده سازی دستورالعمل ها دانست و وجود ارتباط بین سطوح مدیریتی با ارائه دهندگان خدمت را ضروری دانست. همچنین ایشان بر استفاده از رسانه جهت انتقال پیامهای کلیدی مطالعات و شواهد تولید شده به کلیه سطوح نظام سلامت تاکید نمود.

در ادامه خانم دکتر جهانگرد ضمن اشاره به فعالیتهایی که تا کنون در کشور در راستای توصیه های 12 گانه سازمان جهانی بهداشت در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو انجام شده است، نبود برنامه های نظام مند، پیوسته و مستمر در این زمینه را از دلایل عدم تحقق برخی از آنها بیان نمود. ایشان بررسی موانع اجرا و پیاده سازی دستورالعمل ها  و امکان سنجی شیوه لینک دستورالعملها و راهنماهای بالینی بومی سازی شده با سیستم های ثبت اطلاعات بیماران در بیمارستان و نسخ الکترونیک را بعنوان گامهایی مهم در ارتقاء تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور برشمرد.   خانم دکتر مسگرپور نیز با اشاره به گستره حوزه های پژوهشی تجویز و مصرف منطقی دارو، تعیین اولویت های پژوهشی و پیگیری و تمرکز بر  3-4  لاین پژوهشی اصلی در اولویت را ضروری دانست.  ایشان همچنین بر در نظر گرفتن برنامه عملیاتی در کنار تفاهم نامه تاکید و برنامه ریزی جهت فراهم آوردن امکانات و تامین شرایط برای تبدیل مرکز بعنوان یکی از مراکز هماهنگی سازمان جهانی بهداشت را پیشنهاد نمود.

آقای دکتر بیگلر با اشاره به برخی مشکلات نظام سلامت که مصرف غیر منطقی دارو را تسهیل می نمایند، بازنگری در برخی سیاستها و اصلاح زیرساختها را ضروری دانست. در ادامه آقای دکتر غلامی با بیان اینکه داروسازان می توانند یکی از بازوان اصلی ارتقاء تجویز و مصرف منطقی دارو باشند، سیاستگزاری های نامناسب را دلیلی بر  مختل نمودن مصرف منطقی دارو توسط داروخانه ها دانست و بر احیای نقش داروساز و آموزش در همه سطوح تاکید نمود.

در پایان، خانم دکتر سلیمانی ضمن جمع بندی نظرات، از حاضرین برای شرکت در جلسه آتی و تشکیل اولین جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات در سال 1403 دعوت نمود.

  • گروه خبری : اخبار,مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروها,خبر
  • کد خبر : 263515
کلمات کلیدی
مرکز  تحقیقات
خبرنگار:

مرکز تحقیقات

تصاویر