• تاریخ انتشار : 1402/12/14 - 17:56
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 180
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

تشدید علائم COPD با مصرف داروی گاباپنتین

پژوهشگران دانشگاه مونترال کانادا توصیه می‌کنند که تجویز داروی گاباپنتین و پرگابالین در بیماران مبتلا به COPD با احتیاط بیشتری انجام شود و این نکته در دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌های پزشکی درج گردد.

نتایج حاصل از یک پژوهش جدید ثابت کرده است که مصرف گاباپنتین ریسک تشدید علائم[1] در بیماران مبتلا به COPD[2] را بالا می‌برد.

در این تحقیق اطلاعات پایگاه‌های داده‌های پزشکی کانادا از سال 1994 تا سال 2015 مورد بررسی قرار گرفت و تعداد دفعات عود COPD و مواردی که منجر به بستری شدن در بیمارستان گردید، در بیماران مصرف‌کننده گاباپنتین با سایر بیماران مبتلا به COPD مقایسه شد.

در بیماران مورد بررسی، 356 نفر داروی گاباپنتین را به دلیل ابتلا به صرع  مصرف می‌کردند. 9411 نفر به دلیل دردهای نوروپاتیک و 3737 بیمار دیگر به دلیل دردهای مزمن از این دارو استفاده می‌کردند. ریسک خطر[3] عود علائم COPD در بیماران مصرف‌کننده گاباپنتین در مقایسه با بیمارانی که از این دارو استفاده نمی‌کردند، 1.49 برآورد شد. ریسک عود علائم در بیمارانی که گاباپنتین را برای تشنج استفاده می‌کردند، بالاتر از گروه‌های دیگر مصرف‌کننده گاباپنتین محاسبه شد که علت آن احتمالا دوز بالاتر گاباپنتین در این بیماران می‌باشد.

به دنبال انجام این مطالعه، پژوهشگران دانشگاه مونترال کانادا توصیه می‌کنند که تجویز داروی گاباپنتین و پرگابالین در بیماران مبتلا به COPD با احتیاط بیشتری انجام شود و این نکته در دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌های پزشکی درج گردد.

لازم به ذکر است که در این مطالعه اطلاعات مربوط به وضعیت سیگار کشیدن بیماران و سایر پارامترهای مخدوش‌کننده در نظر گرفته نشده است.

2 فوریه 2024

منبع: سایت Medscape.com



[1] Exacerbation

[2] Chronic Obstructive Pulmonary Diseases

[3] Hazard Ratio

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 261046
کلمات کلیدی