• تاریخ انتشار : 1399/01/30 - 17:04
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 13373
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

واکسیناسیون دوران بارداری

واکسن هایی که قبل از باردار شدن توصیه می شود

سرخک ،سرخجه،اوریون: برای مشخص شدن ایمنی یک خانم بر علیه سرخک ،سرخجه و اوریون تست خون انجام می شود و در صورت منفی بودن تزریق صورت گیرد.حداقل فاصله بین تزریق و باردار شدن باید 1 ماه باشد.در صورت ابتلا به این عفونت ها در ابتدای بارداری امکان سقط وجود دارد.عفونت سرخجه در ابتدای بارداری با نقایص شدید جنینی شامل کری،اختلال در تشکیل چشمها،قلب و مغز همراه است.

 

 

در زنان سن باروری تزریق واکسن های سرخک ،سرخجه،اوریون وآبله مرغان بسیار مهم است زیرا تزریق آن ها در بارداری ممنوع است و در صورت ابتلا مادر غیر ایمن ؛این عفونت ها می توانند منجر به آسیب جنینی شوند.

سرخک ،سرخجه،اوریون: برای مشخص شدن ایمنی یک خانم بر علیه سرخک ،سرخجه و اوریون تست خون انجام می شود و در صورت منفی بودن تزریق صورت گیرد.حداقل فاصله بین تزریق و باردار شدن باید 1 ماه باشد.در صورت ابتلا به این عفونت ها در ابتدای بارداری امکان سقط وجود دارد.عفونت سرخجه در ابتدای بارداری با نقایص شدید جنینی شامل کری،اختلال در تشکیل چشمها،قلب و مغز همراه است.

آبله مرغان: ابتلا به آبله مرغان در بارداری خصوصا در ابتدای بارداری با خطر نقایص جنینی وعوارض شدید مانند پنومونی برای مادر باردار همراه است .در صورت تزریق این واکسن باید حداقل 1 ماه بعد باردار شد.
در صورتیکه خانم باردار بر علیه آبله مرغان ایمن نیست و در تماس با بیمار آبله مرغان یا زونا قرار گرفت،باید فورا با پزشک تماس بگیرد که در این موارد برای مادر ایمونوگلوبولین واریسلا زوستر برای کاهش خطر ابتلا تزریق می شود.تا 10 روز پس از تماس امکان تزریق ایمونوگلوبولین وجود دارد اما بهتر است هر چه زودتر تزریق شود.


واکسن هایی که در بارداری نباید تزریق شود:

واکسن پاپیلوما ویروس:این واکسن برای دختران و زنان 9 تا 26 سال توصیه می شود و مصرف آن در بارداری بدلیل عدم انجام مطالعات در مورد بی ضرر بودن ان در بارداری توصیه نمی شود.

واکسن زونا: که واکسن زنده است در زنان باردار ممنوع است.

واکسن ب ث ژ:در بارداری توصیه نمی شود.
واکسن سرخک ،سرخجه ،اوریون و آبله مرغان در بارداری توصیه نمی شود.

 

واکسن هایی توصیه شده در دوران بارداری:

واکسن آنفلونزا:زنان باردار در خطر زیاد عوارض بیماری انفلونزا قرار دارند و واکسیناسیون بر علیه ویروس آنفلونزا برای همه زنانی که در فصل شیوع آنفلونزا باردار هستند توصیه می شود،این واکسیناسیون سبب حفاظت نوزاد تا 6 ماهگی نیز می شود.از مصرف اسپری بینی واکسن آنفلونزا در بارداری ، بدلیل اینکه از ویروس زنده ساخته شده؛ باید اجتناب شود.

واکسن کزاز،دیفتری و سیاه سرفه در بارداری توصیه می شود.زمان توصیه شده بعد از هفته 20 خصوصا در هفته های بین 27 تا 36 هفته برای حفاظت نوزاد از ابتلا به کزاز می باشد.

 

واکسنهایی که برای بیماران خاصی توصیه می شود:

هپاتیت A :هپاتیت آ می تواند سبب بیماری شدید در مادر باردار شود و می تواند به جنینی نیز برسد.تزریق واکسن با خطر شناخته شده ای برای جنینی همراه نیست و تزریق ان در زنانی که در خطر پیشرفت بیماری هستند توصیه می شود.

هپاتیت B :در زنان بارداری که در خطر ابتلا به این بیماری در طی بارداری (زندگی با بیمار مبتلا به هپاتیت بی) هستند و در زنانی که قبل از بارداری برنامه واکسیناسیون آن را شروع کردند توصیه می شود.

پولیو میلیت:زنان باردار باید در صورت امکان از مسافرت به مناطقی که فلج اطفال در آن جا شایع است خودداری کنند.واکسن پولیو معمولا در بارداری به دلیل کمبود اطلاعات در مورد بی ضرر بودن آن در بارداری توصیه نمی شود اما در صورت سفر غیر قابل اجتناب به این مناطق از فرم غیر فعال واکسن باید استفاده شود.

پنوموکوک:این باکتری می تواند سبب عفونت ریه ،عفونت گوش میانی و مننژیت شود و در زنان در خطر بالا ابتلا به این میکروب واکسیناسیون باید انجام شود.بهترین حالت تزریق واکسن قبل از بارداری است اما تزریق ان در سه ماهه دوم و سوم نیز بی خطر است و در مورد مصرف ان در سه ماهه اول اطلاعات کافی در دست نمی باشد.

تب زرد:بیماری ویروسی است که توسط پشه منتقل می شود و با آسیب کبد،کلیه و خونریزی همراه است.این بیماری در مناطق گرمسیری مانند آفریقای جنوبی شایع است و بهتر است از سفر به این مناطق اجتناب شود که در صورت عدم امکان واکسن ویروس زنده با صلاح دید پزشک مبنی بر در نظر گرفتن عوارض تزریق آن در بارداری نسبت به احتمال بالای ابتلا باید در نظر گرفته شود.
واکسیناسیون بر علیه برخی عفونت ها مانند وبا،مننگوکوک،هاری،انسفالیت ژاپنی،تیفویید ،هموفیلوس آنفلونزا و آبله نیز در دسترس می باشد که پزشک باید خطر ابتلا به عفونت و مواجهه با واکسن را در نظر بگیرد.

هموفیلوس آنفلونزا:در زنانی که در کودکی برعلیه این میکروب ایمن نشده اند و در خطر عفونت شدید با آن هستند(بیماری سلولهای داسی شکل،عفونت HIV یا برداشتن طحال) این واکسن غیرفعال توصیه می شود.مصرف ان در سه ماهه سوم بی ضرر می باشد.

تیفویید:مصرف نوع غیر فعال کپسولار پلی ساکاریدی تیفویید در بارداری در زنانی که به مناطق پرخطر سفر می کنند مشکلی ندارد.

واکسن هاری:هم پروفیلاکسی قبل و هم بعد از تماس با عامل بیماری می تواند در بارداری تزریق شود.

سیاه زخم:تزریق واکسن به عنوان پروفیلاکسی قبل از تماس با عامل بیماری در بارداری توصیه نمی شود و در صورت تماس با عامل بیماری همزمان با دوره 60 روزه آنتی بیوتیک تزریق می گردد.

 

تهیه و تنظیم:دکتر فاطمه خلیلی
مشاور مرکز اطلاعات دارو پزشکی 13 ابان

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها
  • کد خبر : 153528
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید