آموزش استفاده از سرتاید دیسکی

معرفی دارو

سرتاید برای درمان بیماران مبتلا به آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریوی تجویز میشود .

داخل این دستگاه دو داروی سالمترول و فلوتیکازون وجود دارد که سالمترول باعث باز شدن ریه ها و فلوتیکازون باعث کاهش التهاب می شود.

دارو معمولا  دو بار در روز استفاده می شود و باعث کاهش تنگی نفس و خس خس سینه می شود  اما در کنترل حملات حاد تنگی نفس جایگاهی ندارد.

اشکال دارویی مختلفی از سرتاید در داروخانه ها وجود دارد که شامل سرتاید به فرم دیسکی و اسپری می باشد. دقت شود این اشکال دارویی قابل جایگزینی با هم نیستند.

 

چگونه از اکیوهیلر سرتاید استفاده کنیم؟

اسم این وسیله دیسک مانند اکیوهیلر می باشد و به گونه ای طراحی شده تا شما بتوانید پودر دارویی که در دستگاه تعبیه شده است، با دم عمیق وارد ریه ها کنید.

در قسمت خارجی بدنه دستگاه، یک قسمت نشان دهنده دوز وجود دارد. زمانی که 5 دوز یا کمتر از دارو باقی مانده باشد، قسمت نشان دهنده دوز قرمز میشود. وقتی عدد صفر نمایش داده شود، یعنی دارویی در دستگاه باقی نمانده است و باید دستگاه را دور بیندازید.

برای باز کردن اکیوهیلر، بدنه خارجی وسیله را در یک دست نگه دارید و انگشت شست دست مقابل را در قسمت شستی دستگاه بگذارید و تا انتها بچرخانید تا صدای کلیک شنیده شود. حالا قسمت دهانی دستگاه نمایان می شود.

    

 

 

 اکیوهیلر را به گونه ای در دست نگه دارید که قسمت دهانی روبروی شما باشد.

حالا شست خود را روی اهرم قرار دهید و تا انتها بکشید تا مجدد صدای کلیک شنیده شود. کشیدن اهرم باعث آزاد شدن دارو و فعال شدن وسیله می گردد.

اکیوهیلر را کاملا دور از دهان خود نگه دارید و حالا با یک بازدم عمیق هوای داخل ریه ها را خارج کنید.

حالا قسمت دهانی را بین لب ها قرار داده و به صورت پیوسته و عمیق عمل دم را انجام دهید تا دارو وارد ریه ها شود. اکیوهیلر را از دهانتان خارج کنید ونفس خود را 10 ثانیه یا تا زمانی که راحت هستید، حبس کنید و حالا به آرامی نفس بکشید.

 

دقت داشته باشید در حین استنشاق این دارو هیچ طعم یا بوی خاصی را حس نمی کنید.

همچنین به هیچ عنوان در حین استفاده ، داخل دستگاه فوت نکنید. فوت کردن در دستگاه باعث خراب شدن اکیوهیلر می شود.

برای بستن اکیوهیلر، مجدد انگشت شست خود را روی قسمت شستی گذاشته و به سمت خود بکشید تا صدای کلیک را بشنوید. با این کار اهرم نیز به جای اصلی خود بر میگردد و دستگاه برای استفاده مجدد آماده می شود.

 

پس از استفاده از دارو دهان خود را با آب بشویید یا دندان هایتان را مسواک بزنید تا از عفونت قارچی دهان و خشن شدن صدا در طولانی مدت جلوگیری کند.

برای تمیز کردن دستگاه نیز میتوانید قسمت دهانی اکیوهیلر را با دستمال خشک پاک کنید.

 

Reference:

https://www.medicines.org.uk/emc/product/5504/pil

دکتر حنانه برادران
خبرنگار:

دکتر حنانه برادران

برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید