شماره تماس: 021-88849011-15
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1403/07/29 - 18:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 41
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

گیاه اسطوخودوس (Lavender): تداخلات داروئی و احتیاطات مصرف

اسطوخودوس با نام علمی Lavandula angustifoliaیک گیاه همیشه سبز و بومی مناطق مدیترانه‌ای است. از گل این گیاه و روغن‌های فراری (اسانس) که از این گل استخراج می‌شود، در پزشکی و صنایع آرایشی-بهداشتی استفاده می‌کنند.

بررسی‌های علمی حاکی از این است که اسانس‌ اسطوخودوس، چه به صورت خوراکی چه به صورت آروماتراپی، در کنترل اضطراب کاربرد دارد. برخی پژوهشگران معتقدند استعمال موضعی روغن اسطوخودوس می‌تواند برای خانم‌هایی که در دوره قاعدگی یا PMS دچار کرامپ‌های شکمی و دیس‌مینوره هستند، کمک‌کننده باشد. تعدادی از مقالات جدید به نقش این گیاه در آلوپسی آئه‌راتا (ریزش مو سکه‌ای) اشاره کرده‌اند. به نظر می‌رسد استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس در کنار رزماری و عصاره آویشن می‌تواند در عرض 7 ماه ریزش مو را به اندازه 44 درصد بهبود ببخشد.

به نظر می‌رسد روغن اسطوخودوس اثرات هورمونی نیز داشته باشد. استفاده موضعی از این فرآورده در پسرانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند، ممکن است منجر به اختلالات هورمونی و در بضی موارد سبب ژنیکوماستی (بزرگی سینه‌ها) بشود.

مانند همه فرآورده‌های گیاهی، اسطوخودس هم با تعدادی از داروهای پرکاربرد تداخل دارد که در ادامه توضیح داده شده اند:

داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور: گیاه اسطوخودوس سبب ایجاد خواب‌آلودگی و تا حدی گیجی می‌شود و عضلات بدن را شل می‌کند. استفاده از این فرآورده در کنار داروهایی که اثرات خواب‌آوری دارند، می‌تواند به تشدید علائم، کاهش هوشیاری بیمار و حتی مرگ منجر بشود. این تداخل با بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها، کلرال هیدرات و زولپیدم حائز اهمیت است.

داروهای بیهوشی: از آن‌جایی که استفاده از اسطوخودوس روند فعالیت سیستم اعصاب مرکزی را کند می‌کند، استفاده از آن در کنار داروهای بیهوشی ممکن است خطرناک باشد. بیمارانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، بایستی از حداقل 2 هفته پیش از جراحی از مصرف هر گونه فرآورده حاوی اسطوخودس خودداری کنند.

داروهای کاهنده فشار خون: افت فشار خون به دنبال استفاده از اسطوخودوس گزارش شده است. بیمارانی که تحت درمان با داروهای فشار خون هستند نباید از مقادیر بالای اسطوخودوس استفاده نمایند.

سایر تداخلات: بر اساس برخی از منابع، استفاده از اسطوخودوس به افزایش اثرات داروهای رقیق‌کننده خون و داروهای کاهنده کلسترول (استاتین‌ها و نیکوتینیک اسید) منجر می‌شود.

منبع: سایت Rxlist.com و کتاب The Review of Natural Products

 

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 281791
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
تنظیمات پس زمینه