شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/10/02 - 10:05
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2081
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، آذر ماه 1399

بیمار به دلیل شکستگی روی پا و پاشنه ی پا، برای جلوگیری از ایجاد لخته روزی دو عدد آسپیرین 80 مصرف می کند ولی به علت عوارض گوارشی زیاد برای بیمار ادامه ی این روند سخت است.

 بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار به دلیل شکستگی روی پا و پاشنه ی پا، برای جلوگیری از ایجاد لخته روزی دو عدد آسپیرین 80 مصرف می کند ولی به علت عوارض گوارشی زیاد برای بیمار ادامه ی این روند سخت است و دکتر به علت سابقه خونریزی گوارشی حاضر به تجویز انوکساپارین به جای آسپیرین نشدند. بیمار علاوه بر آسپیرین در حال مصرف داروهایی همچون ناپروکسن 250 هر 8 ساعت، پروپرانونول 20دوبار در رو ، پنتوپرازول 20 روزی یکبار می باشد.

پاسخ: از آنجایی که شگستگی در بیمار پایینتر از زانو است و بیمار امکان حرکت نسبی دارد جزو  افرادی که در خطر ایجاد لخته هستند قرار ندارد. از طرفی دوز مناسب آسپیرین برای جلوگیری از لخته 80 الی 160 میلی گرم آسپیرین برای 14 روز است. و چون بیمار خونریزی فعال ندارد امکان جایگزینی آسپیرین با انوکساپارین وجود دارد. دوز پنتوپرازول روزانه ی بیمار می تواند به 40 میلی گرم در روز افزایش یابد.

توصیه نهایی به بیمار: یک آسپیرین 80 (بعد از غذا) و پنتوپرازول 40 روزانه مصرف کنید تا 14 روز. اگر باز نتوانستید عوارض گوارشی را تحمل کنید از دکتر بخواهید آسپیرین را با انوکساپارین جایگزین کند.

منبع: up to date

دکتر فاطمه عبدلی

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: پزشک به دنبال کمبود دارویی به جای تجویز دوز روزانه 18 میلی گرم متیل فنیدات برای کودک مبتلا به ADHD  دوز 36 میلی گرم را به صورت یک روز در میان تجویز نمودند آیا این دوز تجویزی صحیح است ؟

پاسخ و توصیه نهایی به بیمار: دوز 36 میلی گرم قابل نصف کردن نیست و بدین منظور پزشک چنین تجویزی نموده اند. دوزاین دارو باید به صورت روزانه تجویز شود و این دوز 36 میلی گرم یک روز در میان در منابع ما نیست اما با توجه به شرایط کنونی و کمبود دارویی دارو را طبق تجویز پزشک یک روز در میان مصرف کنید و اگر علایم کودک کنترل شده نبود و نسبت به عوارض تغییر دوز از جمله بی اشتهایی تحمل ایجاد نشد و وضعیت کودک با مشکل روبه رو بود با پزشک مربوطه مشورت کنید تا در صورت صلاح دید دارو را تغییر دهند و یا درمورد کنترل عوارض دارو تصمبیم مناسب بگیرند.

منبع: up to date

دکتر فوژان داداش زاده

 

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: آقای ۷۱ ساله مبتلا به  BPH ، دچار سرماخوردگی خفیفی شده است. بیمار به واسطه رینیت و احتقان آزاردهنده ای که از ابتدای سرماخوردگی داشته است، مصرف روزانه ۱۰ میلی گرم لوراتادین را آغاز کرد که بعد از دو روز پاسخ مناسبی را مشاهده ننموده است. یکی از آشنایان او با توجه به تجربه مثبتی که در گذشته از مصرف دیفن هیدرامین و شربت سودوافدرین در درمان رینیت داشته است به وی توصیه‌ کرده است؛ شب ها قبل از خواب ۲ قاشق غذاخوری دیفن هیدرامین و سودو افدرین مصرف کند. با‌ گذشت سه روز از شروع مصرف این دو دارو، فرد با احساس درد و سختی عجیبی هنگام ادرار مواجه شده است و با وجود مایعات زیادی که جهت کنترل علایم سرماخوردگی مصرف می کند، در هربار تلاش برای خروج ادرار، حجم بسیار کمی ادرار از وی خارج می شود. آیا این میتواند از عوارض دارو باشد؟

پاسخ: در این کیس دیفن هیدرامین با توجه به خاصیت آنتی کولینرژیکی بالایی که دارد سبب بدترشدن وضعیت احتباس ادراری فرد شده است. نکته ی دیگری که مزید بر علت شده است آن است که سودوافدرین به علت اثر آلفا آگونیستی احتمالا با عملکرد تامسولوسین به عنوان یک بلاکر گیرنده های آلفا تداخل ایجاد کرده است. گزینه های بهتر برای کنترل علایم این بیمار مثل استروییدهای نازال، آنتی هیستامین های فاقد خاصیت آنتی کولینرژیکی مثل فکسوفنادین، قلم ضداحتقان بینی(با توجه به اثر ناچیز سیستمیک) و شستشوی بینی با نرمال سالین احتمالا می توانست از بروز این معضل جلوگیری کند.

توصیه نهایی به بیمار: قطع دیفن هیدرامین و سودوافدرین و ارجاع به پزشک

منبع: Uptodate

دکتر ناتان سام یح

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 33 ساله مبتلا به یبوست مزمن و هموروئید هستند. ایشان در حال شیردهی به فرزند 5 ماهه‌ی خود می‌باشند که صرفا از شیر مادر تغذیه ‌می‌کند. متخصص گوارش برای ایشان کولونوسکوپی پیشنهاد نموده و برای آمادگی قبل از پروسه بیزاکویل و پودر پیدرولاکس تجویز کرده‌اند. آیا مصرف بیزاکویل و پیدرولاکس در شیردهی منعی ندارد؟

پاسخ:

  • داروی بیزاکودیل: دارو جذب گوارشی از روده ندارد و متابولیت آن نیز که از روده جذب می‌شود، در شیر قابل‌شناسایی نبوده ‌است. بیزاکودیل را می‌توان در دوران شیردهی مصرف کرد و اقدامات احتیاطی خاصی لازم نیست.
  • داروی PEG: جذب گوارشی دارو بسیار ضعیف است، بنابراین نمی‌تواند مقدار زیادی به شیر مادر وارد شود. اقدامات احتیاطی خاصی لازم نیست.
  • میدازولام: انتظار نمی‌رود مقادیر اندکی از میدازولام که وارد شیر مادر می‌شود، در شیرخواران اثرات مضرری ایجاد کند. متخصصین توصیه کرده‌اند حداقل 4 ساعت پس از یک بار تزریق داخل وریدی میدازولام (به عنوان مثال برای آندوسکوپی) شیردهی انجام نشود. در نوزادان نارس یا تازه متولد شده بهتر است 6 تا 8 ساعت بعد از دریافت دارو، شیردهی انجام نشود.

توصیه نهایی به بیمار: در روز قبل از کولونسکوپی که در حال مصرف داروهای آمادگی هستید، روند شیردهی را مثل قبل ادامه بدهید.

بعد از انجام کولونوسکوپی تا 8 ساعت شیردهی نداشته باشید.

منابع: up to date/ Lactmed / Brigg’s

دکتر هستی فتوگرافی

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیماری در طی تماس با مرکز اطلاعات دارویی اعلام می دارد که هفته پیش به دلیل زمین خوردن دچار شکستگی لگن شده اند. سه سال قبل عمل تعویض دریچه قلب (از نوع فلزی) داشتند و وارفارین مصرف می کنند. در حال حاضربا تجویز انوکساپارین برای ایشان از بیمارستان مرخص شدند و توصیه پزشک عدم مصرف وارفارین طی 10 روز برای ایشان بوده است. اما ایشان بعد از مشورت با دکتر متخصص قلب توصیه به مصرف وارفارین شدند. آیا همزمانی مصرف انوکساپارین با وارفارین برای بیمار مشکلی ندارد؟

پاسخ: طبق بررسی های انجام شده به دلیل سابقه ی نارسایی قلبی و دریچه از نوع فلزی مصرف وارفارین نباید قطع شود. بهتر است مصرف وارفارین شروع شود و طی 3 روز بعد بررسی INR برای بیمار صورت گیرد؛ اگر میزان آن به 2 رسیده بود می توان انوکساپارین را قطع کرده و مصرف وارفارین ادامه یابد. بهتر است به دلیل همزمانی مصرف دو ضد انعقاد یک مهار کننده اسید معده پنتوپرازول هم مصرف شود.

توصیه نهایی به بیمار: همزمان وارفارین را شروع به مصرف کنید و بعد از 3 روز و چک کردن INR می توانید انوکساپارین را قطع کرده و وارفارین را ادامه دهید. قبل از هر گونه اقدام با متخصص قلب خود در رابطه با توصیه های ذکر شده صحبت نموده و با مشورت ایشان اقدامات لازم را انجام دهید.

منبع: up to date

دکتر مهدیه قریشی

 

 

  • گروه خبری : توصیه ها,کادر درمان,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 167536
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings