شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1402/03/08 - 12:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 18620
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

داروی جدید برای درمان پارکینسون در راه است!

محققان داروی جدیدی برای درمان مراحل اولیه پارکینسون یافته‌اند که به اندازه فرم آهسته‌رهش پرامی‌پکسول موثر است اما در طول روز اثرات خواب‌آلودگی کمتری ایجاد می‌کند.

محققان داروی جدیدی برای درمان مراحل اولیه پارکینسون یافته‌اند که به اندازه فرم آهسته‌رهش پرامی‌پکسول موثر است اما در طول روز اثرات خواب‌آلودگی کمتری ایجاد می‌کند.

این دارو که با عنوان P2B001 شناخته می‌شود ترکیبی است از دوز پایین پرامی‌پکسول (0.6 میلی‌گرم) و Rasagiline (0.75 میلی‌گرم) که به صورت آهسته‌رهش فرموله شده است. هر دو دارو، به صورت جداگانه و با دوزهای بالاتر در بازار دارویی موجود هستند. فرآورده‌های تک دارویی Rasagiline فرم آهسته‌رهش ندارند. در حال حاضر، پرامی‌پکسول با دوزهای 1.5 الی 4.5 میلی‌گرم و به صورت آهسته‌رهش در بازار دارویی وجود دارد. داروی Rasagiline نیز با دوز 1 میلی‌گرم در روز برای درمان پارکینسون تاییدیه دارد.

فرآورده P2B001 توسط شرکت دارویی Pharma Two B فرموله شده است. این شرکت قصد دارد برای این فرم ترکیبی تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را دریافت نماید. این دارو نیاز به تیتراسیون نداشته و به صورت یک بار در روز استفاده می‌شود.

داروی لوودوپا موثرترین درمان در کنترل علائم پارکینسون است اما مصرف طولانی مدت آن با بروز عوارض حرکتی مثل دیس‌کینزیا همراه است. بر اساس مطالعات قبلی به نظر می‌رسد مصرف آگونیست‌های دوپامین باعث خواب‌آلودگی در طول روز و اختلالات حرکات تکانشی می‌شود. داروهای مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز B مانند Rasagiline به اندازه داروهای قبلی در کنترل علائم بیماری موثر نیستند.

داروی P2B001 در فاز 3 مطالعات بالینی قرار دارد و به صورت تصادفی‌شده، چندمرکزی و دوسوکور در حال انجام است.

در این مطالعه، بیماران در 4 گروه طبقه‌بندی شدند. گروه اول فرآورده P2B001 را روزی یک بار مصرف کردند. گروه دوم 0.6 میلی‌گرم پرامی‌کسول آهسته‌رهش و گروه سوم 0.75 میلی‌گرم Rasagiline آهسته‌رهش دریافت کردند. گروه چهارم هم فرم آهسته‌رهش پرامی‌پکسول را با دوز میانگین 3.2 میلی‌گرم در روز استفاده نمودند.

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، بیمارانی که از  P2B001 استفاده کردند نسبت به بیماران گروه دو و سه اثربخشی بهتری را تجربه کردند. بعد 12 هفته استفاده از دارو، 74.3 درصد از بیماران گروه یک و 75.8 درصد از بیماران گروه چهار بهبود قابل‌توجهی در علائم پارکینسون پیدا کردند. پیشرفت بیماران در هر دو گروه 1 و 4 برابر ارزیابی شد. با این حال، درصد کمتری از بیماران گروه یک (44 درصد) عوارض دوپامینرژیک مثل خواب‌آلودگی و افت فشار وضعیتی را تجربه کردند. تقریبا 66 درصد بیماران گروه چهار این عوارض را گزارش کردند.  

 26 آوریل 2023

منبع: سایت Medscape.com

  • گروه خبری : گروه های مطالب,مرکز اطلاعات دارویی DPIC,مغز و اعصاب
  • کد خبر : 235501
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings