• تاریخ انتشار : 1403/01/14 - 14:21
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 303
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دارودرمانی جدید برای درمان آلرژی‌های غذایی

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای داروی Omalizumab (با برند Xolair) برای کاهش واکنش‌های آلرژیک در بزرگسالان و برخی کودکان مبتلا به حساسیت غذایی تاییدیه صادر کرد.

 

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای داروی Omalizumab (با برند Xolair) برای کاهش واکنش‌های آلرژیک در بزرگسالان و برخی کودکان مبتلا به حساسیت غذایی تاییدیه صادر کرد.

این دارو باید به طور منظم توسط بیماران مبتلا به آلرژی غذایی مصرف شود تا در صورت مواجهه تصادفی با یک یا چند ماده حساسیت زا، خطر واکنش‌های حساسیتی از جمله آنافیلاکسی کاهش یابد. تزریق این دارو در موارد اورژانسی که فرد دچار واکنش‌های شدید حساسیتی شده است، تایید نشده است.

   اولین بار در سال 2003 برای درمان اختلال آلرژیک مداوم تایید شد. علاوه‌براین، دارو در درمان کهیر مزمن خودبه‌خودی و رینوسینوزیت مزمن همراه با پولیپ بینی تاییدیه دریافت کرده است Omalizumab

داروی Omalizumab اولین دارو با مکانیسم وابسته به IgE است که در درمان آلرژی غذایی بزرگسالان و کودکان بالای 1 سال تاییدیه دریافت کرده است. پیش از این، داروی Palforzia که پودر آلرژن بادام زمینی است، برای بیمارانی که حساسیت به بادام زمینی دارند، مورد مصرف قرار می‌گرفته است.

مصرف داروی Omalizumab مشکل آلرژی غذایی بیمار را به طور کامل درمان نمی‌کند و استفاده از آن به این معنی نیست که بیمار می‌تواند آزادانه از فرآورده‌های غذایی که به آن‌ها حساسیت دارد، مصرف کند اما در صورت مواجهه تصادفی با آن آلرژن به‌خصوص، واکنش شدید حساسیتی رخ نخواهد داد.   

ایمنی و کارایی آنتی‌بادی مونوکلونال در کاهش واکنش‌های آلرژیک در یک مطالعه دوسوکور و کنترل شده با دارونما روی 168 کودک و بزرگسال که به بادام زمینی و حداقل دو غذای دیگر از جمله شیر، تخم مرغ، گندم، بادام هندی، فندق یا گردو حساسیت داشتند، مورد مطالعه قرار گرفت. بیماران Omalizumab یا دارونما را به مدت 20-16 هفته دریافت کردند. در پایان مطالعه، بیماران پروتئین بادام زمینی (معادل 2.5 بادام زمینی) مصرف کردند. 68 درصد افرادی که از داروی Omalizumab مصرف کردند، عارضه حساسیتی متوسط تا شدید نشان ندادند. این شاخص در گروه پلاسبو 6 درصد بود. واکنش های متوسط یا شدید به بادام هندی (42 درصد در مقابل 3 درصد)، شیر (66 درصد در مقابل 11 درصد) و تخم مرغ (67 درصد در مقابل 0 درصد) در گروه مصرف‌کننده Omalizumab کمتر از گروه دیگر بود.

شایع ترین عوارض جانبی Omalizumab شامل واکنش‌های محل تزریق و تب بود. از جمله موارد هشدارها در مورد این دارو می‌توان به آنافیلاکسی، سرطان، تب، درد مفاصل، بثورات پوستی، عفونت انگلی (کرم) و مختل شدن برخی تست‌های آزمایشگاهی اشاره کرد. بنا به توصیه FDA،  Omalizumabباید در مراکز درمانی مجهزی که توان مدیریت موارد آنافیلاکسی را دارند، تزریق بشود.

16 فوریه 2024

منبع: سایت Medscape.com

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 262702
کلمات کلیدی