• تاریخ انتشار : 1402/04/06 - 11:20
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 943
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کیس‌های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، اردیبهشت ماه 1402

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار آقا 65 ساله‌ای هست که به صورت منظم دیالیز می‌شوند و در حال مصرف سولامر کربنات بودند. الان داروخانه سولامر هیدروکلراید داده است ایا تفاوتی دارند؟ دوز دارو 800 است.

Sustac 6.4mg

Asa 80mg

Atorvastatin 10mg

Tamsolusin 0.4mg

Finasteride 5mg

Eprex 10000

پاسخ:طبق مقالات از نظر کاهش غلظت فسفات این دو ملح اثرات مشابه دارند. ممکن است از نظر گوارشی کمی متفاوت باشند و برخی بیماران با ملح هیدروکلراید دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. همچنین طبق مقالات ملح هیدروکلراید علاوه بر کاهش فسفات باعث کاهش غلظت بیکربنات هم می‌شود. هرچند از آنجایی که بیمار به طور منظم دیالیز می‌شود اختلالات الکترولیتی تصحیح می‌شود. بنابراین مشکل خاصی نیست و دوز هم مشابه ست.

توصیه نهایی به بیمار: از نظر اثر بخشی روی کاهش فسفات مشابهند دوز هم همان است. از نظر گوارشی بررسی کنند که با این ملح مشکل دارند یا خیر. بهتر است پزشک ایشان در جریان قرار بگیرند

منابع: Uptodate

دکتر سپیده سبحانی

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بچه 7 ساله‌ای از 8 ماه پیش به علت تشنج دپاکین استفاده می‌کند. طی دو هفته گذشته مبتلا به کووید شده و در بیمارستان بستری بوده است. بعد از ترخیص سالبوتامول تجویز شده . نورولوژیست گفته استفاده نکند اما متخصص اطفال گفته با دپاکین تداخل ندارد. مادر می‌پرسد تداخلی بین دپاکین و سالبوتامول مطرح هست یا نه؟

پاسخ: تداخل دارویی وجود ندارد، مشکل از جهت کاهش استانه تشنج بدنبال مصرف سالبوتامول به عنوان عارضه جانبی است که ممکن است اتفاق بیفتد.

توصیه نهایی به بیمار: بهتر است طبق نظر نورولوژیست عمل شود و برای دریافت جایگزین سالبوتامول با متخصص ریه اطفال صحبت شود.

دکتر فاطمه جام بزرگ

 بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی 65 ساله‌ای است که به دلیل پوکی استخوان، آمپول آریلیا را هر 6 ماه یکبار مصرف می‌کند. ایشان به پوکی استخوان، چربی خون بالا، فشار خون بالا، تکرر ادرار و پارکینسون مبتلا هستند و به منظور بررسی شرایط بدنی، قرار است آزمایش خون و ادرار هم بدهند.

داروهای مصرفی بیمار عبارتند از:

Tab ASA 80 mg once daily

Tab Losartan 25 mg BD

Tab Solifenacin 10 mg once daily

Tab Amlodipine 5 mg once daily

Tab Pramipexole 0.7 mg TDS

Tab Carvedilol 6.25 mg once daily

Tab Atorvastatin 20 mg once daily

Tab Isicom (Levodopa-C)100/25 mg once daily

Amp Arylia (Denosumab) 60 mg/1 ml every 6 month

بیمار قصد دارند برای رفع مشکل درد دندان، به دندانپزشک مراجعه کند. احتمال مداخلاتی مانند کشیدن دندان یا ایمپلنت دندان در این مراجعه وجود دارد. آیا مصرف آریلیا برای انجام مداخلات دندانپزشکی مشکلی ایجاد میکند؟

پاسخ: استئونکروز فک مرتبط با دارو (MRONJ) یک واکنش نامطلوب جدی از عوامل ضدجذب و ضدرگ‌زایی‌است. این یک وضعیت دردناک و ناتوان‌کننده است که می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر بگذارد. علاوهبراین، حتی اگر اپیدمیولوژی و پاتوژنز آن هنوز به طور کامل مشخص نشده باشد، چندین عامل خطر مرتبط با MRONJ در پروتکل‌های پیشگیری شناسایی شده‌است؛ عواملی مانند: (i) نوع داروهای مرتبط با ONJ: داروهای ضدجذب (به عنوان مثال، بیسفسفونات‌ها،دنوزوماب) و داروهای ضدرگ‌زایی (مانند بواسیزوماب و سونیتینیب). (iii) نوع شناسی و زمان درمان‌های دندانپزشکی (به عنوان مثال،قبل،درطول یا بعد از تجویزدارو). به همین دلیل، مشاوره با دندانپزشک در خصوص مصرف آریلیا و همچنین نوع مداخلات درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق برخی منابع در مورد برند پرولیا، در صورت تزریق هر 6 ماه یکبار دارو، توصیه شده است مداخلات درمانی دنانپزشکی، در انتهای بازۀ 6 ماهۀ دارو انجام شود و تا 2 الی 3 هفته قبل از دوز بعدی تزریق هم فاصله باشد. البته حتماً در این خصوص میبایست با دندانپزشک متخصص نیز مشورت کنند.

توصیه نهایی به بیمار: توصیۀ نهایی ایجاد فاصله بین مصرف آریلیا و مداخلات دندانپزشکی، با نظر دندانپزشک متخصص است. این فاصله در پایان دورۀ 6 ماهۀ مصرف دارو می‌باشد.

منابع: Uptodate

دکتر نیلوفر نوحی

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقای 40ساله‌ای هستند که به دلیل مشکل بای‌پولار تحت نظر متخصص اعصاب و روان قرار دارند و  از داروی رهاکین 500 استفاده می‌کنند. در حال حاضر، این برند در دسترس نیست و داروخانه فرآورده دیوالدین 500 را پیشنهاد کرده است. آیا از نظر دارویی، این جایگزینی مجاز است؟

داروهای مصرفی بیمار عبارتند از رهاکین 500 روزی 12 ساعت نصف قرص، آریپیپرازول 5 روزی 2 عدد، فلوکستین 20 روزی 1 عدد و کلونازپام 2 روزی 1 عدد.

پاسخ: فرآورده رهاکین حاوی 145 میلی‌گرم والپروئیک اسید و 333 میلی‌گرم والپروات سدیم می‌باشد و با وجود این پیوسته رهش بودن، قابل نصف کردن است. فرآورده دیوالدین حاوی 500 میلی‌گرم والپروئیک اسید بوده و طبق توصیه شرکت سازنده، قابل نصف شدن نمی‌باشد.

توصیه نهایی به بیمار: این دو فرآورده قابل جایگزینی نیستند. به جای فرآورده رهاکین، می‌توان هر برندی را که حاوی ترکیب سدیم والپروات و والپروئیک اسید است، جایگزین نمود.

منابع: سایت IRC.FDA.gov.ir

دکتر هستی فتوگرافی

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 237068
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *