شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1403/06/19 - 18:52
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 85
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

طراحی یک آنتی‌بیوتیک جدید علیه عفونت‌های مقاوم به درمان: Lolamicin

کشف یک مولکول جدید با خواص آنتی‌بیوتیک که بتواند بدون آسیب رساندن به فلور نرمال روده، باکتری‌های بیماری‌زا را از بین ببرد، مانند یک رویا به نظر می‌رسد که اخیرا به حقیقت پیوسته است.

پژوهشگران آمریکایی موفق به طراحی و ساخت یک آنتی‌بیوتیک جدید به نام Lolamicin شدند. این آنتی‌بیوتیک به طور اختصاصی یکی از لیپوپروتئین‌های سطحی باکتری‌های گرم منفی متصل شده و فلور میکروبی روده را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که این آنتی‌بیوتیک علیه تعداد بسیار زیادی از پاتوژن‌های گرم منفی که نسبت به چندین آنتی‌بیوتیک مقاوم بوده‌اند، موثر عمل می‌کند.

یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به هم ریختگی در فلور نرمال روده است. این بهم ریختگی بیمار را مستعد ابتلا به عفونت‌های خطرناک گوارشی از جمله کلستریدیوم دیفیسل می‌کند و همچنین اثرات سوء کبدی و کلیوی به دنبال دارد. آنتی‌بیوتیک Lolamicin جمعیت فلور میکروبی روده را تحت تاثیر قرار نداده و بیماران را در معرض ابتلا به عفونت‌های خطرناکی چون کلستریدیوم دیفیسل قرار نخواهد داد.

در 50 سال گذشته سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای هیچ دسته دارویی جدیدی که علیه باکتری‌های گرم منفی کار کند، تاییدیه صادر نکرده است. کلستین یکی از معدود آنتی‌بیوتیک‌هاییست که صرفا روی باکتری‌های گرم منفی اثر می‌گذارد. این دارو با سمیت‌های متعدد کبدی و کلیوی در ارتباط است و ریسک ابتلا به کلستریدوم دیفیسل و کولیت سودوممبران افزایش می‌دهد. از همین رو، داروی کلستین صرفا برای موارد ضروری تجویز می‌شود.

در این پژوهش، دانشمندان آنتی‌بیوتیکی طراحی کرده‌اند که یکی از بخش‌های اصلی پروتئین Lol[1] را هدف قرار می‌دهد. این مکانیسم عمل در بین آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بازار منحصربه‌فرد است. مولکول Lolamicin علیه باکتری‌هایی از قبیل E.coli، K.pneumoniae و E.cloacae که به چندین آنتی‌بیوتیک مقاوم بوده‌اند، موثر عمل کرده است. این محققان ادعا کرده‌اند این آنتی‌بیوتیک روی 130 سویه از باکتری‌های مقاوم به درمان موثر است. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که Lolamicin به صورت موفقیت‌آمیزی عفونت پنومونی مقاوم به درمان را در موش‌ها کنترل کرده است.

7 ژوئن 2024

منبع: سایت News-Medical.net

 

[1]  در باکتری‌های گرم منفی، لیپوپروتئین‌ها یکی از اجزای اساسی غشای خارجی به حساب می‌آیند که در فیزیولوژی ساخت دیواره خارجی نقش اساسی دارند. سیستم Lol مسئول انتقال این لیپوپروتئین‌ها به غشای خارجی باکتری گرم منفی است.

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 277130
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید