• تاریخ انتشار : 1403/02/16 - 16:18
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 323
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تداخلات عناب با داروها

عناب با نام علمی Ziziphus jujuba میوه‌ای است که خواص درمانی بسیاری دارد.

 

عناب با نام علمی Ziziphus jujuba میوه‌ای است که  خواص درمانی بسیاری دارد. این میوه ضمن شیرین بودن، سرشار از فیبر است. در نتیجه می‌تواند در پیشگیری از اختلالات گوارشی و اختلالات قلبی-عروقی کمک‌کننده باشد. مقدار ویتامین ث موجود در این میوه بسیار بالاست و علاوه بر ویتامین ث، عناب حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست که در کنترل استرس‌های اکسیداتیو بدن موثر هستند.

این میوه با چندین دسته دارویی تداخل دارد که در ادامه بررسی خواهند شد:

1) ضدافسردگی‌های دسته SNRI به خصوص ونلافاکسین: در سال 2004 یک گزارش موردی در خصوص خانمی وجود دارد که به دلایل پزشکی روزانه 0.5 گرم عناب مصرف می‌کردند. پس از گذشت چند هفته، برای ایشان داروی ونلافاکسین 37.5 تجویز شد که روزی یک عدد مصرف کنند. تقریبا یک ساعت بعد از مصرف دوز اول ونلافاکسین، بیمار دچار بی‌قراری، گیجی و آتاکسی شد و غش کرد. در بیمارستان، بیمار تعریق زیاد داشت، قادر به کنترل آب دهان خود نبود و رنگ‌پریده به نظر می‌رسید. فشار خون بیمار 180 روی 80 میلی‌متر جیوه و تعداد تنفس او 14 بار در دقیقه گزارش شد. علائم بیمار در عرض 24 ساعت برطرف و بیمار از بیمارستان مرخص شد. در این مورد، بیمار مجددا با دارو Rechallenge نشد.

در طب سنتی چین، از عناب به عنوان داروی ضداضطراب و خواب‌آور استفاده می‌شود که به نظر می‌رسد به دلیل غنی بودن این میوه از انواع تری‌ترپن‌ها می‌باشد. به دنبال گزارش مورد بالا، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نظارت بر واردات عناب را تشدید کرد و به همه روانپزشکان اکیدا توصیه کرد که هنگام تجویز دارو به سابقه دارویی بیمار از جمله داروها و فرآورده‌های گیاهی بیشتر دقت شود. 

2) داروهای ضدتشنج مثل کاربامازپین، فنوباربیتال و فنی‌توئین:  برخی مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که استفاده از عصاره عناب در جونده‌ها سبب افزایش اثرات برخی داروهای ضدتشنج می‌شود. البته لازم به ذکر است که در مطالعه انجام شده، غلظت خونی داروهای ضدتشنج افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشت. در این مطالعات، افزایش سطح سرمی گلوتاتیون به عنوان مکانیسم پیشنهادی برای افزایش اثرات ضدتشنج داروهای فوق‌الذکر در نظر گرفته شده است.

3) داروهایی که توسط سیتوکروم CYP 1A2 متابولیزه می‌شوند: عصاره عناب اثرات سیتوکروم P450 CYP 1A2 را افزایش داده و سبب کاهش غلظت خونی داروهایی می‌شود که توسط این آنزیم متابولیزه می‌شوند. از جمله این داروها می‌توان به استامینوفن اشاره کرد. 

منابع: سایت Drugs.com و مقاله Venlafaxine and Sour Date Nut

 

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 264975
کلمات کلیدی