شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1400/12/23 - 10:38
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1569
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تایید دو داروی جدید برای درمان کووید-19

سازمان جهانی بهداشت (WHO)، جهت افزایش گزینه‌های درمانی در دسترس، دو داروی جدید را برای درمان کووید-19 توصیه می‌کند. اینکه این داروها تا چه حد در نجات جان انسان‌ها کمک‌کننده باشند، به میزان در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن آن‌ها بستگی دارد.

دو داروی جدید برای درمان کووید-19

سازمان جهانی بهداشت (WHO)، جهت افزایش گزینه‌های درمانی در دسترس، دو داروی جدید را برای درمان کووید-19 توصیه می‌کند. اینکه این داروها تا چه حد در نجات جان انسان‌ها کمک‌کننده باشند، به میزان در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن آن‌ها بستگی دارد.

یکی از این داروها داروی Baricitinib است که برای بیماران مبتلا به کووید-19 شدید توصیه می‌شود. این دارو از دسته مهارکننده‌های ژانوس کیناز (JAK) می‌باشد که تحریک بیش از حد سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند. بهتر است این دارو در کنار داروهای کورتیکواستروئیدی استفاده شود. Baricitinib یک داروی خوراکی است که در درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. این دارو در جولای 2021 توسط WHO به عنوان جایگزین داروهای مسدودکننده‌ گیرنده اینترلوکین-6 در درمان آرتریت پیشنهاد شد.

داروی دوم Sotrovimab نام دارد. WHO به صورت مشروط استفاده از این آنتی بادی مونوکلونال را برای درمان کووید-19 خفیف یا متوسط ​​در بیمارانی که در معرض خطر بالای بستری هستند، توصیه کرده است. بیماران مسن‌، بیماران مبتلا به نقص ایمنی، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا و چاقی و همچنین افرادی که واکسینه نشده‌اند، کاندید دریافت این دارو می‌باشند.

Sotrovimab جایگزینی برای کوکتل دارویی Casirivimab-Imdevimab محسوب می‌شود. این کوکتل مجموعه‌ای از دو آنتی‌بادی مونوکلونال است که در سپتامبر 2021 توسط WHO به عنوان یک گزینه درمانی معرفی شد. مطالعات در مورد اثربخشی آنتی‌بادی‌های مونوکلونال علیه اومیکرون ادامه دارد اما مطالعات آزمایشگاهی اولیه نشان می‌دهد که به احتمال زیاد Sotrovimab اثربخشی خود را علیه این سویه جدید حفظ کرده است.

دو دارویRuxolitinib  و Tofacitinib نیز به عنوان گزینه‌های پیشنهادی درمان کووید 19 شدید پیشنهاد شده‌اند اما به دلیل عدم وجود اطلاعات مکفی در خصوص اثربخشی آن‌ها، WHO قعلا توصیه می‌کند از این داروها استفاده نشود.

توصیه‌های امروز WHO که هشتمین به‌روزرسانی دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت در مورد درمان کووید-19 می‌باشد، بر اساس شواهد حاصل از هفت کارآزمایی بالینی انجام‌شده بر بیش از 4000 بیمار مبتلا به کووید-19 غیر شدید، شدید و بحرانی تعیین شده‌است.

WHO  جهت تضمین ظرفیت عرضه جهانی این داروها و فراهم‌سازی زمینه دسترسی عادلانه و پایدار به درمان‌های جدید، در حال مذاکره با تولیدکنندگان دارویی مطرح جهان می‌باشد.

14 ژانویه 2022

منبع خبر: سازمان جهانی بهداشت

  • گروه خبری : اخبار,کادر درمان,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 209862
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings