شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/15 - 18:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3996
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، فروردین ماه 1399

آیا فردی که یک نوبت به کرونا مبتلا شده و بهبودی داشته ممکن است مجدد مبتلا شود؟ ...

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار کودک 6 سال با 21 کیلوگرم وزن می باشد که به علت رشد ناکافی ناشی از کمبود هورمون رشد برای ایشان نوردیلت با دستور روزانه 14 کلیک زیرجلدی تجویز شده است. با توجه به کمبود این دارو در حال حاضر برند ایرانی سوماتروپین(سیناتروپین) تجویز شده است.با توجه به این شرایط چند کلیک سیناتروپین باید تزریق شود؟

پاسخ: تقریبا هر کلیک نوردیلت معادل 2 درجه سیناتروپین می باشد که با توجه به 14 کلیلک نوردیلت ، 28 درجه سیناتروپین میشود. البته در این رابطه با پزشک خود نیز مشورت کنید چون میتواند طبق دستور پزشک یک یا دو درجه بالا یا پایین تر شود.

توصیه نهایی به بیمار: از پزشک خود بپرسید یا با بخش حمایت از مشتری شرکت سیناژن تماس بگیرید.

منابع: /up to date بروشور داروهای سیناژن و نوردیلت

دکتر سام یح

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 37 ساله با سابقه ی کم کاری تیروئید و مشکلات اضطرابی  واسترس، به دلیل عفونت ادراری به پزشک مراجعه کرده که داروی افلوکساسین برای ایشان تجویز شده است. بیمار عنوان می کند که با مصرف دارو دچار تنگی نفس، تپش قلب و استرس شده است بیمار همچنین سابقه ی حساسیت با علائم ایجاد شده ی مشابه به وضعیت الان را با دارو های دیگر از جمله سفکسیم و فنازوپیریدین عنوان می کند.سوال بیمار این است که آیا می توانم افلوکساسین را قطع کنم و برای کاهش استرس کلردیازپوکساید مصرف کنم؟

پاسخ: در شرح حال بیشتر مشخص شد که علائم ایجاد شده قبل از مصرف دارو هم به صورت ضعیف تر وجود داشته است. بیمار با سطح استرس بالا صحبت می کند و سابقه ی ایجاد این مشکل را با دارو های زیادی عنوان می کند.

بیمار هیچ گونه کهیر خارش افت فشار خون خس خس سینه را عنوان نمی کند و مشکل اصلی تنگی نفس و تپش قلب است.

توضیح داده شد که احتمالا این مشکل ارتباطی با دارو ها ندارد و یک مسئله ی روانپزشکی است. علائم گفته شده شبیه به حمله ی پانیک می باشد. کلردیازپوکساید تداخلی با افلوکساسین ندارد اما درمانی انجام نمی دهد و این موضوع نیازمند ارزیابی روانپزشکی است.

توصیه نهایی به بیمار: افلوکساسین تا اتمام دوره ی تجویز شده ادامه داده شود. کلردیازپوکساید تداخلی ندارد. بحث حساسیت دارویی احتمالا منتفی است و باید به روانپزشک در اولین فرصت مراجعه شود.

منابع: /up to dateLexicomp

دکتر گودرز

 

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 32 ساله می باشد و یک سال است تشخیص سرطان سینه برای وی داده شده و تحت شیمی درمانی است. بیمار مقاربت محافظت نشده داشته و می خواهد بداند آیا می تواند از لونژیل استفاده کند؟

پاسخ: کنتراندیکاسیون ندارد ولی انتخاب اول IUD مسی است

توصیه نهایی به بیمار: بهتر است به دکتر زنان مراجعه و IUD مسی گذاشته شود.

دکتر رصاف حقیقت

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: کودکی دو ماهه  با سابقه ی خونریزی مغزی در بدو تولد، برای پیش گیری از تشنج فنی توئین دریافت میکند. پس از آزمایش مدفوع، مترونیدازول برای وی تجویز شده است. آزمایش مدفوع در حال حاضر در دسترس نیست و شناسایی عفونت تشخیص داده شده ممکن نیست.آیا مصرف مترونیدازول با فنی توئین تداخل دارد؟

پاسخ: مترونیدازول میتواند سطح فنی توئین را افزایش دهد.

توصیه نهایی به بیمار: مشورت با نورولوژیست، سنجش سطح فنی توئین 2 روز پس از شروع مصرف مترونیدازول

دکتر دهشت

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: آیا فردی که یک نوبت به کرونا مبتلا شده و بهبودی داشته ممکن است مجدد مبتلا شود؟

پاسخ: با مبتلا شدن ایمنی ایجاد می شود اما به مرور زمان کم می شود و امکان ابتلا مجدد به دلیل کم شدن ایمنی و احتمالا تغییر آنتی ژنی وجود دارد

توصیه نهایی به بیمار: شست و شوی دست ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه چندین نوبت در طول روز، عدم حضور در مکان های شلوغ ، رعایت فاصله یک تا دو متری با افراد علامت دار، عدم دست دادن و بوسیدن، استفاده از ماسک در صورت علامت دار بودن، پاک کردن سطوحی که تماس مکرر دارد با اتانول 70

دکتر قاسمی

 

بیمار ششم

شرح مشکل بیمار: بیماری با مرکز اطلاع رسانی 13 آبان تماس گرفته و بیان می کند که: در بارداری دوم دچار دیابت شدم که بعد از زایمان هم ادامه داشت و حدود چند ماه است که به دستور متخصص داخلی نوورپید را قطع کرده ام و فقط با انسولین لومیر(که با نوورپید مصرف می شد)قند خونم را کنترل می کنم. قند ناشتا 95-100 است و قند بعد غذا هم حدود 140 بود اما دیشب به 170 رسید. دو هفته است با توجه به اینکه بنده به دستور پزشک شیردهی را قطع کرده ام رژیم لاغری را شروع کرده ام و روزی یک فنجان قهوه و سه لیوان بزرگ چای سبز و یک لیوان شیر و دارچین مصرف می کنم. بنده در طول این مدت 2.5کیلو گرم وزن از دست داده ام و حالت تعریق هم دارم. به دلیل رعایت نظافت و شستشو با وایتکس به دلیل شیوع کرونا مدتیست دوز اسپری کورتون مربوط به آسم خود را با نظر پزشک دو برابر کرده ام. سوال بیمار این است که چرا قند خون ایشان دیگر کنترل نیست؟ آیا استفاده از فرآورده های کاهش وزن باعث اختلال در تنظیم قند خون شده است؟

پاسخ: انسولین مورد مصرف شما بر روی قند ناشتا مؤثر است و نه قند بعد از غذا اما دو عامل می تواند این مشکل را ایجاد کرده باشد:

افزایش دوز اسپری استنشاقی

شروع مقادیر زیاد کافئین در رژیم غذایی روزانه که اثرات کاهنده یا افزاینده بر روی قند خون نشان می دهد و ممکن است رباند هایپر گلایسمیا ایجاد کرده باشد.

توصیه نهایی به بیمار: اولاً با پزشک آسم خود جهت برگرداندن دوز به روال قبل صحبت کرده و سعی کنید نظافت با مواد محرک را به حداقل برسانید. دوم اینکه چای سبز و قهوه برای کاهش وزن بیماران دیابتی داروی مناسبی نیست. می توانید زنیکال 60 را به همراه مولتی ویتامین شروع کنید و بهتر است تحت نظر متخصص تغذیه باشید.

دکتر شیرین بخش

 

بیمار هفتم

شرح مشکل بیمار: بیمار کودکی است که از دیشب دچار اسهال ابکی شده و 9 بار دفع داشته است اما تب ندارد و خون در مدفوع مشاهده نشده است. با مراجعه به داروخانه به ایشان دیسیکلومین، مترونیدازول و او ار اس داده شده است . برای قطع اسهال کودک از چه داروئی می توان استفاده کرد؟

پاسخ: با توجه به شرح حال نمی توان بدون معاینه تعیین کرد اسهال عفونی است یا نه- مترونیدازول با الکل دی سیکلومین تداخل شبه دی سولفیرام دارد و تا 48 ساعت بعد از آخرین دوز مترونیدازول نباید مصرف شود – او ار اس باید ادامه یابد.

توصیه نهایی به بیمار:

دارویی توصیه نشد

او ار اس توصیه به مصرف شد و برای کودک بعد هر بار دفع 220 سی سی دوز شد

تا 48 ساعت نباید دی سیکلومین مصرف شود

نمی توان مترونیدازول را توصیه کرد

تا 3 روز صبر شود اگر اسهال ادامه یافت با پزشک مشورت شود در صورتی که قبل از 3 روز علائمی مانند خون در مدفوع یا تب مشاهده شد با پزشک زودتر مشورت شود

توصیه به شروع غذا شد

منابع: uptodate

دکتر قهرمانیان

 

بیمار هشتم

شرح حال بیمار: بیمار با شکایت سوزش و تکرر ادرار به دکتر متخصص مراجعه کردند.پزشک بعد از انجام ازمایش برای بیمارتشخیص دادند که مشکل به علت عفونت نبوده وبرای ایشان امنیک و سولیفناسین تجویز کردند.بیمار 9 روز است که این دارو ها را استفاده می کنند و خشکی شدید دهان پیدا کردند.آیا این مشکل از عوارض داروهای مصرفی بیمار است؟

پاسخ: بله میتواند عارضه سولیفناسین باشد 

توصیه نهایی به بیمار: بهتر است از آبنبات یا ادامس بدون قند استفاده شود. مصرف مایعات بیشتر شود.          

دکتر شکیبا کلاهدوز

 

بیمار نهم

شرح مشکل بیمار: بیماری با سابقه ی مصرف روزانه 20 میلی گرم امپرازول و نزدیک به سن یائسگی دچار خونریزی زیاد در زمان منس خود می باشد،بیمار مشکل کیست و فیبروم ندارد .ایا امپرازول خونریزی پریود را زیاد میکند؟

پاسخ: خیر مرتبط با مصرف داروی امپرازول نیست اما بدلیل نزدیک شدن به سن یائسگی اختلال در خونریزی از جمله زیاد بودن حجم خونریزی یا بی نظمی های سیکلیک  ممکن است ایجاد شود.

توصیه نهایی: در صورتی که خونریزی شدید باشد چون ممکن است باعث کم خونی شود حتما برای تجویز دارو به پزشک مراجعه داشته باشید

دکتر شکیبا کلاهدوز

 

بیمار دهم

شرح مشکل بیمار: بیماری با سابقه ی مشکل کم کاری تیروئید و کبد چرب گرید 1 درحال مصرف لیورگل، ترانیل سیپرومین، پرفنازین، پروپرانولول، لوتیروکسین و ویتامین د3 می باشد.بیمار در منزل مکمل مگنی فورت دارند ومی خواهند بدانند که آیا مصرف پودر منیزیم سیترات برای افزایش سیستم ایمنی مناسب است؟ آیا میتواند در افراد با کبد چرب استفاده شود؟

پاسخ: تنها مورد مصرف پودر منیزیم سیترات به عنوان ملین یا اماده سازی برای کلونوسکوپی است و برای تقویت سیستم ایمنی استفاده نمی شود.

توصیه نهایی: مگنی فورت یک مکمل است که علاوه بر منیزیم، ویتامین های د و ب نیز دارد و اگر می خواهید به عنوان مکمل استفاده کنید بهتر است. اما مجددا قابل ذکر است که این دارو برای افزایش سیستم ایمنی نیست و در صورتی که در آزمایش کمبود نداشتید یا پزشک تجویز نکرده، استفاده از آن ضرورتی نیست.

استفاده در کبد چرب منعی ندارد اما با قرص لووتیروکسین حداقل 4 ساعت باید فاصله زمانی رعایت شود.

دکتر زهرا سادات امیری

 

بیمار یازدهم

شرح مشکل بیمار:بیمار با سابقه ی تشنج تحت درمان با داروهای تشنج (توپیرامات و فنوباربیتال) هستند با گرفتن اولین دوز یاسمین به علت اختلالات قاعدگی (خونریزی شدید) دچار تشنج شدند می پرسند آیا یاسمین مسئول بروز این تشنج است؟

پاسخ: طبق مقاله ای از دانشگاه تگزاس خانم هایی که مبتلا به بیماری تشنج بودند و تحت درمان با داروهای OCP قرار گرفتند 5/4 برابر بیشتر از خانم هایی که تشنج دارند و داروی ocp مصرف نمی کنند در معرض تشنج قرار می گیرند.

توصیه نهایی به بیمار: با پزشک معالج در مورد ضرورت مصرف ocp مشورت گردد.

منابع: uptodate

دکتر رومینا محمدی

  • گروه خبری : توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 166603
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings