• تاریخ انتشار : 1402/10/26 - 17:04
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 347
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کیس‌های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان، آذر ماه 1402

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار پسر 9 ساله با تشخیص ADHD است که تا به حال درمانی نداشته است و سابقه بیماری دیگری ندارد. روانپزشک برای ایشان استفاده از ممانتین برای شروع درمان ADHD جایگاه دارد؟

داروهای مصرفی: ممانتین 5 میلی‌گرم یک بار در روز

ریتالین 10 میلی‌گرم یک بار در روز

توصیه نهایی به بیمار: ممانتین به عنوان خط اول درمانی ADHD استفاده نمی‌شود و در برخی از مطالعات استفاده شده است. در مطالعه انجام شده در افرادی که ریتالین و ممانتین را با هم استفاده کرده‌اند، تفاوت قابل توجهی با افرادی که ریتالین را به تنهایی دریافت کرده‌اند نداشته‌اند و در مطالعه دیگر هم ریتالین نسبت به ممانتین اثرات بیشتری داشته است.

منابع:Uptodate  

دکتر سونا قاسمی

 بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقای 70 ساله بدون مشکل زمینه‌ای هستند که برای چند سال است دچار درد زانو می‌باشد و برای ایشان تشخیص استئوآرتریت گذاشته شده است. بیمار کاندید جراحی می‌باشد ولی دو پزشک متخصص ارتوپدی مختلف برای بیمار تصمیم به انجام تزریق داخل مفصلی هیالورونیک اسید گرفته‌اند. یک پزشک برند ساینوژل را تجویز و دیگری برند ویسکور را نسخه نموده است. کدام یک طول اثر طولانی‌تری برای بیمار دارد؟

پاسخ: برند ویسکور و برند ساینوژل هردو برای یک شرکت می‌باشد و تفاوت در فرمولاسیون آن‌ها به دلیل ویسکوزیته‌ی بالاتر برند ویسکور است. در برند ویسکور هیالورونیک اسید با وزن مولکولی بالاتری مورد استفاده قرار گرفته‌است و امکان تزریق 1 تا 2 نوبت آن را فراهم می‌کند در حالی که فراورده ساینوژل باید به صورت هفته‌ای یک نوبت برای 2 تا 3 دوز یا در موراد شدیدتر برای 3 تا 5 دوز داده شود. در یک مطالعه اثر بخشی تزریق فرمولاسیون تک دوزه نسبت به فرمولاسیون‌های چند دوزه در کاهش درد بیمار در ابتدای درمان تفاوت معنی‌داری نداشته و بعد از گذشت 6 ماه در بیمارانی که چند دوز دریافت نمودند کاهش درد کمی بیشتر بوده است. در حالی که در مطالعه‌ای دیگر میزان اثر بخشی در ابتدای درمان و 6 ماه بعد از درمان تفاوت معنی‌داری نداشتند. به صورت کلی مطالعات با این دارو در استئوارتریت زانو کم بوده و کیفیت پایینی داشته‌اند که جایگاه درمانی ان را صرفا ازمونی برای عقب انداختن جراحی قرار می دهد. درباره ی طول اثر آن ها مطالعات قوی موجود نمی‌باشد. شرکت سازنده طول اثر ساینوژل را 36 هفته و ویسکور را 48 هفته اعلام نموده است. عوارض احتمالی درد محل تزریق و به صورت نادر عفونت می‌باشد.

منابع: Uptodate  

دکتر امیرحسین قهرمانیان

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 37 ساله‌ای هستند که مبتلا به گال شده‌اند. تحت نظر دکتر پوست هستند و برایشان پماد پرمترین تجویز شده است. دارو را یک بار استفاده کرده‌اند. پماد برای مدت 8 ساعت روی بدن مانده. الان از پزشک عمومی شنیده‌اند که دارو بایستی دو بار و به فاصله یک هفته تکرار شود. آیا لازم است دوباره درمان تکرار شود؟

پاسخ: به طور معمول، توصیه می‌شود یک الی 2 هفته بعد از استفاده اول، دارو مجددا تکرار شود و برای مدت 8 الی 14 ساعت روی پوست بماند. هنوز از نظر علمی ثابت نشده که دو بار استفاده از پرمترین از یک بار استفاده موثرتر است اما به طور کلی، دو بار استفاده از دارو متداول‌تر است. در درمان شپش سر هم پرمترین دو بار به فاصله 7 الی 9 روز مورد مصرف قرار می‌گیرد.

منابع: Uptodate

دکتر هستی فتوگرافی

 بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیمار  خانم 43 ساله‌ای هستند که برای مشکل ریزش مو زیرنظر متخصص پوست و مو از آمپول هفتگی  بیوتین و بپانتین استفاده  می‌کنند. ایشان مشکل کم‌کاری تیروئید هم دارند و در حال مصرف لووتیروکسین می‌باشند. قرار است در هفته آینده آزمایش خون بدهند و وضعیت هورمون‌های تیروئیدی را بررسی کنند. ایا لازم است داروی‌ مصرفی‌شان قطع بشود؟

سایر داروهای مصرفی: لوزارتان 25 روزی 2 بار – فاموتیدین 40 هر شب 1 عدد

پاسخ: بیوتین با تست‌های آزمایشگاهی مربوط به هورمون‌های تیروئیدی تداخل دارد. این ویتامین سطح T3 و T4 را به صورت کاذب بالاتر از حد نرمال و هورمون TSH را به صورت کاذب پایین‌تر از حد نرمال نشان می‌دهد.

توصیه نهایی به بیمار: بهتر است بیوتین 48 الی 72 ساعت قبل از انجام آزمایشات مربوط به تیروئید قطع شود.

منابع:Uptodate

دکتر هستی فتوگرافی

 

  • گروه خبری : مرکز اطلاعات دارویی DPIC,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 256873
کلمات کلیدی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید