شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/10/17 - 13:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 61753
  • زمان مطالعه : 48 دقیقه

توصیه های داروساز در

اقدامات مهم در خانم هایی که باردار هستند و یا قصد بارداری دارند

در صورتی که خانمی با قصد باردار شدن از شما به عنوان داروساز مشاوره بخواهد، می توانید در موارد زیر او را راهنمایی نمایید:

 
در صورتی که خانمی با قصد باردار شدن از شما به عنوان داروساز مشاوره بخواهد، می توانید در موارد زیر او را راهنمایی نمایید: 
 
بهداشت دهان ودندان-پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات دهان و دندان نباید به علت بارداری به تعویق بیافتد. رادیولوژی دندانپزشکی ( با محافظت از شکم و تیروئید) و پروسه هایی همچون بی حسی موضعی،کشیدن دندان،کانال ریشه، ترمیم (آمالگام یا کامپوزیت) پوسیدگی درمان نشده، نخ دندان کشیدن برای جنین ضرر ندارند.
از انجایی که بیشتر دندانپزشکان تمایلی به ارائه ی مراقبت هایی فراتر از چکاب روتین در طول بارداری ندارند بهتر از این بررسی ها وکارهای مربوط به رفع مشکلات قبل از بارداری انجام شود.
 
واکسیناسیون- موارد قابل توصیه در رابطه با واکسیناسیون خانم ها قبل از بارداری به شرح زیر می باشد: 
 
سرخک ،سرخجه، اوریون MMR در صورت ابتلا به این عفونت ها در ابتدای بارداری امکان سقط وجود دارد.عفونت سرخجه در ابتدای بارداری با نقایص شدید جنینی شامل کری،اختلال در تشکیل چشمها،قلب و مغز همراه است لذا ایمنی خانم باردار در برابر آن مهم می باشد،این واکسن در برنامه ی واکسیناسیون کشوری وجود دارد اما برای مشخص شدن ایمنی  یک خانم  بر علیه آن تست خون انجام می شود و در صورت منفی بودن تزریق صورت گیرد.
حداقل فاصله بین تزریق  و باردار شدن باید 1 ماه باشد.
 
آبله مرغان ابتلا به آبله مرغان در بارداری خصوصا در ابتدای بارداری  با خطر نقایص جنینی وعوارض شدید مانند پنومونی برای مادر باردار همراه است .
در صورت تزریق این واکسن باید حداقل 1 ماه بعد باردار شد.
اما در صورتیکه خانمی بر علیه آبله مرغان ایمن سازی نشده باشد و در طول بارداری در تماس با بیمار آبله مرغان یا زونا قرار گرفت،باید فورا با پزشک تماس بگیرد که در این موارد برای مادر ایمونوگلوبولین واریسلا زوستر برای کاهش خطر ابتلا تزریق می شود.تا 10 روز پس از تماس امکان تزریق ایمونوگلوبولین وجود دارد اما بهتر است هر چه زودتر تزریق شود 
واکسن آنفلونزا زنان باردار در خطر زیاد عوارض بیماری انفلونزا قرار دارند  لذا تزریق واکسن انفولانزا برای خانم هایی که بارداری شان در فصل شیوع آنفولانزا  خواهد بود، توصیه می شود.گرچه تزریق این واکسن در خانم های باردار مشکلی ندارد (البته از مصرف اسپری بینی واکسن آنفلونزا در بارداری ، بدلیل اینکه از ویروس زنده ساخته شده؛ باید اجتناب شود.)
 
هپاتیت بی برای مشخص شدن ایمنی  یک خانم  بر علیه هپاتیت بی تست خون انجام می شود و در صورت منفی بودن تزریق صورت گیرد.(تزریق واکسن در دوران بارداری مشکلی ندارد)
 
واکسن کزاز،دیفتری(دوگانه) در بارداری توصیه می شود.زمان توصیه شده بعد از هفته 20 خصوصا در هفته های بین 27 تا 36 هفته  برای حفاظت نوزاد از ابتلا به کزاز می باشد
 
مصرف فولیک اسید
- برای پیشگیری از نقص لوله عصبی توصیه شده تا خانم ها حداقل1 ماه قبل از باردار شدن و در طول دو تا سه ماه اول بارداری برای کاهش خطر تولد نوزادی با نقص لوله ی عصبی روزانه 0.4 تا 0.8 فولیک اسید دریافت نمایند.
در برخی از خانم ها توصیه می شود که دوز بالاتری از فولیک اسید دریافت نمایند درصورتی که :
• سابقه ی خانوادگی نقص لوله ی عصبی در پدر و یا مادر و بستگان درجه ی اول یا دوم وجود داشته باشد
• قبلا سابقه ی بارداری با تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله ی عصبی وجود داشته باشد
• مادر مبتلا به دیابت باشد
• مادر داروهای ضد صرع مصرف نماید
 
 
• رسیدن به وزن ایده آل قبل از بارداری
–افرادی دارای اضافه وزن (با شاخص توده بدنی  بیش از 25) و یا چاق (با شاخص توده بدنی بیش از 30) در معرض خطر برخی از مشکلات بارداری از جمله فشار خون بالا ، لخته شدن خون، سقط و دیابت دوران بارداری قرار دارند.
مقدار شاخص توده بدنی قبل از بارداری و افزایش وزن در طول بارداری اثرات مستقیمی روی وزن بچه هنگام تولد و طول مدت دوره ی بارداری دارد افزایش وزن بیش از مقادیر توصیه شده در طول بارداری به ویژه در بین خانم های با شاخص توده بدنی بالای 25 (افراد چاق و افراد با اضافه وزن) شایع تر می باشد لذا توصیه به کاهش وزن با اصلاح سبک تغذیه ایی تحت نظر متخصص تغذیه  و ورزش کردن در افراد با شاخص توده ی بدنی بالای 25  قبل از باردار شدن می تواند مفید باشد.
 
اجتناب از مصرف الکل ،سیگار
- مصرف الکل، سیگار در حین بارداری می تواند برای جنین مضر باشد.
در حالت ایده آل خانم های باردار  باید استفاده از این مواد را متوقف نمایند.بیماران باید موکدا از خطرات این رفتار مطلع شوند وبرای ترک مصرف این مواد ارجاع داده شوند.
• در صورت وجود سابقه ی بیماری مزمن همچون صرع،دیابت در فرد -لازم است تا در خصوص موارد زیر مورد مشاوره قرار بگیرد:
 دارو هایی را که برای مشکل خود مصرف می نمایید، با ترس آسیب برای نوزاد سرخود قطع ننمایید؛برخی از این دارو ها در بارداری ایمن هستند و برخی قابل تغییر لذا حتما قبل از بارداری با پزشک خود مشورت نمایید.
 بیماری شما باعث نمی شد که شما یک بارداری سالم نداشته باشید، بلکه آن بدین معنی می باشد که با رعایت برخی از شرایط بهداشتی ومدیریت دقیق شرایط می توانید خطرات تهدید کننده برای خود و جنین را به حداقل برسانید.
 
آزمایش های قبل از بارداری-یکی از مواردی که می توان به یک خانم با قصد بارداری توصیه کرد انجام یکسری تست ها وآزمایشها قبل از بارداری است؛ آزمایش خون و ادرار برای بررسی انواع عفونت های منتقله از راه جنسی  در افراد پر خطر (که برخی از آنها می تواند منجر به ناباروری شود ویا بر سلامتی جنین و مادر در طول بارداری اثر داشته باشد)، سوابق ایمن سازی (برای بررسی ایمنی بیمار علیه سرخچه، هیاتیت بی وکزاز)، تشخیص گروه خونی، وجود دیابت، عدم کم خونی، عدم کمبود ویتامین دی(بررسی سطح ویتامین دی) و انجام تست های مربوط به بررسی واژن و ترشحات واژینال برای ارزیابی عفونت  از مواردی هستند که با ارجاع بیمار نزد متخصص زنان می تواند توصیه شود.

 

 
 
 
 
پاتوژن های نوظهور چالشی برای سلامت جهانی هستند.  کروناویروس ها ، RNA ویروس هایی هستند که به طور وسیعی در بین انسان ها، سایر پستانداران و پرندگان در گردش می باشند و منجر به بروز بیماری در دستگاه های تنفسی، گوارشی،کبدی و سیستم عصبی می گردند. شش گونه از کرونا ویروس ها به عنوان عامل بیماری زا در انسان شناخته شده اند که چهار مورد از این ویروس ها (انواع OC43، NL63، HKU1 ، hCoV-229E) شیوع بیشتری داشته و به طور معمول منجر به بروز علائم سرماخوردگی در افرادی با نقص سیستم ایمنی می شوند؛ دوسویه ی دیگر یعنی SARS-CoV (Severe Acute Respiratory Syndrome CoronaVirus) و MERS-CoV (Middle East Respiratory Syndrome CoronaVirus) منجر به بروز بیماری های مشترک در انسان و حیوانات شده [1] و به عنوان کرونا ویروس های کشنده در دو دهه ی اخیر مطرح شده اند.[2]
SARS-CoV به عنوان عامل ایجاد کننده سندرم شدید تنفسی حاد در سال های 2002 و 2003 در استان گوانگدونگ چین شیوع یافت؛ ویروس MERS-CoV نیز به عنوان عامل بیماری زا در بیماری تنفسی شدید مشاهده شده در سال 2012 در خارومیانه شناسایی شد. به علت شیوع بالا، توزیع گسترده، تنوع ژنتیکی بالا، توانایی بالا در ایجاد تغییر در ژنوم و افزایش فعالیت های انتقال بین انسان و حیوان درکروناویروس ها، کرونا ویروس جدید (2019-nCoV) به احتمال زیاد به صورت دوره ای به دلیل انتقالات بین گونه ای در انسان ها ظهور پیدا کرده است [1] و منجر به بروز انواعی از پنومونی های کشنده با تظاهرات بالینی بسیار شبیه SARS-CoV می شود.[2]
در اواخر دسامبر 2019 با اعلام گزارشاتی از چندین مرکز بهداشت محلی، مبنی بر شناسایی افرادی با ابتلا به پنومونی با منشا ناشناخته که سابقه ی حضور و یا کار در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی "هوانان" در استان هوبای چین را داشتند، مرکز پیشگیری وکنترل بیماری های چین در 31 ام ماه دسامبر تیمی را برای انجام بررسی های اپیدمیولوژیک و اتیولوژیک راهی ووهان چین کرد. [1]
پنومونی با منشا ناشناخته به عنوان بیماری ای تعریف می شود که عامل ایجاد کننده ی آن شناخته شده نیست و دارای معیار های زیر می باشد:
● تب
● شواهد پنومونی در رادیوگرافی
● گلبول های سفید نرمال یا کاهش یافته و یا تعداد کاهش یافته ی لنفوسیت ها
● عدم بهبود علائم بعد از 3 تا 5 روز با وجود درمان آنتی میکروبی بر اساس گایدلاین های بالینی استاندارد 
 
 افراد مشکوک به پنومونی ایجاد شده توسط 2019-nCoV دارای مشخصات زیر می باشند:
بیمار مبتلا به نوعی از پنومونی که واجد هر 4 معیار پنومونی با منشا ناشناخته باشد و یا 3 معیار اول به همراه ارتباط با بازار عمده فروشی غذاهای دریایی و یا تماس با افراد با علائم مشابه در بیمار وجود داشته باشند .[3]
در مقاله ی حاضر، 4 گزارش در رابطه با تظاهرات بالینی بیماران درگیر با 2019-nCoV که اخیرا منتشر شده اند، به صورت کلی مورد بحث قرار گرفته و انتظار می رود در رابطه با فراهم نمودن اطلاعات کلی راجع به بیماری و طیف آسیب پذیر درگیر با این ویروس کمک کننده باشد. راهکارهای درمانی به کاربرده شده برای این بیماری نیز تنها در یک عنوان بحث شده است و به اختصار در این مقاله آورده شده است.
 
• گزارش اول:
در اولین گزارش، که به منظور شناسایی منشا پنومونی شیوع پیدا کرده در چین ارائه شد، بررسی های اولیه با نمونه گیری از سه بیمار بالغ، که به علت ابتلا به پنومونی شدید در 27 ام ماه دسامبر در بیمارستان شهر ووهان بستری شده بودند، انجام گرفت. در جدول1 مشخصات این سه بیمار را می توان مشاهده نمود.
 
جدول 1 .مشخصه ی سه بیمار اول گزارش شده به عنوانnCoV  با تشخیص اولیه پنومونی با منشا ناشناخته همراه و علائم و گزارشات بالینی آنها
اطلاعات دموگرافیک پروفایل بالینی بیمار تاریخ گزارش شده از ابتلا به بیماری سرانجام بیمار
- خانم 49 ساله
- بدون سابقه ی پزشکی و بیماری مزمن
- شاغل به خرده فروشی در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی شروع بیماری: با تب (دمای 37 تا 38 درجه سانتیگراد) ،سرفه و درد و ناراحتی در قفسه ی سینه
چهار روز بعد از شروع بیماری، سرفه ، درد و ناراحتی قفسه ی سینه ی بیمار تشدید پیدا کرد ، اما تب او کاهش یافت.
برای بیمار بر اساس سی تی اسکن تشخیص پنومونی گذاشته شد. 23 دسامبر 2019 بعد از بهبود در 16 ژانویه ی 2020 از بیمارستان مرخص شدند
- آقای 61 ساله 
- فردی با رفت و آمد مکرر به بازار عمده فروشی غذاهای دریایی در ابتدا علائمی چون تب وسرفه در بیمار گزارش شد؛ 7 روز بعد از شروع علائم، بیمار دچار سختی در تنفس شده و در طی  2روز تشدید علائم رخ داد و به این دلیل تحت تهویه ی مکانیکی قرار گرفت. 20 دسامبر 2019 در 9 ژانویه 2020 در گذشت.
- آقای 32 ساله اطلاعاتی از پروفایل بالینی بیمار در دسترس نبود. - بعد از بهبود در 16 ژانویه ی 2020 از بیمارستان مرخص شدند
شناسایی این ویروس از طریق مایع حاصل از لاواژ برونکوآلوئولار در سه بیمار از طریق توالی یابی کامل ژنوم، رونویسی معکوس از طریق ارزیابی واکنش های زنجیره ای پلیمراز در زمان واقعی و کشت صورت گرفت.
ارزیابی های فیلوژنتیک نشان می دهد این ویروس، که به نام -nCoV 2019 نامگذاری شد، در خانواده ی کروناویروس ها، زیر خانواده یOrthocoronaVirinae، تیرهBetacoronaVirus  و زیر جنس SarbecoVirusطبقه بندی می گردد و متفاوت ازMERS-CoV و SARS-CoV که در این زیر جنس قرار دارند، می باشد. -nCoV 2019 هفتمین عضو از خانواده ی کرونا ویروس ها ست که منجر به ایجاد عفونت در انسان می شود و از لحاظ ژنتیکی، ژنوم آن بیش از 85 % به ژنوم یک SARS-CoV در خفاش شباهت داشت [1].
 
• گزارش دوم
گرچه اکثر موارد اولیه ی گزارش شده برای ابتلا به پنومونی با منشا 2019-nCoV با یک منبع محیطی و یا حیوانی در ارتباط بودند (تاریخچه ی حضور و یا کار در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی) اما در حال حاضر مشخص است که انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر نیز امکان پذیر است یا خیر، بنابراین همه گیری، این بیماری در حال گسترش می باشد. 
در گزارشی که در این زمینه و به منظور توصیف ویژگی های اپیدمیولوژیک و انتقال ویروس 2019-nCoV ایجاد کننده ی پنومونی ارائه شد، 425 نفر از اولین بیماران مبتلا به 2019-nCoV (که ابتلا آنها به این بیماری با روش های آزمایشگاهی تایید شده بود) در ووهان چین در سه دوره ی زمانی، مورد بررسی قرار گرفتند:
- در دوره ی اول، بیمارانی که شروع بیماری در آنها قبل از 1 ژانویه (تاریخی که در آن بازار عمده فروشی غذاهای دریایی بسته شد) تشخیص داده شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند
- در دوره ی دوم برای افرادی که شروع بیماری آنها از 1 تا 11 ژانویه بود (که در این تاریخ معرف های RT-PCR به ووهان ارایه شد) تحت بررسی قرار گرفتند.
- در دوره ی سوم نیز آن دسته از بیمارانی که شروع بیماری آنها از 12 ژانویه به بعد تشخیص داده شده بود بررسی شدند.  نتایج حاصل از بررسی ها در این مطالعه حاکی از موارد زیر می باشند:
متوسط سنی بیماران مبتلا به پنومونی با عامل کرونا ویروس جدید، 59 سال (محدوده ی 15 تا 89 سال) بوده و 240 مورد از کل 425 بیمار تحت بررسی (56%افراد) آقا بوده اند. هیچ موردی از بیماری در کودکان زیر 15 سال گزارش نشده است و تقریبا نیمی از افراد بزرگسال مورد مطالعه 60 سال به بالا بوده اند. البته در تحلیل این نتایج بایستی این مطلب را در نظر گرفت که بیماران وارد شده برای بررسی در این مطالعه از بیماران در گیر با بیماری شدید و نیازمند به بستری و مراقبت بوده اند و بروز بیماری شدید در افراد مسن تر می تواند به علت سایر عوامل همراه (از جمله وجود بیماری های زمینه ایی بیشتر در افراد مسن تر) باشد. در هر حال ممکن است به طور کلی  این نتیجه را استنتاج نمود که کودکان با احتمال کمتری به بیماری مبتلا می شوند و یا در صورت ابتلا، علائم خفیف تری در این دسته از افراد بروز میکند و این مطلب منجر به وارد شدن تعداد کمتری از افراد با سن پایین تر در این بررسی ها شده است. اکثریت افراد (55%) با شروع بیماری قبل از اول ژانویه 2020 با بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان در ارتباط بوده اند و در ادامه شیوع بیماری، 8.6 درصد از افراد مورد بررسی در مطالعه با این بازار ارتباط داشته اند. برای تخمین میزان رشد اپیدمی ،زمان دوبرابر شدن اپیدمی و Basic reproductive number ؛ تجزیه وتحلیل داده ها (در 10 نفر با مواجهه ی تایید شده) در بیمارانی که شروع بیماری بین 10 دسامبر تا 4 ژانویه داشتند، صورت گرفت. بر اساس داده های موجود، میانگین دوره ی نهفتگی بیماری 5.2 روز می باشد. در صورتی که انتشار بیماری را در 100 نفر در نظر بگیریم انتشار بیماری در 95 امین نفر 12.5 روز بوده است. این اپیدمی در مراحل اولیه خود هر 7.4 روز دو برابر شده بود و Basic reproductive number برابر با 2.2 برای آن تخمین زده شد (به این معنی که به طور میانگین هر بیمار می تواند 2.2 بیمار دیگر را آلوده کند).
تخمین اولیه از انتشار در دوره ی نهفتگی شواهد مهمی را در حمایت از زمان 14 روز به عنوان زمان مورد نیاز برای نظارتهای پزشکی و زمان قرنطینه فراهم می کند. اما این تخمین بر اساس اطلاعات حاصل از 10 بیمار بوده و تا حدودی غیر دقیق است و تا هنگامی که مطالعات کافی در دسترس نباشد بهتر است از اطلاعاتی که در مورد SARS و MERS وجود دارد، استفاده شود.]3[
 
 
• گزارش سوم
این گزارش بر مبنای بررسی تظاهرات بالینی، آزمایشگاهی، رادیولوژیک، درمان و روند بالینی بیماری از 1 دسامبر 2019 (زمان شروع علائم در اولین بیمار شناسایی شده) تا 2 ژانویه 2020، بر روی 59 بیمار (مشکوک به ابتلا به پنومونی با عامل 2019-nCoV) که با علائم تب و سرفه ی خشک در 31 دسامبر 2019 در بیمارستان بستری شدند صورت گرفته است. 
در این مطالعه تشخیص این بیماری نوظهور بر اساس ویژگی های بالینی، تصویر برداری قفسه ی سینه و رد باکتری ها و ویروس های ایجاد کننده ی پنومونی انجام شد و با بررسی نمونه های جمع اوری شده از دستگاه تنفس، خون و مدفوع ابتلا به این بیماری با جداسازی ویروس 2019-nCoV از نمونه های جمع آوری شده از دستگاه تنفسی تحتانی و شناسایی آن با توالی یابی نسل جدید یا روش Real-Time RT-PCR ، در 41 بیمار تایید شد. بررسی های صورت گرفته دراین مطالعه نشان می دهد که متوسط سنی بیماران تحت این مطالعه 49 سال بود (در این مطالعه هیچ کودک ونوجوانی به بیماری مبتلا نشده بودند) و غلظت بالایی از سیتوکاین ها در پلاسمای بیماران بد حال مبتلا به ویروس 2019-nCoV مشاهده شده است، سایر موارد بررسی شده به طور خلاصه در جدول 2 آورده شده است.
جدول 2. ویژگی ها ی ثبت شده از افراد مبتلا به 2019-nCoV بر اساس یک مطالعه ی صورت گرفته در این زمینه
تعداد(درصد )افراد ویژگی های بررسی شده بر اساس این مطالعه
27نفر (66%) سابقه ی حضور در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی*
13 نفر (32%) وجود یک بیماری زمینه ایی در افراد:
● 8 نفر(20%) ● مبتلا به دیابت
● 6 نفر(15%) ● مبتلا به HTN
● 6 نفر(15%) ● مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی
30 بیمار(73%) با جنسیت مذکر
41 نفر (همه ی بیماران) وجود پنومونی/ سی تی اسکن ریوی غیر نرمال
یک سوم بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه(ICU) برای دریافت درمان های حمایتی
6 نفر(15%) مرگ در اثر بیماری
* در بین 27 نفر حاضر در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی: حضور افراد در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی بین بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و غیر بستری در ICU مشابه بود. 9 نفر(69%) در مقابل 18 نفر(64%)
با توجه به ظهور موارد ابتلا به پنومونی با منشا 2019-nCoV در طول فصل آنفولانزا، به منظور درمان بیماران، آنتی بیوتیک ها (به صورت خوراکی و داخل وریدی) و اوسلتامیویر (75 میلی گرم به صورت خوراکی دو بار در روز) به صورت تجربی تجویز گردیدند؛ درمان با داروهای کورتیکواستروئید(متیل پردنیزولون 40-120 میلی گرم در روز) به عنوان یک رژیم ترکیبی درصورت تشخیص پنومونی شدید اکتسابی ازجامعه در بیماران مورد استفاده قرار گرفت. درمان حمایتی با اکسیژن (از طریق: کانولای بینی و تهویه ی مکانیکی تهاجمی) در بیماران بر اساس شدت هایپوکسی ایجاد شده، صورت گرفت (جدول 3). در بیماران مبتلا به این ویروس قبل از ترخیص از بیمارستان، بررسی از نظر پاکسازی ویروس 2019-nCoV معیارهایی مانند: تب کاهش یافته حداقل برای 10 روز، بهبود رادیوگرافی قفسه ی سینه، پاکسازی ویروس در نمونه های تنفسی از مجاری تنفسی فوقانی بررسی مجدد انجام شد[2].
 
جدول 3. درمان های صورت گرفته در بیماران مبتلا به 2019-nCoV
درمان های صورت گرفته در 41 بیمار تحت مطالعه: تعداد(درصد)افراد
Antibiotics درمان تجربی در 41 بیمار 41 نفر(همه ی بیماران تحت مطالعه )
oseltamivir در 38 بیمار(93%)
Corticosteroid therapy در 9 بیمار(22%)
Oxygen support ● تهویه ی مکانیکی در 4 نفر(10%)
● ECMO   به عنوان درمان نجات بخش در هایپوکسی مقاوم به سایر درمان ها در 2 نفر (5%)
در این مطالعه، زمان شروع علائم در اولین بیمار در 1 دسامبر 2019 بود. هیچ یک از اعضای خانواده ی این فرد مبتلا به تب و سایر علائم تنفسی نشدند و هیچ ارتباط اپیدمیولوژیکی بین اولین بیمار با موارد بعدی دیده نشد. اولین مورد مرگ در این مطالعه، مردی بود که در معرض مداوم بازار غذاهای دریایی قرار داشت و به دلیل سابقه ی 7 روزه ی تب، سرفه و تنگی نفس در بیمارستان بستری شد. 5 روز پس از شروع بیماری، همسر این بیمار (یک خانم 53 ساله بدون سابقه ی حضور در بازار) با تظاهر پنومونی در بخش ایزوله بستری شد.[2] علائم بالینی گزارش شده در جمعیت 41 نفر در جدول 4 مشخص شده است.
 
جدول 4. علائم بالینی گزارش شده از بیماران مبتلا به 2019-nCoV
علائم بالینی بیمار تعداد(درصد)افراد
علائم شایع در شروع بیماری:
● پنومونی 100%
● تب 40 بیمار(98%)
● سرفه 31 بیمار(76%)
● تنگی نفس 22 نفر(55%)
● درد ماهیچه ها یا خستگی 18 بیمار(44%)
علائم شدیدتر بیماری:
● سندرم دیسترس حاد تنفسی 12 نفر(29%)
● RNAaemia 6 نفر(15%)
● عفونت ثانویه 4 نفر(10%)
● آسیب حاد قلبی 5 نفر (15%)
سایر علائم با شیوع کمتر:
تولید خلط 11 نفر (28%)
سردرد 3 نفر(38%)
هموپتیزی 2 نفر(5%)
اسهال 1 نفر (3%)
 
 
• گزارش چهارم
نتایج حاصل از این گزارش که بین تاریخ های 1 تا 20 ژانویه ی 2020 برای بررسی تظاهرات بالینی 99 بیمار بستری شده در بیمارستان در ووهان چین با تایید ابتلا به پنومونی با عامل 2019-nCoV صورت گرفته؛ نشان می دهد که:
میانگین سنی بیماران 55 سال بود و دو سوم آنها  مرد بودند .از این جمعیت 47 نفر در معرض ارتباط طولانی مدت با بازار عمده فروشی غذاهای دریایی ( از جمله فروشندگان، مدیران بازار) و 2 نفر در معرض ارتباط کوتاه مدت (خریداران) با این بازار قرار گرفته بودند. حدود 50% افراد مورد بررسی دچار مشکل زمینه ای ابتلا به یک بیماری مزمن بودند، که شایعترین آن در 40 %موارد ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی وعروق مغزی بود. در این مطالعه 7 مورد مرگ در افراد بالای 60 سال مشاهده شد. در جدول 5 می توان علائم بالینی و یافته های آزمایشگاهی گزارش شده در این مطالعه، از افراد مبتلا به 2019-nCoV را مشاهده نمود. [4]
 
جدول 5. علائم بالینی و یافته های آزمایشگاهی گزارش شده از افراد مبتلا به 2019-nCoV
علائم بالینی بیمار و در صد گزارش شده از آن یافته های آزمایشگاهی و در صد گزارش شده از آن یافته های حاصل از عکس برداری از قفسه ی سینه(x-ray or computed tomography) و در صد گزارش شده از آن
در زمان پذیرش در بیمارستان:
● تب 83%
● سرفه 82%
● تنگی نفس 31%
● گلودرد ≤5%
● آبریزش بینی ≤5%
● علائم گوارشی ≤5% عملکرد کبدی غیر طبیعی 43%
لنفوپنی 35%
شواهدی از پنومونی دو طرفه %75
پونوموتوراکس 1 نفر
 
در ادامه ی بیماری:
● سندرم دیسترس تنفسی حاد 17%
● آسیب حاد کلیوی 3%
● شوک سپتیک 4%
 
 
• جمع بندی
نتایج حاصل از این گزارشات نشان می دهد که این بیماری با بروز علائمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس تظاهر پیدا می کند و در افراد مسن و یا با سابقه ی مشکلات زمینه ای می تواند منجر به بروز علائم شدیدتر شده و نیاز به بستری شدن و درمان های حمایتی پیشرفته تر را ایجاد نماید. با توجه به دوره ی نهفتگی بیماری، در حال حاضر تصور بر این است که فرد مبتلا می تواند تا 14 روز بیماری را به فرد دیگری منتقل کند اطلاعات به دست آمده تا کنون حاکی از آن است که انتشار بیماری به صورت تماس فرد مبتلا با منبع محیطی و یا حیوانی و همچنین تماس فرد به فرد ممکن می باشد، اما اطلاعات دقیق در رابطه با راه های انتقال بیماری کماکان در دست بررسی می باشد.
 
References:
1. Zhu, N., et al., A Novel Coronavirus from Patients with Pneumonia in China, 2019. New England Journal of Medicine, 2020.
2. Huang, C., et al., Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet, 2020.
3. Li, Q., et al., Early Transmission Dynamics in Wuhan, China, of Novel Coronavirus–Infected Pneumonia. New England Journal of Medicine, 2020.
4. Rajesh T. Gandhi., et al., Clinical Characteristics of 2019 Novel Coronavirus Infection. The Lancet, 2020.
 
 
 تشدید هشدار سازمان غذا وداروی آمریکا در رابطه با یبوست درمان نشده ی ناشی از کلوزاپین
سازمان غذا وداروی آمریکا هشدار موجود در رابطه با یبوست ناشی از داروی اسکیزوفرنی کلوزاپین را تقویت کرد؛ این عارضه می تواند به طور غیر معمول به سمت عوارض جدی روده ایی پیش برود. اگر یبوست تشخیص داده نشود ودرمان صورت نگیرد، می تواند منجر به بستری شدن وحتی مرگ شود.یبوست عارضه ی شناخته شده و رایج کلوزاپین است، اما حوادث جدی وکشنده همچنان ادامه دارد.
کلوزاپین بر چگونگی عملکرد روده ها در اکثر بیماران اثر می گذارد.کلوزاپین باعث بروز اثرات مختلفی از یبوست می شود که یک اتفاق معمول تا جدی اما غیر معمول از مشکلات روده ایی از جمله انسداد کامل روده را باعث می شود.
به علت نحوه ی عملکرد کلوزاپین بروز این خطر با کلوزاپین بیشتر از سایر داروهای اسکیزوفرنی در دسته ی داروی آن است.این خطر در دوزهای بالای کلوزاپین و در صورت تجویز همزمان با آنتی کولینرژیک ها(که می توانند باعث کند شدن حرکات روده شوند) و دیگر داروهایی که می توانند باعث یبوست شوند(همچون اپیوئیدها) افزایش می یابد.
 
توصیه هایی که در این رایطه می توان به بیمار داشت:
در صورت بروز علائم زیر که می تواند مرتبط با مشکلات جدی روده ایی باشد فورا به پزشک مراجعه نمایید:
• تهوع
• استفراغ
• نفخ ،درد ویا تورم شکم
توصیه هایی که در این رایطه می توان به پزشکان داشت شامل موارد زیر می باشد:
• قبل از شروع کلوزاپین برای بیمار عملکرد روده ایی او را ارزیابی نمایید.
• از تجویز همزمان کلوزاپین با سایر داروهای آنتی کولینرژیک که می تواند باعث کم تحرکی دستگاه گوارش شود، اجتناب نمایید.
• خطر بروز یبوست ودر نتیجه نیاز به مصرف کافی مایعات برای جلوگیری از یبوست را به بیمار توصیه نمایید.
• در طول درمان در رابطه با کمیت وکیفیت حرکات روده از بیمار سوال نمایید.
• به بیماران توصیه کنید تا در صورت وجود دفع سخت، عدم دفع مدفوع حداقل سه بار در هفته ،دفع مدفوع کمتر از دفعات دفع نرمال خود ویا عدم توانایی برای دفع گاز فورا مراجعه داشته باشند.
• بیماران را از نظر بروز علائم مرتبط باکم تحرکی دستگاه گوارش که شامل تهوع،درد ویا اتساع شکمی واستفراغ می باشد ،تحت نظر داشته باشید.
• هنگام شروع کلوزاپین در بیماران با سابقه ی یبوست ویا انسداد روده ایی درمان پیشگیرانه با ملین ها را برای بیمار در نظر بگیرید.
 
منبع خبر:FDA/drugs.com
 عدم اثربخشی داروهای ضد میگرن در کودکان
یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که داروهای ضد میگرن که در بزرگسالان استفاده می شود ممکن است مانع بروز سردردهای شدید در کودکان ونوجوانان نشود.
در حال حاضر تعدادی از دارو ها برای پیشگیری از میگرن در بزرگسالان استفاده می شود و درمان در نوجوانان بر اساس نتایج حاصل  از مطالعات بزرگسالان صورت می گیرد و لذا درمان موثر  برای کنترل میگرن در کودکان هنوز مشخص نیست.
در مطالعه ایی مروری، 23 مورد از مطالعات انجام شده بین سال های 1967 تا  2018 مورد بررسی قرار گرفته اند، در این بررسی ها مشخص شد که حدود یک چهارم افراد تحت بررسی در این مطالعات (از 2200 نفر ) دارونما دریافت کرده اند؛ درحالی که مابقی با داروهایی همچون ضد صرع ها، ضد افسردگی ها، کلسیم بلاکرها، داروهای ضدفشارخون و مکمل های غذایی تحت درمان قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی ها نشان می دهد که هیچ یک از این دارو ها در مقایسه با دارونما در یک دوره ی طولانی (5 تا 6 ماه  و یا بیشتر) موثرتر نبودند و تنها  اثر بخش بودن دو داروی پروپرانولول وتوپیرامات در کوتاه مدت (کمتر از 5 ماه)  دراین مطالعات مشخص شده است. به عنوان جمع بندی، درمان پیشگیرانه  با همه ی این داروها  به مقدار خیلی ناچیزی موثر تر از دارونما بود و لازم است تا تحقیقات بیشتری در زمینه ی پیشگیری از میگرن در کودکان ونوجوانان صورت گیرد.
یک مطالعه ی بزرگی که اخیرا صورت گرفته است  نشان می دهد که مداخلات رفتاری در کودکان ممکن است به اندازه ی دارودرمانی موثر باشد، اما به طور قابل توجهی مورد استفاده قرار نمی گیرد. به نظر می رسد استفاده از درمان های غیر دارویی از جمله تغذیه ی سالم، خواب مناسب، ورزش کردن و همچنین درمان های سایکولوژیک همچون تکنیک های بیوفیدبک برای پیشگیری از میگرن در کودکان کمک کننده باشند ضمن اینکه عوارض جانبی داروهای ضد میگرن را هم ندارند.
 
10 فوریه 2020
منبع خبر:  drugs.com 
 
 اولین داروی تایید شده توسط FDA در درمان افراد با حساسیت به بادام زمینی 
سازمان غذا وداروی آمریکا داروی Palforzia را برای درمان در افرادی با حساسیت به بادام زمینی تایید کرد.این دارو به صورت کپسول خوراکی برای کاهش واکنش های آلرژیک، از جمله آنافیلاکسی که ممکن است به علت قرار گیری در معرض مواجهه ی ناگهانی بادام زمینی رخ دهد، به همراه یک رژیم غذایی فاقد بادام زمینی استفاده می شود.این دارو برای درمان فوری واکنش های آلرژیک کاربرد ندارد.
حساسیت به بادام زمینی  یکی از شایع ترین موارد حساسیت غذایی در جهان می باشد، که بیش از 1.6 میلیون کودک ونوجوان در ایالات امریکا را درگیر کرده است.این یک بیماری مزمن ومادام العمر بوده و می تواند منجر به بروز واکنش هایی با شدت خفیف تا تهدید کننده ی حیات  شود. از هر 5 بیمار با حساسیت به بادام زمینی  1نفر به علت قرار گیری تصادفی در معرض بادام زمینی به اورژانس مراجعه می کند.
 
اطلاعات مهم ذکر شده در warning box  دارو:
• دارو می تواند منجر به بروز آنافیلاکسی شود و در هر زمانی در طول درمان با دارو رخ دهد.
• این دارو نباید در بیماران مبتلا به آسم کنترل نشده تجویز شود.
• ممکن است به دنبال وقوع یک واکنش آنافیلاکسی لازم باشد تا تنظیم دوز صورت بگیرد.
 
31 ژانویه 2020
منبع خبر: drugs.com 
 
 بیمار اول
شرح مشکل بیمار: خانم 26 ساله در ماه دوم بارداری اند و واکسن Td تزریق کرده اند. پزشک به برادر 15 ساله شان که مبتلا به سرطال خون وتحت شیمی درمانی هستند؛ گفته اند که تعداد گلبول های سفید خونش پایین و سیستم ایمنی ضعیف شده است و نباید ملاقات کننده های زیاد داشته باشند.سوال بیمار این است که تا چند روز بعد تزریق واکسن Td می توان ملاقات نزدیک با برادرشان داشته باشند؟
پاسخ: واکسن ،Td در واقع توکسوئید (جزئی از پروتئین سم که ضعیف شده و غیر فعال است) کزاز و دیفتری می باشد که خاصیت بیماری زایی ندارد و فقط سیستم ایمنی را به عنوان یادآور برای تولید آنتی بادی تحریک می کند. واکسیناسیون افراد در تماس با بیماران با نقص سیستم ایمنی بسیار توصیه می شود. چند مورد واکسن خاص که آن ها نیز میکروب زنده و یا ضعیف شده هستند فقط شرایط خاص دارند و باید احتیاط تماس با بیمار رعایت شود. 
توصیه نهایی به بیمار: تزریق این واکسن احتیاطی در تماس با بیمار با نقص ایمنی ندارد و به راحتی می توانید ایشان را ببینید.
منابع:  aafp.org
دکتر پیر جمادی
 
 
 
 بیمار دوم
شرح مشکل بیمار: نحوه ی استفاده از اسپری فلیکسوتایدکه برای اولین بار توسط پزشک برای کودک تجویز شده است؟
پاسخ: قبل از مصرف اسپری بهتر است، داخل دهان را با آب بشوئید تا محوطه دهان از ذرات غذا یا مواد یا مواد خارجی پاک شود . بدین طریق احتمال ورود این ذرات هنگام تنفس به حلق و حنجره از بین می رود .درپوش محافظ دهانی را بردارید و اسپری را به شدت تکان دهید . اسپری را در وضعیت مناسب آن یعنی وارونه و عمودی در دست بگیرید. با بازدم عمیق حداکثر هوا را از سینه خود خارج نمایید( البته بدون ایجاد اشکال تنگی نفس شدید ) تا بتوانید پس از آن یک دم عمیق انجام دهید. دهانه اسپری را روی آسان نفس بگذارید ، لب ها را به دور سری دهانی آن محکم ببندید تا هوا از راه دیگری وارد دهان شما نشود. نفس عمیق بکشید و به طور همزمان اسپری را بکار اندازید . کودک می بایست از هوای مخلوط شده با داروی موجود در آسان نفس، نفس بکشد. بعد از چند لحظه، می توانید سری دهانی را از کودک بگیرید. سرانجام به آهستگی هوا را بیرون دهید و تنفس معمولی را شروع کنید .در صورت نیاز به استفاده مجدد حداقل یک دقیقه صبر کنید. پس از مصرف ، پوشش دهانی را دوباره بگذارید تا از ورود گرد و غبار جلوگیری شود. آسان نفس و اسپری را نشویید بلکه با دستمالی خشک و تمیز، آنها را نظافت کنید. بعد از مصرف فلیکسوتاید دهان کودک را آب بکشید تا از بروز عفونتهای دهانی نظیر قارچ جلوگیری شود.
منابع: up to date/ medsafe
دکتر نگین داودی
 بیمار سوم
شرح مشکل بیمار: کودک دو سال و سه ماهه با وزن 10 کیلو به اندازه ی یک قاشق مربا خوری از اکسیدان مو خورده است. آیا خطری وجود دارد؟
پاسخ: اکسیدان های مو حاوی هیدروژن پراکسید هستند که اثر تحریک کننده روی مجاری گوارشی دارند. با توجه به این که مقدار مصرف شده کم است و کودک علائمی ندارد جای نگرانی نیست.
توصیه نهایی به بیمار: جای نگرانی نیست. توصیه به مصرف یک وعده ی سبک مانند یک بستنی برای کاهش تحریک مجاری گوارشی شد. ممکن است در یک ساعت آینده استفراغ اتفاق بیفتد. علائم کودک را تحت نظر داشته باشید و در صورت هر گونه علائم غیر طبیعی مانند استفراغ خونی یا تورم لب ، دهان ، زبان و صورت به مرکز درمانی مراجعه کنید. مراقب باشید این اتفاق دوباره تکرار نشود.
پیگیری: روز بعد با تماس گیرنده تماس گرفته شد. برای کودک هیچ گونه علائمی از مسمومیت ایجاد نشده بود.
دکتر گودرز 
 
 بیمار چهارم
شرح مشکل بیمار: سه هفته پیش برای کودک 8 ساله با ضایعات جوش مانند در ناحیه کشاله ران، بین پاها و سر تشخیص گال گذاشته شده است.برای بیمار دو مرتبه با فاصله دو هفته از کرم پرمترین استفاده شده است. ضایعات از دیروز بهم پیوسته و کهیر مانند شده و نواحی بیشتری از جمله گوش و گردن و شکم را درگیر کرده است.سوال مادر بیمار این است که برای کنترل خارش بیمار تا زمان مراجعه مجدد چه کاری میتوان انجام داد؟
پاسخ: از تحت درمان بودن سایر اعضای خانواده مطمئن شوید/ خارش بیمار باید با لوراتادین و یا ستریزین کنترل شود و خارش شبانه با دیفن هیدرامین کنترل شود/ از تماس خیلی مستقیم با پوست بیمار پرهیز کنند/ شستن ملحفه و لباس میتواند کمک کننده باشد/ کرم کالامین برای خارش استفاده شود/ ضایعات را نخارانند/
توصیه نهایی به بیمار: حتما در اسرع وقت به بخش اورژانس بیمارستان پوست مراجعه کنند شاید نیاز به دریافت داروی خوراکی باشد و شاید کورتون خوراکی لازم باشد.
دکتر طهماسبی
 
 بیمار پنجم
شرح مشکل بیمار: برای مادرم انسولین تجویز شده است و می خواهیم این انسولین داخل سرنگ نگهداری کنیم تا راحتتر و سریعتر قبل از غذا تزریق انجام شود. پایداری انسولین داخل سرنگ چقدر است؟
پاسخ: انسولین 3 تا 7 روز داخل سرنگ پایدار می ماند
توصیه نهایی به بیمار: بله شما می توانید انسولین را تا تزریق بعدی داخل یخچال با سرنگ نگهداری نمایید.
منابع: INJECTABLE DRUGS
دکتر کارگر
 
 بیمار ششم
شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 25 ساله ای است که هفته ی آینده جراحی بینی دارد. الان به علت درد دوران قاعدگی میخواهد مسکن استفاده کند اما شنیده از یک هفته قبل نباید مسکن استفاده کرد
پاسخ:داروهای NSAID به علت اثری که روی پلاکت خون دارند و میتوانند در انعقاد خون اختلال ایجاد کنند، باید پیش از انجام جراحی ها قطع شوند. زمان گفته شده برای این داروها حداقل سه روز قبل از عمل است اما در مطالعات دیده شده ایبوبروفن اگر تا 24 ساعت قبل از عمل قطع شود تاثیر منفی بر روند انعقاد خون نخواهد داشت
 
توصیه نهایی به بیمار: بیمار میتواند الان که یک هفته فاصله دارد از استامینوفن یا ایبوبروفن استفاده کند
منابع:  uptodate
دکتر جام بزرگ
 
 بیمار هفتم
شرح مشکل بیمار: بچه 2سال و 3 ماهه، با وزن 14کیلوگرم، یک کپسول روغن گل مغربی خورده است مادر بیمار با مرکز تماس گرفته و می پرسد که آیا مصرف گل مغربی در بچه ام خطرناک است؟و چه اقدامی انجام باید انجام دهم؟
پاسخ: گل مغربی در کودکان حتی 2-4گرم دراگزما دوز دارد و خطری ندارد. نگران کننده نیست. فقط علائم کودک را تا 6-8ساعت مانیتور کنید. در صورت تنگی نفس، یا علائم غیر عادی یا نشانی از حساسیت به پزشک مراجعه کنید. نگرانی ندارد.
 
توصیه نهایی به بیمار: نیاز به اقدام خاصی نیست.
منابع: Micromedex
دکتر سعدآبادی
 
 بیمار هشتم
شرح مشکل بیمار: برای بیماری با سابقه ی مشکلات اضطرابی، وزن بالا و هایپرلیپیدمی به علت سطح آهن سرمی 16 و هموگلوبین 12، آهن تزریقی تجویز شده وگفته شده بعد از آن روزی یک عدد فروفورت گاین مصرف شود. بیمار در اینترنت خوانده اگر بعد از فرم تزریقی آهن خوراکی بخورد اثر آهن تزریقی از بین می رود اما امروز یک عدد از قرص آهن خوراکی مصرف کرده است.سوال بیمار این است که آیا قرص آهنی که استفاده کرده باعث کاهش اثربخشی آهن تزریق شده می شود؟
پاسخ: اثر آهن تزریقی از بین نمیرود بلکه اثر آهن خوراکی کمتر می شود.
توصیه نهایی به بیمار: تا 5 روز بعد از تزریق آهن بهتر است فرم خوراکی آن مصرف نشود.
دکتر جام بزرگ
 
 
 
 بیمار نهم
شرح مشکل بیمار: بیمار آقای 30 ساله‌ای هستند که با مشکل تاری 2 طرفه چشمی به متخصص چشم مراجعه نموده‌اند. بعد از بررسی‌های کامل متخصص شبکیه برای ایشان داروی اپلرنون 25 را به صورت دو بار در روز تجویز کرده است. بیمار فشار خون کنترل شده دارد و هیچ یک از علائم نارسایی قلبی را بروز نمی‌دهد. سوال بیمار آن است که جایگاه داروی اپلرنون در مشکل تاری دید چیست؟
پاسخ: به نظر می‌رسد مشکل فرد، بیماری نادر Central Serous Chorioretinopathy باشد. این بیماری از طریق تجمع مایع سروزی در ناحیه قدامی اتاق چشم منجر به Retinal Detachment می‌شود. در بررسی‌های جدید به نقش گیرنده‌های مینرالوکورتیکوئیدی در کنترل و درمان این بیماری پی برده شده. از این رو، داروهای مهارکننده این گیرنده‌ها در بیماران مبتلا به این مشکل منطقی به نظر می‌رسد.
دکتر فوتوگرافی
 
 بیمار دهم
شرح مشکل بیمار: خانم 20 ساله با سابقه ی تشنج واضطراب برای مشکل اضطراب خود پرانول 20 بی دی مصرف می کند در حال حاضر می خواهد دارو را قطع کند (با نظر پزشک) نحوه تیپر کردن دارو چگونه می باشد؟
پاسخ:هفته اول 20 میلی گرم روزانه هفته دوم 1 روز درمیان 2 میلیگرم هفته سوم قطع دارو.
منابع:  uptodate
دکترخطیب شهیدی 
 
توصیه های یک داروساز به خانم های باردار و خانم هایی که قصد بارداری دارند:
در صورتی که خانمی با قصد باردار شدن از شما به عنوان داروساز مشاوره بخواهد، می توانید در موارد زیر او را راهنمایی نمایید: 
• بهداشت دهان ودندان-پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات دهان و دندان نباید به علت بارداری به تعویق بیافتد. رادیولوژی دندانپزشکی ( با محافظت از شکم و تیروئید) و پروسه هایی همچون بی حسی موضعی،کشیدن دندان،کانال ریشه، ترمیم (آمالگام یا کامپوزیت) پوسیدگی درمان نشده، نخ دندان کشیدن برای جنین ضرر ندارند.
از انجایی که بیشتر دندانپزشکان تمایلی به ارائه ی مراقبت هایی فراتر از چکاب روتین در طول بارداری ندارند بهتر از این بررسی ها وکارهای مربوط به رفع مشکلات قبل از بارداری انجام شود.
• واکسیناسیون- موارد قابل توصیه در رابطه با واکسیناسیون خانم ها قبل از بارداری به شرح زیر می باشد: 
 
سرخک ،سرخجه، اوریون MMR در صورت ابتلا به این عفونت ها در ابتدای بارداری امکان سقط وجود دارد.عفونت سرخجه در ابتدای بارداری با نقایص شدید جنینی شامل کری،اختلال در تشکیل چشمها،قلب و مغز همراه است لذا ایمنی خانم باردار در برابر آن مهم می باشد،این واکسن در برنامه ی واکسیناسیون کشوری وجود دارد اما برای مشخص شدن ایمنی  یک خانم  بر علیه آن تست خون انجام می شود و در صورت منفی بودن تزریق صورت گیرد.
حداقل فاصله بین تزریق  و باردار شدن باید 1 ماه باشد.
 
آبله مرغان ابتلا به آبله مرغان در بارداری خصوصا در ابتدای بارداری  با خطر نقایص جنینی وعوارض شدید مانند پنومونی برای مادر باردار همراه است .
در صورت تزریق این واکسن باید حداقل 1 ماه بعد باردار شد.
اما در صورتیکه خانمی بر علیه آبله مرغان ایمن سازی نشده باشد و در طول بارداری در تماس با بیمار آبله مرغان یا زونا قرار گرفت،باید فورا با پزشک تماس بگیرد که در این موارد برای مادر ایمونوگلوبولین واریسلا زوستر برای کاهش خطر ابتلا تزریق می شود.تا 10 روز پس از تماس امکان تزریق ایمونوگلوبولین وجود دارد اما بهتر است هر چه زودتر تزریق شود 
واکسن آنفلونزا زنان باردار در خطر زیاد عوارض بیماری انفلونزا قرار دارند  لذا تزریق واکسن انفولانزا برای خانم هایی که بارداری شان در فصل شیوع آنفولانزا  خواهد بود، توصیه می شود.گرچه تزریق این واکسن در خانم های باردار مشکلی ندارد (البته از مصرف اسپری بینی واکسن آنفلونزا در بارداری ، بدلیل اینکه از ویروس زنده ساخته شده؛ باید اجتناب شود.)
 
هپاتیت بی برای مشخص شدن ایمنی  یک خانم  بر علیه هپاتیت بی تست خون انجام می شود و در صورت منفی بودن تزریق صورت گیرد.(تزریق واکسن در دوران بارداری مشکلی ندارد)
 
واکسن کزاز،دیفتری(دوگانه) در بارداری توصیه می شود.زمان توصیه شده بعد از هفته 20 خصوصا در هفته های بین 27 تا 36 هفته  برای حفاظت نوزاد از ابتلا به کزاز می باشد
 
• مصرف فولیک اسید- برای پیشگیری از نقص لوله عصبی توصیه شده تا خانم ها حداقل1 ماه قبل از باردار شدن و در طول دو تا سه ماه اول بارداری برای کاهش خطر تولد نوزادی با نقص لوله ی عصبی روزانه 0.4 تا 0.8 فولیک اسید دریافت نمایند.
در برخی از خانم ها توصیه می شود که دوز بالاتری از فولیک اسید دریافت نمایند درصورتی که :
• سابقه ی خانوادگی نقص لوله ی عصبی در پدر و یا مادر و بستگان درجه ی اول یا دوم وجود داشته باشد
• قبلا سابقه ی بارداری با تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله ی عصبی وجود داشته باشد
• مادر مبتلا به دیابت باشد
• مادر داروهای ضد صرع مصرف نماید
 
رسیدن به وزن ایده آل قبل از بارداری –افرادی دارای اضافه وزن (با شاخص توده بدنی  بیش از 25) و یا چاق (با شاخص توده بدنی بیش از 30) در معرض خطر برخی از مشکلات بارداری از جمله فشار خون بالا ، لخته شدن خون، سقط و دیابت دوران بارداری قرار دارند.
مقدار شاخص توده بدنی قبل از بارداری و افزایش وزن در طول بارداری اثرات مستقیمی روی وزن بچه هنگام تولد و طول مدت دوره ی بارداری دارد افزایش وزن بیش از مقادیر توصیه شده در طول بارداری به ویژه در بین خانم های با شاخص توده بدنی بالای 25 (افراد چاق و افراد با اضافه وزن) شایع تر می باشد لذا توصیه به کاهش وزن با اصلاح سبک تغذیه ایی تحت نظر متخصص تغذیه  و ورزش کردن در افراد با شاخص توده ی بدنی بالای 25  قبل از باردار شدن می تواند مفید باشد.
• اجتناب از مصرف الکل ،سیگار - مصرف الکل، سیگار در حین بارداری می تواند برای جنین مضر باشد.
در حالت ایده آل خانم های باردار  باید استفاده از این مواد را متوقف نمایند.بیماران باید موکدا از خطرات این رفتار مطلع شوند وبرای ترک مصرف این مواد ارجاع داده شوند.
• در صورت وجود سابقه ی بیماری مزمن همچون صرع،دیابت در فرد -لازم است تا در خصوص موارد زیر مورد مشاوره قرار بگیرد:
 دارو هایی را که برای مشکل خود مصرف می نمایید، با ترس آسیب برای نوزاد سرخود قطع ننمایید؛برخی از این دارو ها در بارداری ایمن هستند و برخی قابل تغییر لذا حتما قبل از بارداری با پزشک خود مشورت نمایید.
 بیماری شما باعث نمی شد که شما یک بارداری سالم نداشته باشید، بلکه آن بدین معنی می باشد که با رعایت برخی از شرایط بهداشتی ومدیریت دقیق شرایط می توانید خطرات تهدید کننده برای خود و جنین را به حداقل برسانید
• آزمایش های قبل از بارداری-یکی از مواردی که می توان به یک خانم با قصد بارداری توصیه کرد انجام یکسری تست ها وآزمایشها قبل از بارداری است؛ آزمایش خون و ادرار برای بررسی انواع عفونت های منتقله از راه جنسی  در افراد پر خطر (که برخی از آنها می تواند منجر به ناباروری شود ویا بر سلامتی جنین و مادر در طول بارداری اثر داشته باشد)، سوابق ایمن سازی (برای بررسی ایمنی بیمار علیه سرخچه، هیاتیت بی وکزاز)، تشخیص گروه خونی، وجود دیابت، عدم کم خونی، عدم کمبود ویتامین دی(بررسی سطح ویتامین دی) و انجام تست های مربوط به بررسی واژن و ترشحات واژینال برای ارزیابی عفونت  از مواردی هستند که با ارجاع بیمار نزد متخصص زنان می تواند توصیه شود.
 
 
 
 معرفی داروی اکرلی زوماب 
 
دسته ی دارویی: 
مونوکلونال آنتی‌بادی برعلیه  20 CD
 
اشکال دارویی:
محلول برای تزریق داخل وریدی: 300 میلی گرم/ میلی لیتر
 
موارد مصرف:
مولتیپل اسکلروزیس، عود کننده یا پیشرونده اولیه: درمان اسکلروز پیشرونده اولیه (MS) و انواع عود کننده بیماری ام اس‌ ازجمله، بیماری عودکننده و فروکش‌کننده بیماری پیشرونده ثانویه.
 
مقدار مصرف: 
بزرگسالان
نکته: 100 میلی گرم متیل پردنیزولون به صورت وریدی نیم ساعت قبل از هر بار انفوزیون و یک آنتی هیستامین (مانند دیفن هیدرامین) نیم تا یک ساعت قبل از هر بار انفوزیون به عنوان premedication تجویز شود؛ می توان استامینوفن را نیز به عنوان premedication در نظر گرفت. بیمار از نظر وجود یا عدم وجود عفونت ارزیابی شود؛ در صورت وجود عفونت فعال تجویز دارو به تاخیر بیفتد. 
مولتیپل اسکلروزیس، عود کننده یا پیشرونده اولیه: تزریق وریدی: 300 میلی گرم در روز اول، سپس 300 میلی گرم دو هفته بعد تکرار شود؛ سپس دوزهای بعدی به مقدار 600 میلی گرم هر شش ماه یک بار تکرار شود (شش ماه بعد از اولین دوز 300 میلی گرم).
دوز فراموش شده: اگر دوزی از دارو فراموش شد، در اسرع وقت تزریق شود (تا نوبت بعدی تزریق دارو صبر نشود)، سپس فواصل مصرف دارو را به گونه ای تنظیم کنید که دوز بعدی شش ماه بعد از دوز فراموش شده تزریق شود. حداقل فواصل بین دو تزریق باید پنج ماه باشد. 
تنظیم دوز در نارسایی کلیوی وکبدی
تنظیم دوزی توسط تولید کننده برای این دارو ذکر نشده است. اگرچه تغییر چندانی نیز در فارماکوکینتیک دارو در شرایط نارسایی کلیوی وکبدی ایجاد نمی‌شود. 
تنظیم دوز در صورت بروز واکنش به انفوزیون: 
• واکنش ملایم تا متوسط: در صورت بروز واکنش سرعت انفوزیون را به نصف مقدار اولیه کاهش دهید؛ سرعت کاهش یافته را برای حداقل نیم ساعت ادامه دهید. اگر بیمار این سرعت کاهش یافته را تحمل کرد، هر نیم ساعت یک بار سرعت انفوزیون را تا 30 میلی لیتر در ساعت تا حداکثر سرعت 180 میلی لیتر در ساعت (برای دوز 300 میلی گرم) و یا 40 میلی لیتر در ساعت تا حداکثر سرعت 200 میلی لیتر در ساعت (برای دوز 600 میلی گرم) افزایش دهید. 
• واکنش شدید: انفوزیون را فورا قطع کنید و در صورت نیاز درمان های حمایتی تجویز شود. بعد از آن که تمام علایم بیمار برطرف شد، مجددا انفوزیون با نصف سرعت اولیه در زمان بروز واکنش آغاز شود. اگر سرعت کاهش یافته توسط بیمار تحمل شد، هر نیم ساعت یک بار سرعت را 30 میلی لیتر در ساعت تا حداکثر سرعت 180 میلی لیتر در ساعت (برای دوز 300 میلی گرم) و یا 40 میلی لیتر در ساعت تا حداکثر 200 میلی گرم در ساعت (برای دوز 600 میلی گرم) افرایش دهید. 
• واکنش تهدید کننده حیات: فورا انفوزیون را متوقف کنید و به طور دائم دارو قطع شود. 
 
نحوه ی تجویز دارو: 
داخل وریدی (IV): از طریق فیلتر 0.22 یا 0.2 میکرون و در مسیر اختصاصی داخل وریدی dedicated IV line)) تزریق شود. بیمار با استفاده از متیل پردنیزولون ( 100 میلی گرم داخل وریدی) 30 دقیقه پیش از هربار انفوزیون دارو و آنتی هیستامینی مانند دیفن هیدرامین، 30 تا 60 دقیقه پیش از هربار انفوزیون دارو پرمدیکیت شود. پرمدیکیشن با استامینوفن هم ممکن است مدنظر قرار گیرد.
• برای دو انفوزیون اول ( دوز 300 میلی گرم): انفوزیون را با ریت 30 میلی لیتر در ساعت شروع کنید، سپس هر 30 دقیقه به ریت تزریق 30 میلی لیتر در ساعت اضافه کنبد تا حداکثر 180 میلی لیتر در ساعت. طول مدت انفوزیون 2.5 ساعت یا بیشتر باید باشد.
• انفوزیون های بعدی (دوز 600 میلی گرم): انفوزیون را با ریت 40 میلی لیتر در ساعت شروع کنید، سپس هر 30 دقیقه به ریت تزریق 30 میلی لیتر در ساعت اضافه کنبد تا حداکثر 200 میلی لیتر در ساعت. طول مدت انفوزیون 3.5 ساعت یا بیشتر باید باشد.
از نظر وقوع عوارض ناشی از انفوزیون طی زمان انفوزیون و تا حداقل یک ساعت پس از اتمام انفوزیون دقت شود. اگر عوارض ناشی از انفوزیون اتفاق افتاد، انفوزیون متوقف شود و بسته به شدت واکنش رخ داده، ریت تزریق قطع شود یا کاهش یابد.
 
عوارض جانبی:
10%> : عفونت پوستی ، کاهش ایمونوگلوبولینهای سرم (بیشتر از نوعIgM )، کاهش نوتروفیل، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ، واکنش مرتبط با تزریق 
1٪ تا 10٪: ادم محیطی، افسردگی، اسهال، عفونت ویروس تبخال، کمردرد ، درد اندام، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی ، سرفه 
<1% و گزارش های موردی: رشد آنتی بادی، نئوپلاسم بدخیم پستان
 
موارد منع مصرف:
سابقه ی واکنش انفوزیون تهدید کننده حیات به اکرلی زوماب؛ عفونت فعال ویروس هپاتیت بی (HBV)، حساسیت به دارو یا هر یک از اجزا فرمولاسیون ؛ عفونت های شدید و فعال، ابتلا به PML  یا سابقه قبلی آن 
موارد احتیاط مصرف و نکات مورد توجه:
نگرانی های مربوط به عوارض جانبی:
فعال شدن مجدد هپاتیت بی : قبل از شروع درمان همه ی بیماران باید از نظر ویروس هپاتیت بی بررسی شوند(اندازه گیری  HBsAg و  .(anti-HBc 
عفونت هرپس: در مطالعات بالینی ، بروز عفونتهای هرپس (هرپس زوستر ، هرپس سیمپلکس ، هرپس دهانی ، هرپس دستگاه تناسلی و عفونت ویروس هرپس) در بیمارانی که اوکرلیزومب دریافت کرده بودند گزارش شده است.  عفونتها از نظر شدت خفیف تا متوسط بودند.
عفونت: ارزیابی عفونت قبل از شروع درمان و تأخیر در درمان بیماران مبتلا به عفونت فعال تا زمان رفع عفونت صورت گیرد. 
واکنشهای تزریق: بیشترین شیوع مربوط به اولین تزریق بود. برای واکنشهای تزریق در طول تزریق و حداقل یک ساعت پس از پایان تزریق نظارت کنید. واکنش های تزریق تا 24 ساعت پس از تزریق ممکن است رخ دهد. برای کاهش دفعات و شدت واکنشهای تزریق ، از پیش درمانی (متیل پردنیزولون [یا معادل آن] و آنتی هیستامین ، با یا بدون استامینوفن) استفاده کنید. بسته به شدت واکنش ، واکنش تزریق ممکن است نیاز به وقفه انفوزیون ، کاهش سرعت تزریق یا قطع مصرف داشته باشد. همچنین ممکن است نیاز به مدیریت حمایتی علامتی داشته باشد.
بدخیمی: بدخیمی (از جمله سرطان پستان) در بیماران تحت درمان با اکرلی زوماب در مطالعات بالینی بیشتر رخ داده است. بیماران باید دستورالعملهای استاندارد غربالگری سرطان پستان را رعایت کنند.
 
موارد مربوط به مصرف هم زمان با داروها
واکسیناسیون: حداقل 4 هفته از واکسن ها زنده یا زنده ضعیف شده و حداقل 2 هفته از واکسن های کشته شده قبل از شروع درمان استفاده کنید. 
سایر احتیاطات
اکرلی زوماب در ترکیب با سایر روشهای درمانی ام اس مورد مطالعه قرار نگرفته است. هنگام شروع اکرلی زوماب پس از یک درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی یا شروع سرکوبگر سیستم ایمنی به دنبال درمان با اکرلی زوماب ، پتانسیل افزایش اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی را در نظر بگیرید.
 
تداخلات دارویی:
• دارو می تواند باعث افزایش اثرات سرکوب کنندگی  Baricitinib، Fingolimod، Siponimod و افزایش عوارض جانبی Leflunomide، Natalizumab، Upadacitinib شوند
• دارو می تواند باعث کاهش اثرات درمانی BCG (Intravesical). ، Pidotimod، Nivolumab، Tertomotideشوند.
 
مصرف دارو در بارداری: 
به طور کلی ، درمان های اصلاح کننده بیماری برای بیماری های مختلف اسکلروز (MS) قبل از یک بارداری برنامه ریزی شده متوقف می شوند و در دوران بارداری آغاز نمی شوند ، مگر در زنانی که در معرض خطر بالایی برای فعال شدن MS باشند . استفاده از داروهایی غیر از اکریلیزومب را برای خانمهایی که در معرض خطر فعال شدن مجدد بیماری هستند و قصد بارداری دارند ، در نظر بگیرید. به تاخیر انداختن حاملگی برای خانمهایی که بیماری در آنها بسیار فعال است ، توصیه می شود. در صورت نیاز به درمان اصلاح کننده بیماری در این بیماران ، سایر عوامل ترجیح داده می شوند.
 
زنانی که در سن باروری هستند، باید در طی درمان و به مدت 6 ماه پس از آخرین تزریق اکرلی زومب ، از روش های پیشگیری از بارداری مؤثر استفاده کنند.
 
مصرف دارو در شیردهی:
مشخص نیست که اکرلی زومب در شیرمادر ترشح می شود یا نه. به گفته سازنده ، برای تصمیم گیری  در مورد تغذیه با شیر مادر در طول درمان باید خطر مواجهه ی نوزاد ، مزایای تغذیه با شیر مادر برای شیرخوار و مزایای درمان برای مادر در نظر بگیرد. منابع دیگر تغذیه با شیر مادر را در طول درمان توصیه نمی کنند.
 
پارامترهایی که باید مانیتور شود:
غربالگری ویروس هپاتیت بی در کلیه بیماران (اندازه گیری HBsAg و ضد HBc) قبل از شروع درمان، پایش واکنشهای تزریق در طول انفوزیون و حداقل 1 ساعت پس از پایان تزریق، پایش علائم عفونت ، بدخیمی ، و لکوانسفالوپاتی پیشرونده چند کانونی.
مکانیسم اثر:
 اکرلی زومب یک مونوکلونال آنتی بادی IgG نوترکیب انسانی در برابر B سلولهایی است که آنتی ژن 20 CD در سطح آنها بیان شده است.
 
 
  • گروه خبری : مرکز اطلاعات دارویی DPIC,توصیه های داروساز
  • کد خبر : 168279

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings