• تاریخ انتشار : 1402/07/27 - 19:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 544
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

استفاده از عصاره زردچوبه در درمان علائم سوءهاضمه

اخیرا یک کارآزمایی کوچک، تصادفی، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما در تایلند انجام شده که نشان می‌دهد زردچوبه برای درمان سوء هاضمه عملکردی اثربخشی قابل مقایسه‌ای با امپرازول دارد.

اخیرا یک کارآزمایی کوچک، تصادفی، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما در تایلند انجام شده که نشان می‌دهد زردچوبه برای درمان سوء هاضمه عملکردی اثربخشی قابل مقایسه‌ای با امپرازول دارد.

محققان به طور تصادفی 206 بیمار را در 3 گروه تقسیم‌بندی کردند. گروه اول صرفا کورکومین - ماده فعال موجود در زردچوبه – را دریافت کردند. گروه دوم صرفا و گروه سوم کورکومین به همراه امپرازول را به مدت 28 روز مصرف نمودند. در مجموع 151 بیمار مطالعه را تکمیل کردند.

همه بیماران 4 بار در روز دارو دریافت کردند. بیماران گروه اول دو قرص کورکومین 250 میلی‌گرمی چهار بار در روز، به علاوه یک قرص دارونما، گروه دوم روزانه یک قرص امپرازول 20 میلی‌گرمی، به اضافه دو قرص دارونما چهار بار در روز و گروه سوم دو قرص کورکومین 250 میلی‌گرمی چهار بار در روز به علاوه یک قرص 20 میلی‌گرمی امپرازول یک بار در روز مصرف کردند.

علائم سوء هاضمه عملکردی در روزهای 28 و 56 با استفاده از نمره ارزیابی شدت سوء هاضمه (SODA) ارزیابی شد.

در گروه ترکیبی، گروه کورکومین و گروه امپرازول نمرات SODA برای شدت درد تا روز 28 به طور قابل توجهی کاهش یافت (به ترتیب 4.83-، 5.46- و 6.22-).. شدت علائم بیماران هم در هر سه گروه روه به کاهش و به ترتیب -2.22، -2.32 و -2.31 برآورد شد.

کورکومین داروی بی‌خطری ازیابی شد و پروفایل عوارض قابل‌قبولی داشت اما بیماران مصرف‌کننده به دلیل بو و طعم دارو، از مصرف آن رضایت نداشتند.

هیچ اثر هم افزایی بین امپرازول و کورکومین وجود نداشت.

12 سپتامبر 2023

منبع: سایت Medscape.com

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 248741
کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *