شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1400/12/23 - 10:42
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1843
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تایید دو داروی جدید برای درماتیت آتوپیک

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) دو مهارکننده خوراکی JAK-1 را برایدرمان درماتیت آتوپیک (AD) متوسط ​​تا شدید تأیید کرد. به این ترتیب، Upadacitinib و Abrocitinib اولین مهارکننده‌های JAK هستند که برای این اندیکاسیون در آمریکا مجوز گرفتند.

تایید دو داروی جدید برای درماتیت آتوپیک

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) دو مهارکننده خوراکی JAK-1 را برایدرمان درماتیت آتوپیک (AD) متوسط ​​تا شدید تأیید کرد. به این ترتیب، Upadacitinib و Abrocitinib اولین مهارکننده‌های JAK هستند که برای این اندیکاسیون در آمریکا مجوز گرفتند.

اما گاتمن، MD، PhD، استاد و رئیسدپارتمان پوست در دانشکده پزشکی Icahn در نیوریورک در یک نشست خبری اظهار کرده:«تایید این دارو خبر بسیار بزرگیست. زیرا در سال‌های گذشته هیچ داروی سیستمیک ایمنی جز سیکلوسپورین و متوتروکسایت برای این بیماران مهیا نبود. تابه‌حال، تنها داروی خوراکی تایید شده برای AD پردنیزون خوراکی بود که در مصرف طولانی مدت با عوارض جانبی جدی همراه است.فلذا، این داروها اساساً اولین داروهای خوراکی هستند که می‌توانیم برای استفاده طولانی مدت به بیماران خود ارائه دهیم. چرا که بسیاری از بیماران تمایلی به استفاده از داروهای تزریقی ندارند.»

داروی Upadacitinib

دارویUpadacitinibبا برند Rinvoqتوسط شرکت AbbVieتولید می‌شود و برای درمان AD متوسط ​​تا شدید در بیماران 12 سال به بالا کاربرد دارد.تاییدیه این دارو بر اساس یافته‌های سه مطالعهبالینی فاز 3 که مجموعا بیش از 2500 بیمار بالغ و کودکبالای12 سالرا مورد بررسی قرار داده، انجام شده است.دو مطالعه از سه مطالعه مذکور، اثربخشی داروی Upadacitinibرا در مقایسه با دارونما ارزیابی کردند و در مطالعه سوم، اثربخشی استفاده از Upadacitinib در کنار کورتیکواستروئیدهای استنشاقی با دارونما مقایسه شد.

در هر سه مطالعه، Upadacitinib- چه با دوز 15 میلی‌گرم و چه با دوز 30 میلی‌گرم–تمام انتظارات را در شاخص‌های اولیه و ثانویه اثربخشی در هفته 16 برآورده کرد. در برخی از بیماران شاخص EASI (Area and Severity Index) بیش از میزان مورد تصور پژوهشگران افزایش پیدا کرد. این شاخص نشان می دهد چند درصد از سطح پوست از وجود ضایعات و بثورات جلدی پاک شده است.

پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های بیمه سلامت، این دارو را تحت پوشش قرار دهند. چرا که بسیاری بیماران از درمان‌های سابق اثربخشی مکفی دریافت نکردند و دارو سطوح بالاتری از اثربخشی را برای بیماران فراهم نموده است.

Abrocitinib

داروی Abrocitinib با برند Cibinqo توسط شرکت Pfizer به بازار عرضه شده است و برای بزرگسالان مبتلا به AD متوسط ​​تا شدید تأیید شده است. این تاییدیه بر اساس نتایج پنج کارآزمایی بالینی بر روی 1600 بیمار، صادر شده است.دوزهای توصیه شده این دارو دوز 100 و 200 میلی‌گرم می‌باشد و توصیه می‌شود دوز 200 میلی‌گرمی برای افرادی تجویز می‌شود که به دوز 100 میلی‌گرم پاسخ کافی نداده باشند.

 

بروشور داروی Upadacitinib و داروی Abrocitinib درمورد خطر عفونت‌های جدی، مرگ‌ومیر، بدخیمی، حوادث نامطلوب قلبی عروقی و ترومبوز ناشی از داروهای مهارکننده JAK-1 هشدار داده است.

14 ژانویه 2022

منبع: سایت Medscape

  • گروه خبری : اخبار,کادر درمان,پوست، مو و ناخن
  • کد خبر : 209864
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید