شماره تماس: 021-88849011-15
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1403/07/23 - 18:17
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

Baricitinib در درمان ریزش مو: آیا با قطع دارو، ریزش مو مجددا شروع می‌شود؟

ریزش مو انواع مختلفی دارد. یکی از حالات ریزش مو، به صورت تکه‌ای و دایره‌وار و در یک نقطه محدود رخ می‌دهد. به این نوع ریزش مو که غالبا زمینه‌ی ایمونولوژیک دارد، ریزش مو سکه‌ای یا آلوپسی آرئاتا نام دارد.

 

آلوپسی آ‌رئاتا یا AA[1] (ریزش مو سکه‌ای) فرم شایعی از ریزش مو است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از افراد را درگیر کرده است. به طور معمول، در درمان این نوع ریزش مو از داروهای کورتیکواستروئیدی استفاده می‌شود. یکی دیگر از داروهای پرکاربرد در درمان ریزش مو سکه‌ای، داروی باریسیتینیب است که با دوز 2 الی 4 میلی‌گرم در این اندیکاسیون تجویز می‌شود و اثرگذاری بسیار خوبی هم ایجاد کرده است.

اخیرا پژوهشگران دانشگاه Yale به این نتیجه رسیده‌اند که اثرگذاری این دارو تا زمانی ادامه دارد که مصرف باریسیتینیب ادامه داشته باشد. در ادامه کارآزمایی بالینی BRAVE-AA1 که به بررسی اثربخشی داروی باریسیتینیب روی ریزش مو سکه‌ای می‌پرداخت، یک مطالعه‌ی دیگر طراحی شد که اثرات قطع دارو بر وضعیت مو و ریزش مو بیمار را ارزیابی کند.

در این پژوهش 654 بیمار بالغ مبتلا به نوع شدید AA به 3 گروه تقسیم‌بندی شدند. به مدت 52 هفته، گروه اول روزانه 4 میلی‌گرم باریسیتینیب، گروه دوم روزانه 2 میلی‌گرم باریسیتینیب و گروه سوم پلاسبو دریافت کردند.

 

در هفته 52، 115 نفر از بیماران گروه 1 و 39 نفر از بیماران گروه 2 مجددا به طور ناشناس گروه‌بندی شدند. تعدادی از آن‌ها به مصرف باریسیتینیب ادامه داده و  به گروه دیگر پلاسبو دادند. هدف از انجام فاز 2 مطالعه این بود که درصد بیمارانی که تا هفته 152 شاخص [2]SALT آن‌ها بیشتر از 20 واحد افت پیدا می‌کند و همچنین درصد افرادی که با شروع مجدد دارو، بهبود را تجربه می‌کنند، مشخص شود.

بیمارانی که در فاز 1 مطالعه جواب گرفته بودند و در ادامه در گروه پلاسبو قرار گرفتند، خیلی زود مجددا دچار ریزش مو شدند و شاخص SALT در این بیماران 20 واحد کم شد. این بیماران دوباره تحت درمان با باریسیتینیب قرار گرفتند.

در هفته 152 مطالعه، در 90 درصد بیمارانی که باریسیتینیب 4 میلی‌گرم را تا هفته 152 ادامه دادند و در 89 درصد بیمارانی که باریسیتینیب 2 میلی‌گرم را تا هفته 152 ادامه دادند، شاخص SALT از عدد 20 پایین‌تر نیامد.

افرادی که بعد از هفته 52 باریسیتینیب دریافت نکردند، ریزش مو شدیدی تجربه کردند. به طوریکه در هفته 152 صرفا 20 درصد گروه 1 و 10 درصد گروه 2 SALT بالای 20 داشتند.

در افرادی که تا پایان زمان مطالعه باریسیتینیب را ادامه دادند، صرفا ریزش مو در 7 درصد موارد اتفاق افتاد. در حالیکه 80 درصد بیمارانی که در فاز 2 پلاسبو دریافت کردند، مجددا دچار ریزش مو شدند.

بیمارانی که در فاز 2 به دنبال دریافت پلاسبو، دچار ریزش مو شدند و دوباره تحت درمان با باریسیتینیب قرار گرفتند، مجددا به SALT بالای 20 رسیدند. این مورد، در 87.5 درصد بیماران گروه 1 و 63 درصد بیماران گروه 2 مشاهده شد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد بیمارانی که بعد از یک سال مصرف دارو، دارودرمانی را قطع کردند، دوباره ریزش مو شدید پیدا کرده و تقریبا تمام موهای تازه روییده شده خود را از دست دادند. بنابراین، توصیه می‌شود دوره درمان آلوپسی آره ئاتا با داروی باریسیتینیب بیشتر از یک سال ادامه داشته باشد.

14 آگوست 2024

منبع: سایت Medscape.com

 

 

 

 



[1] Alopecia Areata

[2] Severity of Alopecia Tool

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 281288
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه