شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/15 - 18:23
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1408
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کیس‌های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی،اردیبهشت ماه 1399

برای رفلاکس کودک 7 ماهه با مشکل GERD امپرازول و باکلوفن داده شده است. آیا باکلوفن قابل استفاده برای مصرف طولانی مدت در رفلاکس کودک می باشد؟ ...

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: شب گذشته یک ترمومتر جیوه ای در منزل خانمی 30 ساله بدون بیماری زمینه ای و بدون سابقه ی مصرف دارویی شکسته است. بیمار حدود ده دقیقه با جیوه تماس پوستی داشته است و الان دچار احساس طعم فلزی در دهان و تهوع و استفراغ شده است آیا احتمال مسمومیت پوستی تنفسی با جیوه المنتال برای بیمار طرح می باشد؟

پاسخ: سه نوع مسمومیت در مورد جیوه مطرح است، جیوه ارگانیک و in organic و جیوه المنتال، نوع جیوه ی درون ترمومتر المنتال است، در شرح حال مشخص شد مقداری از جیوه از شب گذشته در سینک ظرفشویی باقی مانده است و کاملا شسته نشده و احتمال تبخیر آن وجود دارد، با توجه به اینکه گزارشهایی از ایجاد مسمومیت حتی در ابعادی که ترمومتر شکسته روی فرش افتاده و مقدار کمی از جیوه در بافت فرش باقی مانده و موجب مسمومیت تنفسی با جیوه شده است وجود دارد، باید به مسومیت تنفسی ناشی از جیوه تبخیر شده مشکوک بود.

تماس پوستی در این مقدار و این مدت زمان مواجهه احتمالا خطری برای بیمار نخواهد داشت.

توصیه نهایی به بیمار: علایم ایجاد شده احتمال دارد ناشی ازacute anxiety  باشد چرا که مسمومیت با جیوه بیشتر عصبی و تنفسی است اما با توجه به علامت دار شدن بیمار توصیه به مراجعه به مراکز درمان مسمومیت صورت گرفت، همچنین نکته مهم پاک کردن فوری جیوه باقی مانده و ایجاد تهویه کامل در محل می باشد.

منابع:Poisondex

دکتر نازنین نصیری

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: به دلیل عدم ضربان قلب جنین، پزشک برای مادر قرص میزوپروستول و آمپول رگام تجویز نموده است ولی دوز و دستور مصرف ننوشته است. داروخانه دارو را به دلیل نداشتن دوز نداده و اکنون پزشکش در دسترس نیست. دوز مورد نیاز و نحوه استفاده از آمپول رگام چقدر است؟

پاسخ: با توجه به اینکه سن جنین 10 هفته است دوز مورد نیاز برای مادر 50 میکروگرم می باشد ولی در صورتی که مادر دچار خونریزی شدید شود، دوز مورد نیاز 300 میکروگرم است که البته با توجه به سن جنین بعید است خونریزی چندانی اتفاق بیافتد ولی اگر بتوانید با پزشک زنان دیگری هم مشورت نمایید خیلی بهتر است.

توصیه نهایی به بیمار: آمپول رگام حتما باید 72 ساعت پس از سقط جنین با میزوپروستول تزریق شود

منابع: uptodate            

دکتر دنیا کاظمی

 

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: برای رفلاکس کودک 7 ماهه با مشکل GERD امپرازول و باکلوفن داده شده است. آیا باکلوفن قابل استفاده برای مصرف طولانی مدت در رفلاکس کودک می باشد؟

پاسخ: در مراحل درمان رفلاکس در کودکان ابتدا PPI و بعد رانیتیدین و آنتی اسیدها و سپس دمپریدون و متوکلوپرامید و پروکینتیک ها قرار دارند. در صورت عدم پاسخ دهی ممکن است باکلوفن در موارد شکست درمان تجویز شود.

توصیه نهایی به بیمار: برای نوزادان حتما باید با پزشک مشورت شود و در صورت بهبودی، داروها کم شود. از آنجایی که سابقاً سایر مراحل درمان برای کودک استفاده شده و بهبودی قطعی نداشته است. مصرف با مشورت پزشک قابل ادامه دادن است.

منابع: Uptodate

دکتر زینب سعدآبادی

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: کودک 1 ساله نوبت تزریق واکسن دارد اما تب خفیف دارد( می تواند به خاطر دندان باشد کودک علائم دندان درآوردن داشت) یا توجه به شرایط حاضر مادر نگران است که کودک را به مرکز درمانی ببرد و تزریق واکسن انجام دهد.آیا امکان به تعویق انداختن واکسن MMR ( واکسن دریافتی در 12 ماهگی) برای کودک وجود دارد؟

پاسخ: می توان واکسیناسیون را تا حداکثر 3 ماه به تعویق انداخت، دوزهای بعدی را به موقع و طبق برنامه یا با مشورت با پزشک متخصص تزریق کنید.

توصیه نهایی به بیمار:

تزریق این واکسن تا حداکثر 3 ماه می تواند به تعویق انداخته شود با این حال بهتر است در اولین فرصت تزریق را انجام دهید

برای تب کودک استامینوفن به صورت قطره و یا شربت قابل استفاده می باشد ( دوز مناسب توصیه شد)

در صورتی که تب کنترل نشد و یا بالای 38 درجه بود و یا  در صورت بروز علائم دیگر به جز بیقراری و drooling به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

تب خفیف می تواند جزو علائم گزارش شده ی رشد دندان ها باشد ولی در صورت قطع شدن تب و نبود دیگرعلائم در اولین فرصت ممکن جهت واکسیناسیون اقدام شود

منابع:  WHO/CDC/Iranian vaccination schedule/Uptodate

دکتر لیلا ملکی

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیمار 2 ماه پیش دچار ضربه به سر شده بود و در حال مصرف ریواروکسابان، لوزارتان اچ، بیسوپرولول، آسپیرین، روزوواستاتین می باشد. ماه پیش بیمارتخلیه هماتوم شد. بعد از تخلیه هماتوم برایشان فنی توئین، کلردیازپوکساید، سیپروفلوکساسین تجویز شده است. در حال حاضر با تشخیص کرونا در حال دریافت هیدروکسی کلرکین هر 12 ساعت 2 عدد است. آیا داروی هیدروکسی کلرکین با داروهای بیمار تداخل دارد؟

پاسخ: بله، می تواند با داروی هیدروکسی کلروکین تداخل داشته باشد.

توصیه نهایی به بیمار: توصیه شد در مورد مصرف فنی توئین با جراح مغز و اعصاب مشورت شود و داروی دیگری جایگزین فنی توئین شود چون این دارو می تواند اثرات ریواروکسابان را کاهش دهد.

توصیه شد بیمار از مکمل منیزیم و غذاهای حاوی پتاسیم در این دوران استفاده کند.

هیدروکسی کلرکین را هر 12 ساعت یک عدد استفاده کند و دارو را بعد از غذا مصرف کند، و در صورتی که باز دچار تهوع بود نیم ساعت قبل از دوز دارو از قرص دیفن هیدرامین استفاده کند.

منابع: uptodate /Drugs.com

دکتر ندا کولائی نژاد

  • گروه خبری : توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 166604
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings