• تاریخ انتشار : 1402/07/06 - 18:09
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 673
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

اثربخشی بیشتر پیشگیری از بارداری اورژانسی به کمک یک مسکن

بر اساس نتایج یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده که به تازگی در Lancet منتشر شده است، به نظر می‌رسد که مصرف پیروکسیکام می‌تواند اثر ضدبارداری داروی لوونورژسترول را افزایش بدهد.

بر اساس نتایج یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده که به تازگی در Lancet منتشر شده است، به نظر می‌رسد که مصرف پیروکسیکام می‌تواند اثر ضدبارداری داروی لوونورژسترول را افزایش بدهد.

پیروکسیکام یک داروی ضد التهاب است که معمولا برای درد آرتریت استفاده می‌شود. در صورتی که این دارو همزمان با قرص ضدبارداری اورژانسی لوونورژسترل استفاده بشود، در مقایسه با مصرف لوونورژسترل به تنهایی موثرتر است.

داروی لوونورژسترول از طریق به تاخیر انداختن تخمک‌گذاری عمل می‌کند و بعد از مرحله تخمک‌گذاری اثرگذار نیست. بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی که در سال 1998 انجام شده، لوونورژسترل در 24 ساعت اول بعد از رابطه جنسی محافظت نشده از 95٪ از بارداری‌های مورد انتظار، در 25-48 ساعت بعد از رابطه از 85 درصد و در 49 الی 72 ساعت بعد از نزدیکی از 58 درصد از موارد محتمل بارداری جلوگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است که تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که اثربخشی لوونورژسترل ممکن است کمتر باشد.

این مطالعه بین آگوست 2018 و آگوست 2022 در یکی از مراکز خدمات بهداشت جنسی و باروری در هنگ کنگ انجام شد. زنانی که در طی 72 ساعت از رابطه جنسی محافظت نشده نیاز به پیشگیری از بارداری اضطراری داشتند، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه یک دوز لوونورژسترل 1.5 میلی‌گرم به همراه 40 میلی‌گرم پیروکسیکام و گروه دوم 1.5 میلی‌گرم لوونورژسترول به همراه دارونما دریافت کردند. نه شرکت‌کنندگان و نه کادر درمان آن مرکز از گروه بیمار اطلاعی نداشتند. قرار ملاقات بعدی، یک تا دو هفته پس از زمان احتمالی قاعدگی بعدی بیمار در نظر گرفته شد و اگر تا آن زمان بیمار دچار خون‌ریزی قاعدگی نشده بود، تست بارداری برای او انجام می‌شد.

از 836 خانم مورد مطالعه، یک مورد بارداری در بین 418 خانم گروه اول و هفت مورد بارداری در بین 418 خانم گروه دارونما رخ داد. بر اساس مدل‌های تاییدشده، در صورت عدم استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، احتمال بروز بارداری در هر گروه 4.5 درصد (418/19) در نظر گرفته شد. درصد بارداری های جلوگیری شده به دنبال درمان مشترک پیروکسیکام-لوونورژسترل 95 درصد (19/18) محاسبه شد. در گروه دارونما، این شاخص 63 درصد (19/12) بود.

از نظر عوارض جانبی تفاوت معناداری بین دو گروه دیده نشد.

لوونورژسترل از طریق مسدود کردن یا به تعویق انداختن پیک هورمون LH فرآیند تخمک‌گذاری را مختل کرده و از بارداری جلوگیری می‌کند. پیروکسیکام با هدف قرار دادن نوعی از پروستاگلاندین‌ها عمل می‌کند. پروستوگلاندین‌ها چندین فرآیند در روند تولیدمثل از جمله تخمک‌گذاری، لقاح و لانه‌گزینی جنین را تسهیل می‌کنند. حدس زده می‌شود که پیروکسیکام ممکن است هم قبل از تخمک‌گذاری (با مسدود کردن فرآیند تخمک گذاری) و هم بعد از تخمک‌گذاری (با جلوگیری از لانه گزینی جنین) اثر ضدبارداری خود را ایجاد کند. مطالعه حاضر، مکانیسم اثر پیروکسیکام را بررسی نکرد و برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

خانم‌هایی که در زمان مطالعه یا کمی قبل از آن از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده کرده‌ بودند و خانم‌هایی که بیش از یک بار رابطه جنسی محافظت‌نشده قبل از استفاده از روش‌های پیشگیری اضطراری داشتند، از این مطالعه حذف شدند. فلذا، مشخص نیست که آیا درمان مشترک پیروکسیکام-لوونورژسترل می‌تواند در چنین شرایطی هم کمک‌کننده باشد یا خیر.

17 آگوست 2023

منبع: سایتNews-medical.net

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 247187
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *