شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/15 - 19:06
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3383
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، تیر ماه 1399

پزشک متخصص اطفال برای کودک 3 ماهه سه دوز واکسن پرونار توصیه کرده است. آیا سن سه ماهگی زمان مناسبی برای تزریق واکسن پرونار می باشد؟ با چه برنامه ای باید تزریق شود؟ ...

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار اخیراً به دلیل وضعیت بد میاستنی گراویس در بیمارستان بستری شده است. بعد ترخیص داروی آزارام 50 (روزی 3عدد) برایش گذاشته شده و داروی پیرامیست 60 (روزی 2عدد)که سابقاً برای افتادگی پلک استفاده می نموده، مجدد توصیه به مصرفش می شود. همچنین در بیمارستان متخصص قلب ایشان را ویزیت کرده و برایشان لوزارتان25 (روزی 2عدد) و بیزوپرولول 10 (روزی یک عدد) را می گذارد. از بعد ترخیص از بیمارستان، گاهی اوقات ناگهان میافتد(اظهار همسر بیمار). همسرش می پرسد آیا این مشکلات بخاطر لوزارتان یا دوز بالای آزارام است؟

پاسخ: با شرح حال گیری بیشتر مشخص شد که منظور از افتادن، افتادن ناگهانی سر و شل شدن بدن است ولی بیمار در این حالت هوشیار بوده و حمله خواب نیست و مشابه همان تابلوی بالینی بیماری میاستنی گراویس است. بیمار قبلاً پیرامیست 60 روزی 3عدد مصرف می کرد که یک مدت آن قطع کرده بود و اکنون مجدد بخاطر افتادن پلک گفته شده که شروع شود و خودشان روزی 2عدد شروع کرده اند. توصیه شد که به زمانهای افتادن توجه کنند (آیا حالت افتادن 4-5 ساعت بعد خوردن پیرامیست است)، که ممکن است بخاطر نیمه عمر کم این دارو و از دست رفتن اثرش باشد. این دارو معمولاً به صورت منقسم 3-4بار در روز تجویز می شود (البته نیاز به مصرف در ساعت شب و هنگام خواب نیست) و بعد حدود 5 ساعت ترجیحا باید دوز بعدی خورده شود و 3-4ساعت مانده به خواب شب نیاز به مصرف دارو نیست. بیمار 53 کیلو می باشد و آزارام تجویز شده تقریباً ماکسیمم میزان برای فرد با این وزن است (2.5 تا 3 میلی گرم/کیلوگرم/روز) اما طول می کشد تا اثرش دیده شود. حداقل یک ماه از شروعش باید بگذرد.

داروی پنتوپرازول به دلیل ریسک خونریزی گوارشی برای بیمار اضافه شده است.

بیزوپرولول مشکل میاستنی گراویس را تشدید می کند و در صورت امکان با مشورت پزشک به داروی غیر بتابلاکر تغییر کند و اگر امکانش نیست، بهترین انتخاب در بین بتابلاکرها همین دارو است.

داروی ادالت کلد و آنتی هیستامین های نسل 1 و سایر داروهای حاوی آنتی هیستامین برای بیمارمصرف نشود زیرا بیماری میاستنی گراویس را تشدید می کند.

این افتادن ها نشان دهنده کنترل نبودن میاستنی است. در صورتیکه بیمار با مصرف صحیح پیرامیست و یک ماه گذشتن از آزارام بهبود پیدا نکردند مجدد با پزشک مغز و اعصاب مشورت شود.

توصیه نهایی به بیمار: پیرامیست 60 طبق گذشته روزی 3بار مصرف شود و در صورت امکان بیزوپرولول با مشورت پزشک به داروی غیر بتابلاکر تغییر کند. از مصرف آنتی هیستامین های نسل1 و محصولات حاوی این ترکیبات خودداری شود.

منابع: up to date

دکتر زینب سعدآبادی

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار 3 سال است احساس شیء خارجی در گلو دارد و پزشک داخلی اخیرا با تشخیص التهاب و آلرژی پردنیزولون 7.5 میلی گرم روزانه برای یک تا دو هفته تجویز کرده است. مصرف چه مدت پردنیزولون نیاز به چک تراکم استخوانی دارد؟

پاسخ: در سنین زیر 40 سال در صورتی که پردنیزولون 20 میلیگرم یا بیشتر برای مدت یکماه یا بیشتر مصرف شود نیاز به چک BMD دارد.

توصیه نهایی به بیمار: با توجه به اینکه مدت زمان مصرف و دوز مصرفی بیمار بالا نیست نیاز به چک ندارد

منابع: up to date

دکتر سونا قاسمی

 

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار:بیمار خانم 32 ساله مبتلا به افسردگی، بی اختیاری در دفع ادرار و دردهای نوروپاتیک دست در حال مصرف باکلوفن، پرازوسین، آریپیپرازول و گاباپنتین می باشد. بیمار برای اینکه بتواند شب بیدار بماند چند شب داروی آریپیپرازول را مصرف نکرده است و به شدت تهوع و استفراغ دارد. غذای خاصی نخورده و در قرنطینه ی خانگی بوده و با کسی هم در ارتباط نبوده است. آیا فراموشی مصرف چند دوز از داروی آریپیپرازول میتواند منجر به تهوع و استفراغ شود؟

پاسخ: قطع ناگهانی داروی آریپیپرازول می تواند عوارضی مانند تهوع، استفراغ و مشکلات گوارشی دیگر، بی خوابی و سردرد ایجاد کند (احتمالا به علت اثر بر گیرنده های سروتونینی). دارو برای اینکه بهترین اثربخشی را داشته باشد باید منظم استفاده شود.

توصیه نهایی به بیمار: ادامه ی مصرف دارو و عدم قطع یا فراموشی مصرف دارو

منابع:  up to date

دکتر سارا کثیرزاده

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار:کودکی 6 ساله، از زمان شروع کرونا به دلیل فضای وسواس و اضطراب منزل دچار شب ادراری شده است؛ به همین علت برای وی روزانه یک چهارم قرص بتانکول 25 و 5 سی سی شربت فلوکستین تجویز شده است. بیمار ده روز است که داروها را استفاده می کند و 4 روز است که مادر کودک دوز فلوکستین را نصف می دهد. از دو روز پیش کودک افکار خودکشی پیدا کرده و بیان می کند خودش را پایین می اندازد. با پزشک تماس گرفته و ایشان گفته اند؛ فلوکستین قطع شود. قطع مصرف شربت فلوکستین در بچه باید چطور باشد؟

پاسخ: افکار خودکشی با داروهای اعصاب به عنوان عارضه می تواند مطرح باشد و مخصوصا در کودک این احتمال بیشتر است. ضمن انکه ممکن است این حالات ناشی از مشکل اضطرابی زمینه ای بیمار باشد.

توصیه نهایی به بیمار: دارو با توجه به انکه طولانی اثر است و فقط ده روز استفاده شده نیازی به تیپر ندارد و می تواند بلافاصله قطع شود. حتما باید هرچه زودتر به روانپزشک اطفال مراجعه شود تا بررسی های لازم صورت گیرد و در این مدت کودک از جهت انجام اعمال خودکشی به دقت مانیتور شود.

منابع: up to date

دکتر فاطمه جام بزرگ

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 30 ساله ایی است که به لاتکس و فلفل و توت فرنگی آلرژی دارد. با توجه به این شرح حال آیا می تواند واکسن گارداسیل تزریق کند؟

پاسخ: در رابطه با واکسن گارداسیل مشکلی نیست و می تواند واکسن را تزریق کند. اما افرادی که به لاتکس حساسیت دارند به احتمال بالا با تزریق واکسن سروریکس دچار واکنش می شوند.

توصیه نهایی به بیمار: بهتر است بیمار در صورت امکان تست آلرژی دهد و پس از تزریق، حداقل 15 دقیقه در مرکز درمانی بمانند واکسن گارداسیل در افرادی که به مخمر حساسیت دارند توصیه نمی شود و باید با پزشک مشورت نمایند.

منابع: gardasil leaflet

دکتر فاطمه عمو عابدی

 

بیمار ششم

شرح مشکل بیمار: پزشک متخصص اطفال برای کودک 3 ماهه سه دوز واکسن پرونار توصیه کرده است. آیا سن سه ماهگی زمان مناسبی برای تزریق واکسن پرونار می باشد؟ با چه برنامه ای باید تزریق شود؟

پاسخ: سازمان جهانی بهداشت برای کشورهایی که این واکسن در برنامه ی روتین آن ها نیست؛ 3 دوز این واکسن را برای نوزادان زیر یک سال توصیه می کند. طبق برنامه ی توصیه شده کودک می توانند 3 دوز قبل از 9 ماهگی تزریق کنند یا 2 دوز تزریق شود و سپس یک دوز یادآور بعد از 9 ماهگی دریافت شود. ارجحیتی برای زمان تزریق وجود ندارد با توجه به سن و نیاز به ایجاد مصونیت به عفونت های شایع در این سن شاید تزریق در سنین پایین تر بهتر باشد.

 توصیه نهایی به بیمار: در کل الان زمان مناسبی برای تزریق می تواند باشد و 3 دوز به دو صورت زیر توصیه می شود که بعد مشورت با پزشک می توان یکی از برنامه های زیر را اجرا نمود:

ماه 4 و 6 و8

ماه 4 و 6 و دوز یادآور در ماه 12

منابع: up to date

دکتر امیرحسین قهرمانیان

 

بیمار هفتم

شرح مشکل بیمار: بیمار از سه سال پیش روزی سه تا چهار عدد کلداکس برای تپش قلب به صورت سر خود مصرف می کند. اخیرا دچار حمله ی عصبی و حالت مرگ می شود. به متخصص قلب و عروق مراجعه شده که قلب مشکلی نداشته است و دارو های کلردیازپوکساید 5 (روزی یکی) و پروپرانولول 10 (روزی یکی) تجویز شده است. آیا می توان کلداکس را قطع کرد؟

پاسخ: کلداکس ممکن است به دلیل داشتن آنتی هیستامین باعث خواب آلودگی موقت شود اما این دارو نقشی در درمان اختلالات اضطرابی ندارد و نباید برای این مشکل مصرف شود.

مصرف کلداکس باید قطع شود. مشکل بیمار یک بیماری اعصاب و روان است که باید برای درمان آن داروی مناسب تجویز شود.

توصیه نهایی به بیمار: قطع کلداکس و ادامه ی پروپرانولول و کلردیازپوکساید و مراجعه به متخصص اعصاب و روان در اولین فرصت.

منابع: up to date

دکتر محمد امین گودرز

 

بیمار هشتم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم جوانی است که پس از 2 رابطه پرخطر متوالی طی دو روز، دو بار لونژیل مصرف کرده است و با گذشت 10 روز هنوز قاعدگی اتفاق نیفتاده است. چه مدت بعد از مصرف لونژیل باید انتظار رخ دادن قاعدگی را داشت؟

پاسخ: با توجه به اینکه دو بار پشت هم قرص توسط بیمار استفاده شده است سیکل هورمونی ایشان به میزان بیشتری دستکاری شده و ممکن است این بار عدم پریودی طولانی تر شود.

توصیه نهایی به بیمار: اگر تا سه هفته بعد از مصرف دارو یا یک هفته بعد از تاخیر در زمان مقرر قاعدگی، پریود اتفاق نیافتد میتوان تست ادرار انجام شود و اگر منفی بود تست خون انجام شود یا برای انجام مجدد تست ادرار صبر شود.

دکتر دنیا کاظمی

 

بیمار نهم

شرح مشکل بیمار: خانم 38 ساله که به دلیل آمنوره مدروکسی پروژسترون 10 میلی گرم روزانه برای ایشان تجویز شده است و می خواهند بدانند تا چند روز پس از اتمام دوره ی مصرف خونریزی مشاهده خواهد داشت؟

پاسخ وتوصیه نهایی به بیمار: بین 3-7 روز پس از اتمام دوره ی مصرف انتظار خونریزی را داریم .

منابع: up to date

دکتر لیلا ملکی

 

بیمار دهم

شرح مشکل بیمار: به منظور بلوع زودرس کودک 12 ساله متخصص اطفال بعد از بررسی بیمار، واریوپویتیل تجویز کرده است و اکنون مادر فرزند در مورد مصرف دارو و عوارض جانبی داروی واریوپویتیل سوال دارند؟

پاسخ وتوصیه نهایی به بیمار: این دارو با کنترل ترشح هورمون های جنسی از بلوغ زودرس جلوگیری کرده و شایع ترین عوارض آن گرگرفتگی، سر درد و درد محل تزریق می باشد.

منابع: up to date

دکتر مهشید کارگر

 


 
  • گروه خبری : توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 166606
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings