شماره تماس: 021-88849011-15
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1403/08/05 - 16:34
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 46
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اثر منفی آگونیست‌های GLP1 بر روی رتینوپاتی دیابتی

روند پیشروری رتینوپاتی دیابتی (DR) بیماران دیابتی که از آگونیست‌های GLP1 استفاده کنند سریع‌تر از آن دسته بیمارانی است که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کنند.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنال Diabetes, Obesity and Metabolism به چاپ رسیده، به نظر می‌رسد که روند پیشروری رتینوپاتی دیابتی (DR) بیماران دیابتی که از آگونیست‌های GLP1 استفاده کنند سریع‌تر از آن دسته بیمارانی است که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کنند.

محققان تایوانی روی تعدادی زیادی از بیماران مبتلا به دیابت را که تعدادی از آن‌ها به رتینوپاتی دیابتی مبتلا شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. 1571 بیمار DR داشتند و از آگونیست‌های GLP1 استفاده می‌کردند، 9549 بیمار DR نداشتند و از آگونیست‌های GLP1 استفاده می‌کردند، 3034 بیمار DR داشتند و از SGLT2 استفاده می‌کردند و 19908 بیمار DR نداشتند و از SGLT2 استفاده می‌کردند.

به نظر می‌رسد شانس بروز DR در بیمارانی که از ابتلای مطالعه به DR ابتلا نداشتند، در صورت مصرف هر کدام از دو دسته دارویی یکسان است اما در بیمارانی که از قبل دچار رتینوپاتی دیابتی شده بودند، پیشروی بیمار در میان بیماران مصرف‌کننده آگونیست‌های GLP1 بیشتر گزارش شده است.

بعضی از محققان معتقدند آگونیست‌های GLP1 در مراحل شدیدتر دیابت تجویز می‌شود. بنابراین ممکن است پیشروی سریع DR به علت پیشرفته‌تر بودن بیماری دیابت در این افراد باشد. هر چند این ادعا در حد فرضیه است.

26 جولای 2024

منبع: سایت Drugs.com

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 282335
کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
تنظیمات پس زمینه