شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/10/27 - 11:52
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3611
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای

داروی Sogroya (سوماپاسیتان)

سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا (FDA) داروی Sogroya (سوماپاسیتان) را برای بزرگسالان مبتلا به کمبود هورمون رشد تأیید کرد.

 درمان هفتگی برای کمبود هورمون رشد در بزرگسالان

سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا (FDA) داروی Sogroya (سوماپاسیتان) را برای بزرگسالان مبتلا به کمبود هورمون رشد تأیید کرد. Sogroya اولین درمان هورمون رشد انسانی است که بیماران بزرگسال فقط یک بار در هفته با تزریق زیر جلدی انجام می دهند. سایر فرمولاسیون های هورمون رشد انسانی مورد تأیید FDA برای بزرگسالان با کمبود هورمون رشد باید روزانه تجویز شوند.

کمبود هورمون رشد نوعی اختلال است که با تولید ناکافی هورمون رشد از غده هیپوفیز قدامی مشخص می­شود، غده کوچکی که در پایه مغز واقع شده و چندین هورمون تولید می­کند. بیماران بزرگسال با کمبود هورمون رشد می­توانند هورمون رشد را به عنوان یک درمان جایگزین دریافت کنند.

Sogroya در یک کارآزمایی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما در 300 بیمار با کمبود هورمون رشد که هرگز تحت درمان با هورمون رشد قرار نگرفته بودند و یا حداقل سه ماه قبل از مطالعه، درمان با سایر فرمولاسیون­های هورمون رشد را متوقف کرده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفت. بیماران به طور تصادفی برای تزریق Sogroya هفتگی، پلاسبو هفتگی یا سوماتروپین روزانه در نظر گرفته شدند. اثر بخشی سوگرویا با تغییر درصد چربی تنه­ای تعیین می­شود که چربی جمع شده در تنه یا قسمت مرکزی بدن که توسط هورمون رشد تنظیم می شود، می­باشد و می­تواند با مسائل جدی پزشکی همراه باشد.

در پایان دوره درمان 34 هفته­ای، در بیماران دریافت کننده هفتگی سوگرویا، چربی تنه به طور متوسط 06/1٪ کاهش یافت، در حالی که در بیمارانی که پلاسبو مصرف می­کردند 47/0٪ افزایش یافت. در گروه سوماتروپین روزانه، چربی تنه 23/2٪ کاهش یافت. بیماران در گروه­های سوگرویا هفتگی و سوماتروپین روزانه بهبود مشابهی در سایر نتایج بالینی داشتند.

شایع­ترین عوارض سوگرویا عبارتند از: کمر درد، درد مفاصل، سوءهاضمه، اختلال خواب، سرگیجه، التهاب لوزه، تورم در بازوها یا پایین ساق پا، استفراغ، نارسایی آدرنال، فشار خون بالا، افزایش کراتین فسفوکیناز خون، افزایش وزن و کم خونی می­باشد.

سوگرویا را نباید در بیمارانی که سابقه حساسیت بیش از حد به این دارو دارند، تجویز کرد. همچنین این دارو در بدخیمی فعال، در هر مرحله از بیماری چشم دیابتی که در آن سطح بالای قند خون باعث آسیب به عروق خونی در شبکیه چشم می­شود، بیماری­های حاد بحرانی یا افرادی­ که نارسایی حاد تنفسی دارند، نباید استفاده شود، زیرا با افزایش خطر مرگ و میر با استفاده از دوزهای درمانی سوگرویا در بیماری­های حاد بحرانی و بدون کمبود هورمون رشد همراه می­باشد.

کادر درمان باید قبل از شروع درمان با این دارو و پس از آن به طور دوره­ای، معاینه چشم را انجام دهند تا وجود پاپیل ادم (تورم دیسک اپتیک) رد شود. پاپیل ادما (تورم عصب بینایی) ممکن است نشان­دهنده افزایش فشار داخل جمجمه باشد. هورمون­های رشد ممکن است باعث بروز یا بدتر شدن افزایش فشار خون داخل جمجمه که از قبل وجود داشته، شوند.

 سپتامبر 2020

منبع خبر: سازمان غذا و داروی امریکا

 

  • گروه خبری : توصیه ها,dpic,کادر درمان,مرکز اطلاعات دارویی DPIC,هورمون‌ها
  • کد خبر : 169158
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings