• تاریخ انتشار : 1403/03/01 - 16:11
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 92
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

استفاده از داروی امپگلیفلوزین در درمان کبد چرب

داروی امپگلیفلوزین می‌تواند در بیماران مبتلا به چاقی و اضافه وزن، مقدار چربی انباشته در کبد را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد داروی امپگلیفلوزین می‌تواند در بیماران مبتلا به چاقی و اضافه وزن، مقدار چربی انباشته در کبد را کاهش دهد و به عنوان یک درمان بالقوه جهت کنترل اختلالات متابولیک وابسته به کبد چرب[1] (MASLD) در نظر گرفته شود.

در حال حاضر، کبد چرب شایع‌ترین بیماری مزمن کبدیست که بیشتر افراد مبتلا به چاقی یا دیابت نوع 2 (T2D) درگیر می‌کند. تاکنون هیچ درمان تایید‌شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از داروهای کاهنده قند خون می‌توانند میزان چربی کبد را کاهش بدهند.

مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنالDiabetes Care به چاپ رسیده، به بررسی اثر مهارکننده‌های انتقال‌دهنده سدیم-گلوکوز 2 در درمان اختلال کبد چرب پرداخته است.  این مطالعه 12 هفته‌ای، به صورت دوسوکور روی 30 بیمار مبتلا به T2D و 27 بیمار مبتلا به چاقی که T2D نداشتند، انجام شد. 46 درصد افراد مورد بررسی خانم بودند و BMI  آن‌ها بین 31 تا 37 بود.

این بیماران در ابتدا و انتهای زمان مطالعه، مورد بررسی قرار گرفتند و تست‌های تحمل 75 گرم گلوکوز، MRI کبد برای بررسی میزان چربی بافت کبد و بررسی میزان ساخت گلوکوز اندوژن از طریق تست انفوزیون 3-3H-glucose انجام شد.

جمعیت مورد مطالعه به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه روزانه 25 میلی‌گرم امپگلیفلوزین و گروه دیگر مقدار مشابه پلاسبو دریافت کردند.

درگروهی که داروی امپگلیفلوزین دریافت کردند، مقدار چربی مطلق موجود در بافت کبد به میزان قابل توجهی (2.39%) کاهش پیدا کرد. این شاخص در گروه پلاسبو، 0.91 درصد گزارش شد. بین کاهش درصد چربی کبد در گروه امپگلیفلوزین با بهبود حساسیت به انسولین، کاهش وزن بدن و سطح پایه چربی کبد ارتباطاتی مشاهده شد. از طرف دیگر، ارتباط معنی‌داری بین کاهش سطح چربی کبد و تغییر سطح قند ناشتا، هموگلوبین A1C و میزان ساخت گلوکز اندوژن پیدا نشد.

در آخر، می‌توان چنین نتیجه گرفت که صرف نظر از وضعیت ابتلای بیمار به دیابت، استفاده از داروی امپگلیفلوزین می‌تواند در کاهش میزان چربی کبد کمک‌کننده باشد.

22 فوریه 2024

منبع: Medscape.com



[1] Metabolic Dysfunction–Associated Steatotic Liver Disease

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 266695
کلمات کلیدی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید