شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/10/08 - 11:39
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3261
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

Covid-19

داروهای بیولوژیک ممکن است از بیماران مبتلا به پسوریازیس علیه فرم شدید COVID-19 محافظت کنند

بنظر می رسد داروهای بیولوژیک اثرات محافظت کنندگی بالایی در مقابل فرم شدید و با پیش آگهی ضعیف کووید-19 داشته باشند، ولی نمی توانند مانع از بروزعفونت توسط ویروس شوند.

داروهای بیولوژیک ممکن است از بیماران مبتلا به پسوریازیس علیه فرم شدید COVID-19 محافظت کنند

 

بنظر می رسد داروهای بیولوژیک اثرات محافظت کنندگی بالایی در مقابل فرم شدید و با پیش آگهی ضعیف کووید-19 داشته باشند، ولی نمی توانند مانع از بروزعفونت توسط ویروس شوند. این مطلب بسیار تاثیر برانگیز است زیرا که بیماران مبتلا به پسوریازیس درصد بالای ابتلا به چاقی، استعمال سیگار و بیماری انسدادی ریوی مزمن را دارند که همگی از عوامل خطرساز برای ابتلا به کووید-19 محسوب می شوند.

 

در مطالعه ای که  در فاصله ماه های فوریه تا آوریل  سال 2020 در بیمارستان سان داناتو میلان صورت گرفت 1193 بیمار مبتلا به پسوریازیس که تحت درمان با داروهای بیولوژیک یا داروی آپرمیلاست بودند مورد بررسی قرار داده شدند. از این تعداد در طول مطالعه 22 بیمار به کووید-19 مبتلا شدند، 17 بیمار بدلیل اینکه بیماریشان خفیف بود در خانه قرنطینه شدند و 5 بیمار در بیمارستان بستری شدند؛ ولی هیچ کدام از بیماران پسوریازیسی در بخش مراقب های ویژه (ICU) بستری نشدند و هیچ کدام جان خود را در اثر ابتلا به کووید-19 از دست ندادند.

در لومباردین بیماران دچار پسوریازیس که تحت درمان با داروهای بیولوژیکی بودند بطور بارز بیشتر از سایر افراد جامعه تست کووید-19  مثبت داشتند(3.43 برابر). این بیماران 9.04 برابر بیشترخطر قرنطینه در منزل به دلیل بیماری خفیف، 3.59 برابر خطر بیشتر نسبت به گروه کنترل برای بستری شدن در بیمارستان  در اثر کووید-19 را داشتند؛ اگرچه خطر بالاترمشهود برای بستری در بخش مراقبت های ویژه  بیمارستان در این افراد گزارش نشد.

در حالی که این بیماران 59 درصد کاهش خطر مرگ در اثر کووید-19 داشتند ولی مقادیر از نظر آماری معنی دار نبود.

45 درصد از بیماران پسوریازیسی تحت درمان با داروی مهارکننده اینترلوکین- 17(IL-17) بودند، 22 درصد تحت درمان با مهارکننده مهارکننده TNF آلفا بوده و 20 درصد مهارکننده اینترلوکین 12/23 دریافت می کردند. نکته قابل توجه این است که هیچ یک از بیماران که تحت درمان با آپرمیلاست بودند دچار کووید-19 نشدند، اگرچه این دارو بعنوان داروی با قدرت کمتر نسبت به داروهای بیولوژیک مونونوکلئال آنتی بادی تزریقی برای درمان پسوریازیس محسوب می شود.

 منبع : Medscape نوابر 2020

تهیه و تنظیم: دکتر رومینا محمدی

 

 

 

  • گروه خبری : توصیه ها,کادر درمان,مرکز اطلاعات دارویی DPIC,عفونت و واکسن,خودایمنی,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 167811
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings