شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1403/06/08 - 15:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 182
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

استفاده از آنتاگونیست‌های CGRP به عنوان خط اول درمان پروفیلاکتیک میگرن

ماده CGRP نوروپپتیدی است که با شرایط التهابی و درد مرتبط است. در مواقع بروز میگرن، غلظت این پپتید در مغز بالا می‌رود. هر چه غلظت مغزی این ماده بیشتر باشد، شدت درد و مدت زمان سردرد بیشتر است.

 

آنتاگونیست‌های گیرنده پپتید مرتبط با ژن کلسی‌تونین[1] (CGRP) از جمله داروهایی هستند که در موارد مقاوم و شرایطی که بیمار از درمان‌های خط اول اثر کافی دریافت نمی‌کرد، برای پیشگیری از حملات میگرن تاییدیه دریافت کرده‌‌اند. از جمله داروهای این دسته می‌توان به erenumabfremanezumab, galcanezumab، eptinezumab،atogepant و rimegepant اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که هنوز هیچ یک از این داروها وارد بازار دارویی ایران نشده است.

اخیرا انجمن سردرد آمریکا[2]، توصیه کرده که از این دسته دارویی به عنوان خط اول درمان پروفیلاکتیک میگرن مزمن استفاده بشود. این توصیه به دنبال بررسی تعداد زیادی متاآنالیز، کارآزمایی بالینی و مطالعات کوهورت پسابازاری[3] در خصوص اثربخشی، ایمنی و تحمل‌پذیری دارو مطرح شده است. این داروها نسبت به سایر داروهای پیشگیرانه میگرن، اثربخشی بیشتر و سریع‎‌تری دارند. برای افرادی که مصرف روزانه داروهای پروفیلاکتیک برایشان دشوار است، فرمولاسیون تزریقی و فواصل طولانی‌تر بین دوزهای آنتاگونیست‌های CGRP بسیار مقبول‌تر است. با این وجود، هزینه این داروها بالاست و در اکثر کشورهای دنیا تحت پوشش بیمه نمی‌باشد.

آوریل 2024

منبع: سایت Uptodate



[1] Calcitonin gene-related peptide

[2] American Headache Society

[3] مطالعاتی که پس از اخذ تاییدیه دارو و ورود دارو به بازار، بر روی عوارض و اثرات دارو انجام می‌شود.

 

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 276390
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید