• تاریخ انتشار : 1403/03/05 - 14:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 58
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

رژیم درمانی بهینه برای کودکان مبتلا به MS

مطالعه‌ای که در آخرین شماره ژورنالJAMA Neurologyبه چاپ رسیده، نشان می‌دهد که اگر در کودکان داروهای HET را به عنوان خط اول درمان در نظر بگیریم، اثرات درمانی بهتری خواهیم داشت.

 

به طور معمول، روند درمان در کودکان مبتلا به ماتیپل اسکلروزیس (MS)  به این گونه است که ابتدا داروها با اثربخشی متوسط[1] (MET) برای بیمار تجویز می‌شوند. در صورتی که اثربخشی کافی ایجاد نشود و شرایط بیمار به اندازه مطلوب، تحت کنترل درنیاید، به سراغ درمان‌های قوی‌تر یا اصطلاحا HET[2] می‌رویم. منظور از HET داروهایی مانند آلمتوزوماب، فینگولیمود، میتوکسانترون، کلادرابین، ناتالیزوماب، اکرلیزوماب، افتامومب و ریتوکسیمب هستند.

مطالعه‌ای که در آخرین شماره ژورنالJAMA Neurologyبه چاپ رسیده، نشان می‌دهد که اگر در کودکان داروهای HET را به عنوان خط اول درمان در نظر بگیریم، اثرات درمانی بهتری خواهیم داشت.

در این مطالعه 108 کودک مبتلا به MS تحت درمان با HET و 422  کودک دیگر تحت درمان با داروهای MET قرار گرفتند. این جمعیت برای مدت 5.8 سال تحت پیگیری و پایش محققان بودند. از جمله شاخص‌هایی که برای ارزیابی اثربخشی درمان مورد توجه قرار گرفت می‌توان به وضعیت MRI بیمار، نرخ دفعات عود در سال[3] (ARR) و مدت زمان بین موارد عود اشاره نمود.

هر دو استراتژی درمانی با کاهش خطر عود در 2 سال اول درمان همراه بودند اما در کودکانی که درمان را با داروهای HET شروع کردند، در 5 سال اول درمان، 54 درصد ریسک عود کمتری داشتند. نرخ عود سالیانه در گروه HET به میران 92 درصد و در گروه MET به میزان 66 درصد کاهش پیدا کرد.

 دو سال بعد از شروع درمان، ریسک قطع دارو  با MET شش برابر بیشتر بود. اصلی‌ترین دلیل قطع دارو در این گروه، عدم اثربخشی کافی دارو و عدم تحمل عوارض دارویی گزارش شده است.

در نتیجه پزوهشگران توصیه می‌کنند که درمان کودکان مبتلا به MS با داروهای دسته HET شروع شود.

22 فوریه 2024

منبع: Medscape.com



[1] Moderately Effective Therapies

[2] Highly Effective Therapies

[3] Annualized Relapse Rate

  • گروه خبری : اخبار,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 266847
کلمات کلیدی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید