• تاریخ انتشار : 1403/04/07 - 18:24
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 16
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نقش استاتین‌ها در درمان عفونت و التهابات لثه

پژوهش‌های جدید حاکی از این است که استاتین‌ها می‌توانند در کاهش التهابات لثه بیماران پریودنتال موثر واقع شوند.

امروزه استاتین‌ها پرمصرف‌ترین داروها برای تنظیم پروفایل چربی خون هستند. مطالعه‌ای که به تازگی در ژورنال Cell به چاپ رسیده، نشان می‌دهد این داروها در کنترل التهابات لثه و درمان بیماری‌های پریودنتال هم کمک‌کننده هستند.

در بیماری‌های پریودنتال رشد باکتری‌ها در سبب  تحریک سیستم ایمنی شده که به مواردی چون تورم، خونریزی و تخریب استخوان منتج می‌شود. بدون درمان، این روند التهابی ممکن است باعث از دست دادن دندان شود. به استناد داده‌های آماری، تقریبا نیمی از بزرگسالان بالای 30 سال به نوعی بیماری پریودنتال مبتلا هستند.

درمان‌های کنونی موارد پیشرفته  پریودنتال شامل تجویز آنتی‌بیوتیک، پاک‌سازی عمیق ریشه و سطح دندان‌ها و سایر روش‌های مبتنی بر جراحی است. محققان به دنبال راه های جدیدی و کمتر تهاجمی برای کنترل التهابات لثه هستند.

برخی از مطالعات قبلی نشان داده‌اند افرادی که استاتین مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که استاتین مصرف نمی‌کنند علائم کمتری از پریودنتیت را نشان می‌دهند. پژوهشگران دانشگاه کالیفورنیای جنوبی در مطالعه اخیر خود به بررسی مسیرهای بیوشیمیایی می‌پردازند که استاتین‌ها از طریق آن التهابات دندانی را مهار می‌کنند. بر اساس نتایج این پژوهش‌ها، به نظر می‌رسد ماکروفاژها بازیگر اصلی این سناریو باشند.

هر چند ماکروفاژها از سلول‌های اصلی سیستم ایمنی هستند و نقش مهمی در مقابله با عفونت‌ها ایفا می‌کنند اما تحریک بیش از حد آن‌ها منجر به بروز التهابات غیرقابل کنترل می‌شود.در این پژوهش، محققان ماکروفاژها و سلول‌های بافت لثه را در مجاورت سیمواستاتین قرار دادند. این آزمایش با سرکوب عملکرد ماکروفاژ و کاهش شدت التهاب در بافت لثه همراه بود.

این داده‌ها هنوز از نظر بالینی قابل بهره‌برداری نیستند و نیاز هست مطالعات گسترده‌تری برای تکمیل شناخت مکانیسم عمل دارو و دوزبندی منطقی آن انجام بشود.

25 مارس 2024

منبع: سایت news-Medical.net

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 269845
کلمات کلیدی

تصاویر

برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید