شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/15 - 18:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3183
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، خرداد ماه 1399

کودک یک سال و نیمه ( با وزن 12 کیلو) تعداد نامشخصی قرص پنتوکسی فیلین 400 خورده است. نیم ساعت بعد به دنبال استفراغ 5 قرص را به صورت درسته بالا آورده است. الان دو سه ساعت گذشته و حالش خوب است. آیا نیاز به مراجعه است؟

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: نحوه آماده سازی ساشه ­ی اس ­امپرازول به چه شکل است؟       

پاسخ: برای آماده سازی ساشه 10 میلی­گرمی این دارو از 15 سی­سی آب می­بایست استفاده کرد که پس از اضافه سازی آب  می بایست دو دقیقه ترکیب به همان حالت باقی بماند تا قوام بگیرد و پس از هم زدن مجدد قابلیت مصرف دارد.

توصیه نهایی به بیمار: قسمت قابل توجه آماده سازی این ساشه های گرانولی ایجاد قوام در شکل نهایی و آماده­ی دارو می باشد. حل کردن آنها همانند بازکردن کپسول های گرانول دارو نیست.

منابع: nexiumpackets.com

دکتر حجتی فرد

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار با تشخیص وسواس فکری به روان پزشک مراجعه کرده است. روانپزشک برایش داروی سرترالین 50 و فلوکستین 20 به صورت روزانه تجویز کرده است؛ اما بیمار همچنان افکار وسواس گونه را دارد. چرا همچنان با مصرف دارو افکار وسواس گونه برای بیمار وجود دارد؟

پاسخ: برای اثر بخشی دارو حداقل3 هفته زمان لازم است، با یک هفته نمی توان قضاوت کرد. این دو دارو با اینکه از یک دسته SSRI  هستند اما ترکیب اینها در کنار هم کاربرد دارد و در مطالعات بررسی شده است. هر دو اینها را با هم در طی 12 هفته به بیمار دادند و اثرات بالینی ان دیده شده است.

توصیه نهایی به بیمار: باید حداقل تا 3 هفته فرصت بدهند. اثرات درمانی این داروها زود بروز نمی کند.

دکتر زهرا فرساد

 

 

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: خانم با سابقه کهیر مقاوم داروهای آنتی هیستامینی (H1) داروی رانیتیدین 150 را دو بار در روز مصرف می کرده که در حال حاضر (به دلیل ریکال کلیه اشکال دارویی رانیتیدین) با مشورت پزشک فاموتیدین جایگزین شده است و بیمار در رابطه با دوز معادل آن سوال می کنند؟

پاسخ: با توجه به جمع اوری داروی رانیتیدین از بازار دارویی ، فاموتیدین جایگزین مناسبی بوده و دوزینگ آن فاموتیدین 20 میلیگرم روزی دو بار است.

توصیه نهایی به بیمار: فاموتیدین 20 صبح و شب مصرف شود

منابع: uptodate

دکتر سونا قاسمی

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیماری با سابقه ی اختلال وسواس اجباری و اختلال دو قطبی چند سال است که سه داروی والپروات رهاکین 500 میلی گرم دوبار در روز، کلونازپام 2 میلی گرم دوبار در روز و الانزاپین  10  میلی گرم را مصرف می کنند. اخیرا داروی لاموتریژین به داروهایشان اضافه شده و  با توجه به توضیح پزشک در رابطه با نحوه ی شروع داروی لاموتریژین بیمار متوجه نشدند لذا در رابطه با دوز شروع دارو از مرکز اطلاعات دارویی سوال دارند؟

پاسخ: با توجه به اینکه بیمار داروی والپروات را مصرف می کند بنابراین دوز شروع داروی لاموتریژین به شرح زیر است:

دوهفته اول 25 میلی گرم یک روز درمیان

دوهفته دوم 25 میلی گرم هر روز

دو هفته سوم 25میلی گرم هر روز

و درادامه  افزایش 25 تا 50میلی گرم به دوز قبلی تا رسیدن به دوز درمانی 100 میلی گرم

توصیه نهایی به بیمار: با توجه به داروهای بیمار توصیه شد برای جلوگیری از بروز عوارض پوستی داروی لاموتریژین به شکل توصیه شده مصرف گردد.

منابع:  uptodate

دکتر ضحی حاجی خانی

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: متخصص پوست برای بیمار تشخیص عفونت قارچ ناخن در محل پا و دست دادند و برایشان 28 عدد ایتراکونازول و 10 عدد تربینافین 250 تجویز نمودند. روی تربینافین نوشته است از هفته سوم روزی یک عدد مصرف شود. سوال بیمار آن است که آیا باید پس از پایان ایتراکونازول یک هفته فاصله و سپس تربینافین را شروع کنم؟

پاسخ: باتوجه به اینکه ناخن پای بیمار درگیر است در اکثر منابع توصیه به درمان حداقل 12 هفته می باشد و چنین نوع درمانی در منابع یافت نشد.

توصیه نهایی به بیمار: با توجه به درگیری ناخن پا طبق منابع درمان باید طولانی تر باشد و توصیه می شود برای بررسی بیشتر به بیمارستان رازی مراجعه شود.

منابع:  uptodate

دکتر سپیده سبحانی

 

بیمار ششم

شرح مشکل بیمار: کودک یک سال و نیمه ( با وزن 12 کیلو) تعداد نامشخصی قرص پنتوکسی فیلین 400 خورده است. نیم ساعت بعد به دنبال استفراغ 5 قرص را به صورت درسته بالا آورده است. الان دو سه ساعت گذشته و حالش خوب است. آیا نیاز به مراجعه است؟

پاسخ و توصیه ی نهایی به بیمار: با توجه به وزن کودک مقدار مجاز دریافت این دارو یک عدد است و چون مشخص نیست که چه تعداد مصرف شده است برای ارزیابی علائم (به خصوص ریتم قلبی) باید به بیمارستان اطفال یا بیمارستان مسمومیت ها مراجعه شود تا چند ساعت بیمار تحت نظر باشند و در صورت عدم مشکل مرخص شود.

پیگیری بیمار: روز بعد برای پیگیری تماس گرفته شد. کودک به بیمارستان لقمان برده شده بود و فشار خون و ضربان قلب چک شده و بیمار بعد از چند ساعت مرخص شده بود. برای بیمار تا زمان پیگری علائم دیگری ایجاد نشده است. توصیه شد که مراقب تکرار این مسئله باشند.

منابع: UpToDate / Poison.org

دکتر محمد امین گودرز

 

بیمار هفتم

شرح مشکل بیمار: بیمار 20 روز است با تشخیص پرکاری تیرویید متی مازول روزی 5 میلی گرم استفاده میکند. یک هفته است دچار کهیر در کل بدن و درد و گرفتگی شدید عضلات شده است. ادرار بیمار هم تیره رنگ شده است. آیا مصرف متی مازول میتواند منجر به راش پوستی و درد عضلانی شود؟

پاسخ: میالژی و عوارض پوستی می تواند از عوارض دارو باشد. اما باتوجه به خطر هپاتوتوکسیسیتی و نفریت و پیشرفت علایم پوستی ناشی از دارو، بیمار باید هرچه سریعتر بررسی شود.

توصیه نهایی به بیمار: دارو را ادامه ندهد و مایعات زیاد استفاده کند و هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کند تا ازمایشات کبدی، کلیوی و اسیب عضلانی بررسی شود.

منابع:  uptodate

دکتر فاطمه جام بزرگ

 

  • گروه خبری : توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 166605
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings