شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/01/30 - 17:20
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1299
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

سبک زندگی در پرفشاری خون

تغییر سبک زندگی در پرفشاری خون

پرفشاری خون وضعیتی است که می­تواند منجر به مشکلات جدی در فرد گردد. رعایت رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن می­تواند به اندازه مصرف دارو در کنترل فشار خون موثر باشد. مهمترین نکاتی که در این زمینه مطرح می­شود اجتناب از سیگار کشیدن، کاهش استرس، کاهش مصرف الکل و ورزش منظم می باشد. هر کدام از این تغییرات می­تواند به تنهایی تأثیر خود را در کاهش فشار خون نشان دهد. اما رعایت هم زمان این موارد می­تواند تأثیر چشم گیری در پایین آوردن فشار خون بیمار داشته باشد

 

مواردیکه در زیر در مورد سبک زندگی فرد اشاره می­شود می­تواند کاهش مشخصی در فشار خون بیماران به وجود آورد.

  • کاهش مصرف سدیم

اصلی­ترین منبع نمک در رژیم غذایی استفاده از غذاهای آماده و رستورانی است. کاهش سدیم رژیم غذایی که عمدتاً به نام نمک شناخته می­شود می­تواند از بروز مشکلات قلبی ـ عروقی جلوگیری می­کند. هدف اصلی ما در این زمینه کاهش سدیم روزانه تا زیر 100 میلی اکی والان در روز (که معادل 3/2 گرم از سدیم یا 6 گرم سدیم کلراید است) می­باشد.

کاهش میزان سدیم دریافتی فرد از طریق رژیم غذایی علاوه بر کاهش فشار خون منجر به افزایش پاسخ به داروهای کاهنده فشار خون می­شود.

کاهش مصرف الکل

مطالعات نشان می-دهند افرادی که الکل مصرف می­کنند نسبت به کسانیکه از الکل استفاده نمی­کنند ریسک بالاتری برای ابتلا به فشار خون دارند.

افزایش مصرف میوه و سبزیجات

افزایش استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خانواده علاوه بر کاهش فشار خون در افراد مبتلا باعث پیشگیری از ابتلا به فشار خون در سایر افراد می­شود. نیازی نیست که فرد گیاهخوار مطلق شود. همین که میزان میوه و سبزیجات تازه و لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی خود افزایش دهد کفایت می­کند.

افزایش مصرف فیبر

افزایش مصرف فیبر می­تواند باعث کاهش فشار خون فرد شود. مقدار توصیه شده فیبر 20 تا 35 گرم در روز است. منظور از فیبر بخشی از غلات و سبزیجات و میوه­هاست که در روده هضم نمی­شود و خود آن شامل املاح و مواد مختلفی است. بهترین منبع درمان استفاده از فیبر صبح­ها برای صبحانه است که فرد علاوه بر غلات می­تواند میوه و سبزیجات را هم مصرف کند.

افزایش مصرف ماهی

افزایش مصرف ماهی بخصوص زمانی که با کاهش وزن همراه باشد می­تواند تأثیر مشخصی بر کاهش فشار خون از خود نشان دهد. همچنین استفاده از مقادیر زیاد روغن ماهی و مکمل­های حاوی روغن ماهی می­تواند اثر مشخصی بر کاهش فشار خون داشته باشد در این مورد چون بحث سمیت و بروز مشکلات جدی به دنبال مصرف خودسرانه این محصولات مطرح است، توصیه می­شود مقدار مجاز مصرف روزانه مکمل­های حاوی روغن ماهی را از پزشک معالج خود سوال نمایید.

کافئین

کافئین می­تواند یک افزایش اندک در فشار خون فرد به همراه داشته باشد. در صورتیکه در مصرف کافئین افراط نگردد (کمتر از 2 فنجان قهوه در روز) افزایش مشخصی در فشار خون فرد دیده نمی­شود.

سایر موارد: استفاده از فولات و فلاونوئیدها و همچنین مصرف مقادیر مشخص پروتئین در رژیم غذایی فرد با مشورت پزشک توصیه می گردد.

ورزش کردن:

انجام ورزش­های هوازی منظم مثل پیاده روی و دویدن برای 20 تا 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته (حداقل 5 روز) می­تواند کاهش چشمگیری در فشار خون فرد ایجاد کند. در این مورد انجام منظم فعالیت­های ورزشی اهمیت دارد چون با قطع ناگهانی فعالیت فیزیکی فشار خون می­تواند به محدوده قبلی بازگردد. علاوه بر تأثیر بر فشار خون ورزش می­تواند با اثر بر چربی خون باعث کاهش کلسترول و افزایش HDL (که در عوام به چربی خوب خون شناخته می­شود) گردد. از دیگر مزایای ورزش کردن می توان به افزایش نشاط و جلوگیری از بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان اشاره کرد.

کاهش وزن و کاهش فشار خون

چاقی و اضافه وزن باعث افزایش فشار خون، بروز دیابت و مشکلات قلبی ـ عروقی می­گردد. تعریف چاقی و اضافه وزن با محاسبه شاخص بدنی فرد (BMI) در نظر گرفته می­شود که برای محاسبه آن فرمول زیر را در نظر می­گیرند:

2(قد برحسب متر) / (وزن برحسب کیلوگرم)=BMI

که در این حالت اگر BMI شما بیشتر از 25 باشد دچار اضافه وزن هستید و اگر 30 یا بالاتر باشد یک فرد چاق به حساب می­آیید و کاهش وزن می­تواند فواید زیادی را برای شما داشته باشد.

در مورد کاهش وزن نکات مفیدی را در بخش مربوط به دیابت مطرح کردیم که می­تواند به افراد مبتلا به فشار خون هم کمک شایانی نماید. یکی از سوالات متداول در زمینه کاهش وزن استفاده از قرص­های ارلیستات (ونوسنات) است. این قرص­ها با دفع چربی غذا از جذب آن جلوگیری می­کند و می­تواند تا حداکثر 3 قرص در روز با مشورت پزشک و با توجه به نوع غذای مصرفی فرد در هر وعده تجویز می­شود. این قرص­ها که حتماً همراه غذا مصرف شود و روی چربی­های شکمی و چربی­هایی که قبل در بدن فرد تجمع یافته است تأثیر خاصی ندارد و صرفاً از جذب چربی غذا جلوگیری می­نماید. پس از مصرف 1 سال قرص حداکثر به میزان 8 تا 10 درصد وزن بدن، انتظار کاهش وزن را داریم. شایع­ترین عوارض دارو شامل نفخ، مدفوع چرب و دفع لکه چرب است. درمورد مصرف این داروها مشورت با پزشک ضروری است.

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها
  • کد خبر : 153530
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings