شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/15 - 16:42
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 5592
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، دی ماه 1398

خانم 65 ساله با شکایت از تکرر ادرار به متخصص اورولوژی مراجعه نموده اند و پزشک برای ایشان تامسولوسین تجویز نموده اند داروخانه به ایشان گفته اند دارو برای مردان است و دختر ایشان تماس گرفته اند درباره ی کاربرد دارو بپرسند؟ ...

بیمار اول

شرح مشکل: خانم 65 ساله با شکایت از تکرر ادرار به متخصص اورولوژی مراجعه نموده اند و پزشک برای ایشان تامسولوسین تجویز نموده اند داروخانه به ایشان گفته اند دارو برای مردان است و دختر ایشان تماس گرفته اند درباره ی کاربرد دارو بپرسند؟

پاسخ: داروی تامسولوسین در urinary incontinence به فرمتی که در ان over flow نقش دارد کاربرد دارد  

توصیه نهایی به بیمار: دارو برای تکرر ادرار ایشان کاربرد دارد و می توانند مصرف کنند.

 

بیمار دوم

شرح مشکل: بیمار کودک 10 ساله با سابقه ی دیابت تیپ 1 داروی گلوکاگون با برند گلوکاژن هایپوکیت را برای افت قند خون مصرف می کند سری ساخت ان FS61HOO می باشد مادر ایشان درباره ی شرایط نگهداری آن سوال دارند؟

پاسخ: شرایط نگهداری کاملا وابسته به سری ساخت می باشد. دارو های گلوکاژن با سری ساخت های مختلف از شرکت نوونوردیس پیش از مخلوط سازی با حلال شرایط نگهداری کاملا متفاوت به صورت زیر داشته اند: 1- دمای 20 -25 درجه 2- دمای 2-8 درجه 3- دمای زیر 25 درجه با قابلیت نگهداری در یخچال با توجه به استعلام از شرکت بروشور های این محصول سالانه ویرایش می شود و برای هر سری ساخت استعلام ضرورت دارد.

توصیه نهایی به بیمار: سری ساخت مزبور می تواند در دمای زیر 25 درجه نگهداری شود و در یخچال نیز قابلیت نگهداری دارد

منبع: بروشور محصول و استعلام از شرکت

 

بیمار سوم

شرح مشکل: پسر آقای 60 ساله مبتلا به سرطان پروستات بعد از گرفتن آمپول زولادکس از داروخانه در رابطه با نحوه تزریق سوال دارد. داروخانه به ایشان گفته باید شبیه انسولین تجویز شود. اما پس از بازگشت به خانه و مشاهده سرنگ دارو و عدم وجود مایع دچار شک به نحوه تزریق آن می شوند و به پاسخ داروخانه شک میکنند. بیمار می خواهد بداند که زولادکس ( گوسرلین ) را چطور باید تزریق کند؟

پاسخ: این دارو در حقیقت یک ایمپلنت تزریقی است که باید با زاویه 30 درجه دور ناف با فاصله 4 انگشت تزریق شود

توصیه نهایی به بیمار: نباید این تزریق در خانه انجام شود و بهتر است در درمانگاه مصرف کنند. اگر در دارو باز شده باشد باید جهت محافظت از نور دوباره در پوشش آلومینیومی آن قرار دهید.      

منابع: uptodate/zoladexhcp.com

 

بیمار چهارم

شرح مشکل: خانم 20 ساله با سابقه ی تشنج واضطراب برای مشکل اضطراب خود پرانول 20 بی دی مصرف می کند در حال حاضر می خواهد دارو را قطع کند(با نظر پزشک) نحوه تیپر کردن دارو چگونه می باشد؟

پاسخ: هفته اول 20 میلی گرم روزانه هفته دوم 1 روز درمان 2 میلیگرم هفته سوم قطع دارو.

منابع: uptodate

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار:بیمار خانم 25 ساله ای است که هفته ی آینده جراحی بینی دارد. الان به علت درد دوران قاعدگی میخواهد مسکن استفاده کند اما شنیده از یک هفته قبل نباید مسکن استفاده کرد.

پاسخ: داروهای NSAID به علت اثری که روی پلاکت خون دارند میتوانند در انعقاد خون اختلال ایجاد کنند، لذا باید پیش از انجام جراحی ها قطع شوند. زمان گفته شده برای این داروها حداقل سه روز قبل از عمل است اما در مطالعات دیده شده ایبوبروفن اگر تا 24 ساعت قبل از عمل قطع شود تاثیر منفی بر روند انعقاد خون نخواهد داشت.

توصیه نهایی به بیمار: بیمار میتواند الان که یک هفته فاصله دارد از استامینوفن یا ایبوبروفن استفاده کند.

منابع: uptodate

 

بیمار ششم

شرح مشکل بیمار: برای بیماری با سابقه ی دیابت ونارسایی عروق پا به علت زخم پای دیابتی لینزولید تجویز شده است بیمارپنج روز دارو را  در کنار سایر داروهای خود(همچون متفورمین، انسولین، آتورواستاتین، نیتروگلیسرین، گاباپنتین، مترونیدازول، اسپیرین) استفاده  کرده و الان از استفراغ های مکرر و سرفه های شدید شکایت دارد.سوال بیمار این است که آیا وقوع استفراغ و سرفه میتواند درنتیجه ی مصرف لینزولید باشد؟

پاسخ: یکی از عوارض مهم لینزولید اسیدوز لاکتیک است که به صورت تهوع استفراغ و مشکل در تنفس و سرفه بروز می کند.

توصیه نهایی به بیمار: باتوجه به اینکه این علایم ممکن است به علت بروز اسیدوز ناشی از لینزولید باشد، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه شود تا ازمایشات لازم انجام شود  درصورت نیاز دارو قطع شود.

منابع: uptodate/ ncbi.nlm.nih.gov

 

بیمار هفتم

شرح مشکل بیمار: برای بیماری با سابقه ی مشکلات اضطرابی، وزن بالا و هایپرلیپیدمی به علت سطح آهن سرمی 16 و هموگلوبین 12، آهن تزریقی تجویز شده وگفته شده بعد از آن روزی یک عدد فروفورت گاین مصرف شود. بیمار در اینترنت خوانده اگر بعد از فرم تزریقی آهن خوراکی بخورد اثر آهن تزریقی از بین می رود اما امروز یک عدد از قرص آهن خوراکی مصرف کرده است.سوال بیمار این است که آیا قرص آهنی که استفاده کرده باعث کاهش اثربخشی آهن تزریق شده می شود؟

پاسخ: اثر آهن تزریقی از بین نمیرود بلکه اثر آهن خوراکی کمتر می شود.

توصیه نهایی به بیمار: تا 5 روز بعد از تزریق آهن بهتر است فرم خوراکی آن مصرف نشود.

 

بیمار هشتم

شرح مشکل بیمار: بچه 2سال و 3 ماهه، با وزن14کیلوگرم، یک کپسول روغن گل مغربی خورده است مادر بیمار با مرکز تماس گرفته و می پرسد که آیا مصرف گل مغربی در بچه ام خطرناک است و چه اقدامی انجام باید انجام دهم؟

پاسخ: گل مغربی در کودکان ودر موارد اگزما حتی 2-4گرم دوز دارد و خطری ندارد. نگران کننده نیست. فقط علائم کودک را تا 6- 8 ساعت مانیتور کنید. در صورت تنگی نفس، یا علائم غیر عادی یا نشانی از حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

توصیه نهایی به بیمار: نیاز به اقدام خاصی نیست.     

منابع: Micromedex

 

بیمار نهم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 42ساله، که به دلیل ام اس آمپول رسیژن میزند. پزشکش گفته که قبل هر تزریق یک عدد ناپروکسن 500 بخورد. آیا می توانم داروی دیگری مصرف کنم؟ مثل ایبوپروفن و استامینوفن؟

پاسخ: برای کنترل عوارض ناشی از تزریق اینترفرون بتا1آ (Flu-like syndrome) از NSAIDs، استامینوفن و گلوکوکورتیکوئیدها استفاده می شود. ولی NSAIDs بهترند. چون استامینوفن ممکن است سبب نارسایی کبدی شود. بین NSAIDs فرقی نیست.

توصیه نهایی به بیمار: اگر الان ایبوپروفن دارید می توانید بجای ناپروکسن استفاده کنید. مصرف کنید. با معده پر مصرف شود. داروی تجویزی را می بایست در صورت درد مصرف نمود و فقط میخواهیم جایگزین کنیم. پزشک مشکلات زمینه ای بیمار را بررسی کرده و دارو را تجویز کرده و مزایا ومعایب آن برای بیمار بررسی شده است.

منابع: uptodate

  • گروه خبری : توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 166597
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings