شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1400/07/11 - 09:11
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3911
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات داروئی 13 آبان، مرداد ماه 1400

بیمار خانمی 21 ساله یک هفته پیش واکسن گارداسیل تزریق کرده اند. از محل کار با ایشان تماس گرفته اند تا واکسن سینوفارم بزنند ایا حتما باید بین دو واکسن دو هفته فاصله باشد؟

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی 21 ساله یک هفته پیش واکسن گارداسیل تزریق کرده اند. از محل کار با ایشان تماس گرفته اند تا واکسن سینوفارم بزنند ایا حتما باید بین دو واکسن دو هفته فاصله باشد؟ ایشان دوز قبلی واکسن سینوفارم را سه هفته پیش زدند. فاصله کمتر از چهار هفته ایرادی ندارد؟ اگر تزریق نکنند مجبورند به فاصله 50 روز بزنند.

پاسخ: این دو واکسن از نظر اثربخشی با هم تداخلی ندارند و صرفا برای اینکه همپوشانی بین عوارض دو واکسن رخ ندهد، توصیه به فاصله می شود. با توجه به اینکه یک هفته از زمان تزریق گارداسیل گذشته است و حال بیمار خوب است، تزریق واکسن کووید بلامانع است.

طبق توصیهWHO  و پروتوکل کشوری بین 3 الی 4 هفته بین دو دوز واکسن سینوفارم می تواند فاصله باشد.

توصیه نهایی به بیمار: تزریق واکسن سینوفارم بعد از سه هفته بلامانع است. از آنجایی که بیمار بعد از یک هفته عوارضی با واکسن گارداسیل نداشته، می توانند سینوفارم را تزریق کنند و تداخلی بین دو واکسن وجود ندارد.

منابع: lexicomp/ .who.int

دکتر سپیده سبحانی

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی 60 ساله که هر چند وقت یکبار، برای آرتروز زانو، تحت نظر پزشک از سلکوکسیب استفاده می کند. بیمار می بایست 2 روز دیگر برای تزریق واکسن کووید به مراکز تزریق واکسن مراجعه نماید. آیا در صورت درد زانو بعد از تزریق واکسن کرونا میتواند از سلکوکسیب استفاده کند؟

پاسخ: در صورتی که درد بیمار تحت کنترل است بهتر است 24 ساعت قبل از تزریق واکسن کرونا از سلکوکسیب استفاده نکند اما در صورت درد ممنوعیتی برای استفاده از دارو بعد از تزریق واکسن کرونا وجود ندارد.

توصیه نهایی به بیمار: در صورت درد زانو بعد از تزریق واسکن کرونا ممنوعیتی برای مصرف سلکوکسیب وجود ندارد. در صورتی که درد بیمار با فرآورده های موضعی مانند ژل دیکلوفناک کنترل شود، بیمار می تواند به جای قرص خوراکی، از آن استفاده نماید.

منابع: راهنمای کالج روماتولوژی آمریکا

دکتر سونا قاسمی

 

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: برای خانمی جوان به دنبال انجام عمل اسلیو معده، اورسوفار تجویز شده است و بیمار در بروشور دارو خوانده است که نباید آن را همراه داروهای ضد بارداری استفاده کند. بیمار جهت پیشگیری از بارداری از قرصLD استفاده می کند و می خواهد بداند همزمان با اورسوفار اثر آن کم می شود یا خیر؟؟

پاسخ: با توجه به منابع، LD می تواند از میزان اثر گذاری اورسوفار بکاهد و با توجه به شرایط بیمار و طولانی بودن مدت زمان ناشتایی در طول روز، دارو به منظور پیشگیری از سنگ های صفراوی تجویز شده و مصرف و اثرگذاری آن مهم است.

توصیه نهایی به بیمار: بیمارLD  را صرفا جهت جلوگیری از بارداری استفاده می کرد لذا به بیمار توصیه شد تا بدین منظور از روش های پیشگیری دیگری استفاده کند تا اورسوفار برای وی بیشترین اثر را داشته باشد.

منابع: lexi interact

دکتر مرضیه شهرابی

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیمار اقای 37 ساله با درد شانه؛ در حال دریافت دارو های زیر می باشد:

  1. ایبوپروفن 400میلی گرم                        هر 12 ساعت
  2. سلکوکسیب 100 میلی گرم        هر 12 ساعت
  3. سلکوکسیب 200 میلی گرم        هر 12 ساعت
  4. متوکاربامول 500 میلی گرم        هر 6 ساعت 2 عدد
  5. آمپول دیازپام 10 میلی گرم

به دنبال مصرف داروها دچار سکسکه شده است و درد وی همچنان تغییری نکرده است به دنبال راهکار میگردد.

پاسخ: به صورت همزمان نباید چند مسکن مصرف شود. سلکوکسیب 100 و ایبوپروفن 400 قطع شود و سلکوکسیب 200 و متوکاربامول ادامه پیدا کند.

مشکل سکسکه به احتمال زیاد ناشی از داروی دیازپام است مانورهای فیزیکی برای کنترل سکسکه که کمتر از 48 ساعت از زمان شروع گذشته توصیه شد.

توصیه نهایی به بیمار: به پزشک اطلاع داده شود که مصرف داروها تاثیری در کنترل درد نداشته اند تا راهکار دیگری برای بیمار در نظر گرفته شود.

منابع: Up to date

دکتر نیلوفر نمازی

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقایی44  ساله است که به مدت 5 سال به دیابت مبتلا می باشد ودر حال دریافت داروهای زیر می باشد:

  1. گلوکوفاژ 500  دو بار در روز
  2. گلیکلازید 30 یکبار یک بار در روز

بیمار قصد دارد تا با تجویز متخصص ارتوپد، کارتیژن مصرف نماید. آیا مشکلی برای دیابت ایشان ندارد؟

پاسخ: در مورد گلوکزآمین، جای نگرانی خاصی در بیماران دیابتی وجود ندارد. هرچند در تئوری ممکن است باعث تغییر در قند خون شود اما در مطالعات بالینی به نظر میرسد که در بیماران دیابتی حتی شاید از این دارو سود هم ببرند و باعث کمک به کنترل قند خون شود. اگرچه در بروشورهای دارو عموما ذکر می شود در بیماران دیابتی با نظر پزشک مصرف شود یا ممنوع و یا احتیاط است ولی به نظر می رسد جای نگرانی خاصی نیست و به صورت کلی قابل مصرف است.

توصیه نهایی به بیمار: در شروع و همچنین ضمن درمان با این فرآورده حتما قند خون کنترل گردد.

منابع: بروشور/ sciencedirect.com/ ncbi.nlm.nih.gov

دکتر هدی شفیعی

بیمار ششم

شرح مشکل بیمار: خانم 36 ساله‌ای به دلیل مشکل هیدرآدنیت چرکی (Hidradenitis suppurativa)  از یک سال پیش و تحت نظر متخصص پوست و مو داروی اریترومایسین 400 میلی‌گرم (روزی 2 بار) و آسیترتین 10 میلی‌گرم (روزی 2 بار) مصرف می‌کنند. علائم تحت کنترل است اما پزشک معالج توصیه کرده که درمان فعلا ادامه پیدا کند. بیمار همچنین به صورت روزانه داروی سرترالین 50 میلی گرم را دریافت می کند. در مورد امکان بارداری سوال دارند و می‌پرسند آیا نیازی به قطع دارو وجود دارد یا خیر؟

پاسخ: دارو آسیترتین شدیدا تراتوژن بوده و مصرف آن در بارداری با نقص‌های جنینی جدی همراه است. خانم‎‌هایی که از این دارو استفاده می‌کنند، در طول دوره مصرف و تا 3 سال بعد از قطع دارو، مجاز به اقدام برای بارداری نیستند.

توصیه نهایی به بیمار: در طول دوره مصرف دارو، باید از دو روش مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید و به صورت ماهانه تست دقیق و مطمئن بارداری بدهید.

بعد از قطع دارو به مدت 3 سال بایستی هر 3 ماه تست بارداری داده و هم‌چنان از روش‌های ضدبارداری مطمئن استفاده شود.

منابع: Uptodate

دکتر هستی فتوگرافی

 

بیمار هفتم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی 62 ساله هستند که برای دریافت واکسن کرونا پیامک دریافت کرده اند. ایشان مبتلا به RA و سرگیجه بوده و داروهای ایشان به ترتیب اتانرسپت، متوتروکسات و سیناریزین است. پرسش ایشان در مورد تداخل احتمالی داروهایشان با واکسن کرونا است؟

پاسخ: از میان داروهای ایشان تنها در مورد متوتروکسات است که بر اساس منابع معتبرتوصیه توصیه می شود که در صورت تحت کنترل بودن بیماری و تحت نظر پزشک می بایست شروع مصرف آن را پس از دریافت واکسن به تأخیر انداخت.

توصیه نهایی به بیمار: با نظر پزشک خود داروی متوتروکسات را یک هفته بعد از دریافت واکسن مصرف نکنید.

منابع:  everydayhealth.com

دکتر مینا شیرین بخش ماسوله

  • گروه خبری : توصیه ها,کادر درمان,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 197581
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings