شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1401/08/30 - 15:37
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 896
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جدال خانم‌ها با کووید طولانی

یک مطالعه جدید که در ژورنال Current Medical Research and Opinion به چاپ رسیده، نشان می دهد که خانم‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از مردان در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت (Long Covid) هستند و علائم متفاوتی را تجربه خواهند کرد. کووید طولانی‌مدت سندرمی است که در آن عوارض بیماری بیش از 4 هفته پس از عفونت اولیه و حتی گاهی برای چندین ماه ادامه می‌یابد.

 

یک مطالعه جدید که در ژورنال  Current Medical Research and Opinion به چاپ رسیده، نشان می دهد که خانم‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از مردان در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت (Long Covid) هستند و علائم متفاوتی را تجربه خواهند کرد. کووید طولانی‌مدت سندرمی است که در آن عوارض بیماری بیش از 4 هفته پس از عفونت اولیه و حتی گاهی برای چندین ماه ادامه می‌یابد.

محققان شرکت داروسازی جانسون و جانسون که داده‌های تقریباً 1.3 میلیون بیمار را تجزیه و تحلیل کردند، مشاهده نمودند که کووید طولانی با دامنه وسیعی از علائم، خانم‌ها را درگیر می‌کند. از جمله علائم Long Covid در خانم‌ها می‌توان به گلودرد، گرفتگی و آب‌ریزش بینی، گوش درد و سایر علائم مربوط به گوش در کنار اختلالات خلقی، عصبی، پوستی، گوارشی و روماتولوژیک اشاره نمود. علاوه‌براین، جمع کثیری از خانم‌ها بعد از ابتلا به بیماری کووید تا مدت‌ها علائم خستگی مزمن را تجربه می‌کنند. علائم Long Covid در آقایان بیشتر با درگیری سیستم غدد درون‌ریز (دیابت) و بیماری‌های کلیوی بروز می‌کند.

گام اصلی برای طراحی مداخلات بالینی و سیاست‌های سلامت عمومی مرتبط، افزایش شناخت در خصوص تفاوت‌های پایه‌ای است که سبب تفاوت در تظاهرات بیماری، روند پیشروی بیماری و پیامدهای بالینی آن می‌شود.

تفاوت در عملکرد سیستم ایمنی بین زنان و مردان می‌تواند عامل مهمی برای تفاوت‌های سندرم کووید طولانی در بین دو جنس باشد. خانم‌ها پاسخ‌های ایمنی ذاتی و اکتسابی ​​سریع‌تر و قوی‌تری دارند که می‌تواند آن‌ها را در مقابل ابتلای اولیه به عفونت محافظت کند. با این حال، همین تفاوت می‌تواند زنان را در برابر اختلالات خود ایمنی طولانی مدت آسیب‌پذیرتر کند.

برای این پژوهش مروری، محققان به بررسی مقالات منتشر شده پرداختند و جستجوی خود را در مقالاتی که بین دسامبر 2019 و آگوست 2020 برای COVID-19 و بین ژانویه 2020 تا ژوئن 2021 برای سندرم طولانی COVID-19 منتشر شده بودند، محدود کردند. حجم نمونه مقالات بررسی شده شامل 1,393,355 بیمار بوده است. در حالی که تعداد شرکت‌کنندگان زیاد به نظر می‌رسد، تنها 35 مقاله از مجموع 640634 مقاله، داده‌ها مرتبط با علائم و پیامدهای عفونت COVID-19 را با جزئیات کافی و به تفکیک جنسیت منتشر کرده‌اند.

 

15 جولای 2022

منبع: سایت USPharmacist

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 220978
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید