• تاریخ انتشار : 1402/06/16 - 08:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1191
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

اثرات مکمل آلفالیپوئیک اسید دردرمان کیست تخمدان

در مقاله‌ای که اخیرا در مجله Nutrients منتشر شده، اثربخشی آلفا لیپوئیک اسید در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مورد بررسی قرار گرفته است. محققان مطالعات موجود را برای تعیین محدودیت‌ها و اثربخشی درمان PCOS با تکیه بر آلفا لیپوئیک اسید (ALA) مرور کردند. ALA یک ماده آمفی‌پاتیک طبیعی با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی، برای کاهش سطح آندروژن و افزایش بهروری تولید مثل می‌باشد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع سیستم غدد درون‌ریز در خانم‌هاست که 4 تا 25 درصد زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی بیمار مبتلا به PCOS در نظر گرفته می‌شود که حداقل دو مورد از معیارهای مربوطه را داشته باشد:

  1. سیکل‌های قاعدگی نامنظم یا اختلالات تخمک گذاری
  2. هیپرآندروژنیسم بیوشیمیایی یا بالینی
  3. مورفولوژی پلی‌کیستیک تخمدان در اسکن اولتراسوند

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک علل پیچیده‌ای دارد و آسیب‌پذیری هر فرد تحت تأثیر عوامل خطرزای مختلف محیطی و ژنتیکی مانند سبک زندگی و رژیم غذایی است. پاتوژنز PCOS ممکن است به طور قابل توجهی تحت تأثیر استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و التهاب مزمن قرار گیرد. سرطان آندومتر، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی عروقی در زنان مبتلا به PCOS  شایع‌تر است. علاوه بر این،PCOS  ممکن است مانع بارداری شود. بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در خطر ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و اختلال عملکرد روانی-جنسی هستند. بروز  بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری و سقط مکرر در این خانم‌ها شایع‌تر است.

در مقاله‌ای که اخیرا در مجله Nutrients منتشر شده، اثربخشی آلفا لیپوئیک اسید در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مورد بررسی قرار گرفته است. محققان مطالعات موجود را برای تعیین محدودیت‌ها و اثربخشی درمان PCOS با تکیه بر آلفا لیپوئیک اسید (ALA) مرور کردند. ALA یک ماده آمفی‌پاتیک طبیعی با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی، برای کاهش سطح آندروژن و افزایش بهروری تولید مثل می‌باشد.

پس از بررسی مقالات موجود، این تیم 14 مطالعه را که بین سال‌های 2010 تا 2022، عمدتاً در ایتالیا انجام شده بودند، در نظر گرفتند. نویسندگان به طور سیستماتیک پایگاه داده الکترونیکی PubMed را با استفاده از کلمات کلیدی مانند آلفا لیپوئیک اسید، α لیپوئیک اسید، آلفا لیپوئیک اسید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و PCOS جستجو کردند. علاوه بر این، آن‌ها کارآزمایی‌های بالینی را در متاآنالیزهای منتشر شده یا مقالات مرور سیستماتیک گنجانده‌اند. جستجو محدود به آثاری بود که بین سال‌های 2010 تا 2022 به زبان انگلیسی منتشر شده بودند.

مطالعات بررسی شده نشان می‌دهد که بیماران PCOS که ALA را به تنهایی یا همراه با میواینوزیتول (MYO) دریافت کردند، حساسیت به انسولین بیشتر و سطوح تری‌گلیسیرید پایین‌تری را تجربه کردند. این بیماران اثر ضدآتروژنیک هم از ALA دریافت نمودند. مکمل ALA مقاومت به انسولین را از طریق کنترل عملکرد پروتئین GLUT4[1] و کاهش بیان ژن مربوط به این پروتئین کنترل می‌کند. این اثر در بیمارانی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع دو داشتند، بیشتر دیده شد.

سطوح خونی بسیاری از هورمون‌ها از جمله SHBG[2] آندروستندیون، شاخص آندروژن آزاد (FAIDHEAS و AMH در خانم‌هایی که از این دو مکمل استفاده کردند، با کاهش همراه بود. سیکل قاعدگی خانم‌ها با مکمل ALA منظم شد. هنگامی که با اینوزیتول ترکیب شود، درمان ALA می‌تواند به بیماران PCOS مبتلا به بی نظمی قاعدگی کمک کند و طول چرخه آن‌ها را کوتاه کند. طبق مطالعات، ALA استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و کیفیت تخمک را در زنان مبتلا به PCOS که تحت درمان لقاح آزمایشگاهی (IVF) قرار می‌گیرند، افزایش می‌دهد. با مصرف ALA و MYO در بیماران سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که تحت درمان‌های IVF قرار داشتند، جنین‌های با کیفیت بالاتر، افزایش نرخ تولد و بارداری و بلوغ فولیکولی بهتر مشاهده شد.

23 جولای 2023

منبع: سایت Medical NEWS.net



[1] Glucose-Transporter-4

[2] Sex Hormone Binding Globulin 

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 245730
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *