• تاریخ انتشار : 1403/05/11 - 19:09
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 220
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نقش ویتامین K در پیشگیری و درمان کبد چرب

 

در سراسر جهان، تقریباً 25٪ از کل بزرگسالان مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) هستند. شواهد اخیر نقش ویتامین K2  را به عنوان یک عامل پیشگیرانه و درمانی برای محافظت از کبد در برابر NAFLD برجسته می‌کند. در موش‌های مبتلا به NAFLD ناشی از رژیم غذایی پرچرب، ویتامین K2 میزان چربی انباشته شده در کبد را کاهش داد و میزان چربی بدن و درصد چربی بدن را به میزان قابل توجهی کمتر کرد.

مقاومت به انسولین و چاقی دو عاملی هستند که اغلب با NAFLD مرتبط هستند، اگرچه بیماران می‌توانند بدون این پیش شرط‌ها به این بیماری مبتلا شوند. راهبردهای فعلی مدیریت شامل کاهش وزن و ورزش است، اما به جز پیوند کبد هیچ راه شناخته شده‌ای برای معکوس کردن روند NAFLD وجود ندارد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که ویتامین K می‌تواند یک گزینه درمانی قوی برای کلسیفیکاسیون عروقی، آرتروز و آسم باشد و همچنین متابولیسم لیپید در کبد را تنظیم نماید اما تحقیقات کمی نقش ویتامین K2 را در جلوگیری یا معکوس کردن NAFLD  بررسی کرده است.

در مطالعه جدید دانشگاه دالیان چین، محققان به موش‌های مبتلا به NAFLD 3 با رژیم غذایی پرچرب، دوزهای مختلف (0.1 میلی‌گرم بر کیلوگرم، 0.2 میلی‌گرم بر کیلوگرم و 0.4 میلی‌گرم بر کیلوگرم) ویتامین K2 پروفیلاکتیک به مدت 8 هفته دادند و اثرات آن را در 12 هفته ارزیابی کردند. وضعیت این موش‌ها با موش‌های مبتلا به NAFLD که رژیم غذایی پرچرب دریافت می‌کردند. مقایسه شد.

دوز 0.2 میلی گرم بر کیلوگرم بیشترین اثرات پیشگیرانه را در برابر NAFLD نشان داد، اگرچه همه دوزها از چاق شدن قابل توجه موش‌ها جلوگیری کردند و تجمع چربی احشایی را در این جمعیت کاهش دادند. بر اساس نتایج این تحقیق، این ویتامین اختلالات متابولیسم کلسترول و اختلال در متابولیسم لیپید را هم اصلاح می‌کند.

تجویز پیشگیرانه ویتامین K2 با کاهش التهاب کبد و فیبروز همراه بود. علاوه بر این، در موش‌هایی که ویتامین K2 برای NAFLD دریافت کردند، پاتوفیزیولوژی بیماری معکوس شد. پس این ویتامین متابولیسم چربی را بدون تأثیر بر توده بدون چربی بدن یا مایع آزاد بدن تنظیم می‌کند.

ویتامین K2 دیس لیپیدمی مرتبط با NAFLD را معکوس نکرد. علاوه بر این، تعداد سیتوکین‌های [1]APN ترشح شده توسط سلول‌های چربی را تغییر چندانی نداد( - APNs می‌تواندHDL  را بهبود بخشد و حساسیت به انسولین را افزایش دهد.)

12 فوریه 2024

منبع: Pharmacytimes.com



[1] Adiponectin 

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 271177
کلمات کلیدی