شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1402/02/25 - 13:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 742
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

استفاده مداوم از ملین‌ها و ریسک ابتلا به زوال عقل؟

استفاده منظم از ملین‌ها، به ویژه استفاده هم‌زمان از چندین نوع ملین، با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه است.

 

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنال Neurology منتشر شده، استفاده منظم از ملین‌ها، به ویژه استفاده هم‌زمان از چندین نوع ملین، با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه است.

پژوهشگران چینی یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر بر روی بیمارانی در رده سنی 40 تا 69 سال بدون سابقه زوال عقل طراحی نمودند. استفاده/عدم استفاده از ملین بر اساس خوداظهاری بیمار تعیین گردید. بیمارانی که در اکثر روزهای هفته در حداقل 4 هفته گذشته داروهای این دسته را مصرف کرده باشند، در گروه «استفاده» قرار داده می‌شوند.

از 502229 شرکت‌کننده، 18235 نفر (3.6 درصد) مصرف منظم ملین را گزارش کردند. محققان دریافتند که 1.3 درصد از شرکت‌کنندگانی که به طور منظم از ملین ها استفاده می‌کردند و 0.4 درصد از افرادی که به طور منظم از آن‌ها استفاده نمی‌کردند، طییک دوره پیگیری 9.8 ساله به زوال عقل مبتلا شدند. استفاده منظم از ملین‌ها با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و زوال عقل عروقی[1] (به ترتیب نسبت خطر[2] 1.51 و 1.65) همراه بود، اما در تجزیه و تحلیل چند متغیره،ریسک ابتلا به آلزایمر افزایش محسوسی نداشت. استفاده همزمان از چندین نوع ملین، ریسک ابتلا به این مشکل را بیشتر افزایش می‌دهد. در میان افرادی که تنها از یک نوع ملین استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به زوال عقل برای افرادی که از ملین‌های اسمزی استفاده می‌کنند به طور قابل توجهیبیشتر گزارش شده است. (نسبت خطر: 1.97)

به نظر می‌رسد لازم است مطالعات تکمیلی در راستای بررسی ارتباط مصرف ملین‌ها با بیماری‌های مزمن دیگری مانند سکته مغزی، افسردگی و پارکینسون طراحی و اجرا شود. احتمال داده می‌شود که اثر ملین‌ها بر روی میکروبیوم روده مکانیسم اصلی افزایش ریسک اختلال دمانس باشد.

23 فوریه 2023

منبع: سایت Drugs.com



[1]Vascular Dementia

[2] Hazard Ratio

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 234640
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings