• تاریخ انتشار : 1403/03/24 - 17:41
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تاثیر استفاده از مکمل‌های کرن‌بری بر عملکرد ورزشی

بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی در ژورنال Physical Activity and Nutrition به چاپ رسیده، استفاده از فرآورده‌های حاوی کرن‌بری می‌تواند عملکرد ورزشی افراد را افزایش داده ذو خستگی عضلانی در طول زمان فعالیت را به تعویق بیاندازد. دوندگانی که به مدت 28 روز با عصاره کرن بری دریافت کردند، در دوی 1500 متر سرعت بهتری داشتند، پس از دوی 400 متر تجمع لاکتات کمتری در عضلات داشتند و عضلات آن‌ها اکسیژن را بهتر برداشت می‌کردند.

میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کرن‌بری بسیار بالاست. فراوان‌ترین نوع آنتی‌اکسیدان این میوه پلی فنول‌ها هستند. پلی فنول ها (از جمله پروآنتوسیانیدین‌ها [PAC]، آنتوسیانین‌ها و فلاونول‌ها) ترکیبات گیاهی ثانویه‌ای هستند که می‌توانند بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت کنند.

ورزش شدید یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن رادیکال‌های آزاد به ویژه در عضلات است. این روزها، ورزشکاران حرفه‌ای، برای کاهش آسیب، بهبود عملکرد و ریکاوری سریعتر، به صورت فزاینده‌ای به انواع فرآورده‌ها و مکمل‌های غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها روی آورده‌اند. شواهد کنونی نشان می‌دهد که کرن بری می‌تواند عملکرد فیزیکی افراد را در حین پارو زدن و دوچرخه‌سواری افزایش دهد که این کار را از طریق کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل لاکتات خون انجام می‌دهد.

محققان دانشگاه مونترال 14 دونده حرفه‌ای را برای ارزیابی مکمل کرن بری در عملکرد و ریکاوری  پس از دویدن وارد مطالعه کردند. در ابتدا، شرکت‌کنندگان مسافت‌های 1500 متر و 400 متر بدون مکمل دویدند. در ادامه، همین افراد، 2 ساعت قبل از دویدن همان مسیرها، به اندازه 0.7 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن عصاره کرن‌بری دریافت کردند. مطالعه ادامه داده شد. در 28 روز بعدی، دوندگان هر روز 0.3 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن عصاره کرن‌بری مصرف کردند و پس از آن مسیرهای 1500 متری و 400 متری را دویدند.

نتیج این تحقیقات حاکی از آن بود که به دنبال مصرف 28 روزه مکمل، عملکرد هوازی ورزشکاران را برای طی مسیرهای طولانی افزایش داد و باعث شد 1.5 درصد سریع‌تر بدوند. به نظر می‌رسد استفاده طولانی مدت از این مکمل، نرخ اکسیژن‌رسانی عضلات را بهبود بخشیده و میزان تجمع بافتی لاکتات پس از دوی 400 متر را کم می‌کنند. لازم به ذکر است که این موارد در خصوص دوی 1500 متر صادق نبود و فاکتورهای فوق تغییر محسوسی نداشت.  

21 مارس 2024

منبع: Pharmacytimes.Com

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 268362
کلمات کلیدی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید