• تاریخ انتشار : 1402/08/16 - 18:37
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 798
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اثرات درمانی تستوسترون در مردان مبتلا به دیابت نوع 2

درمان جایگزینی تستوسترون در یک الی دو سال اول مصرف در آقایان مبتلا به دیابت نوع 2، با کاهش سطح هموکلوبین A1C همراه بوده است.

درمان جایگزینی تستوسترون در یک الی دو سال اول مصرف در آقایان مبتلا به دیابت نوع 2، با کاهش سطح هموکلوبین A1C همراه بوده است.

به طور کلی، به پزشکان توصیه می‌شود در مواردی که بیمار از دیابت نوع دو، اختلالات جنسی یا خستگی رنج می‌برد، بهتر است سطوح خونی تستوسترون برای او بررسی شود. در صورتی که بیمار معیارهای مربوط به کمبود تستوسترون را داراست و از نظر PSA مشکل جدی ندارد، می‌تواند تحت درمان با تستوسترون قرار بگیرد.

تا کنون 428 مرد مبتلا به دیابت نوع دو و هیپوگنادیسم وارد مطالعه‌ای در این زمینه شده‌اند. این مطالعه در 8 کشور و 34 مرکز در حال اجراست. کشورهای شرکت‌کننده در این مطالعه عبارتند از انگلستان، آلمان، کانادا، برزیل، آفریقای جنوبی، برزیل، نیوزلند، مالزی و ویتنام.

در 12 ماه اول مصرف، سطح هموگلوبین A1C از 71.27 میلی‌مول/مول (8.7 درصد) به 61.26 میلی‌مول/مول (7.8درصد) کاهش یافت. این شاخص دو سال بعد از مصرف دار به 55.97 میلی‌مول/مول (7.3 درصد) رسید.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که 40 درصد از اقایان مبتلا به دیابت نوع 2 به درجاتی از کمبود تستوسترون مبتلا هستند. تستوسترون پایین با برخی مشکلات قلبی-عروقی، اختلالات استخوانی، عضلانی، جنسی و اعصاب و روان همراه است. مطالعات نشان داده‌اند که درمان جایگزینی تستوسترون با افزایش ریسک سرطان پروستات و مشکلات قلبی همراه نبوده است. البته لازم است که وضعیت پروستات بیمار در طی دوره دریافت تستوسترون به طور منظم بررسی بشود. شایان ذکر است که چاقی یکی از دلایل کمبود تستوسترون در آقایان محسوب می‌شود و 5 الی 10 درصد کاهش وزن می‌تواند سطوح تستوسترون را اصلاح کند.

17 اکتبر 2023

منبع: سایت Medscape.com

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 250730
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *