• تاریخ انتشار : 1402/08/25 - 13:02
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 4268
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

داروی جدیدی برای درمان بیماری کرون

داروی Etrasimod دومین دارو از دسته S1P است که در آمریکا برای درمان کولیت اولسراتیو تاییدیه دریافت کرده‌است. داروی دیگر، داروی Ozanimod بود که در ماه می 2021 برای درمان کولیت اولسراتیو متوسط تا شدید تایید شد.

 

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی برای داروی Etrasimod (Velsipity) در بزرگسالان مبتلا به درمان کولیت اولسراتیو متوسط تا شدید تاییدیه صادر کرده است.

داروی Etrasimod یک مدولاتور گیرنده اسفینگوزین1 فسفات[1] (S1P) است که با شدت بالا به گیرنده‌های 1،4 و 5 متصل می‌شود. دوز تایید شده‌ی دارو 2 میلی‌گرم یک بار در روز و به صورت خوراکی می‌باشد.

داروی Etrasimod دومین دارو از دسته S1P است که در آمریکا برای درمان کولیت اولسراتیو تاییدیه دریافت کرده‌است. داروی دیگر، داروی Ozanimod بود که در ماه می 2021 برای درمان کولیت اولسراتیو متوسط تا شدید تایید شد.

تاییدیه داروی Etrasimod بر اساس دو مطالعه بالینی دوسوکور با عناوین ELEVATE UC 52  و ELEVATE UC 12 صادر شده است. نتایج این دو مطالعه در ژورنال لنست به چاپ رسیده است.

در هر دو مطالعه بیمارانی وارد شدند که حداقل یک درمان معمول یا درمان بیولوژیک یا مهارکننده Janus kinase (JAK)را دریافته کردند. این درمان برای آن‌ها موثر نبوده یا بیمار قادر به تحمل دارو نبوده است.

در مطالعه ELEVATE UC 52 ، علائم 27 درصد بیماران مصرف‌کننده Etrasimod در طی 12 هفته خاموش شد. این رقم در گروه پلاسبو 7 درصد گزارش شد. در هفته 52 مصرف دارو، بیماری 32 درصد مصرف‌کنندگان Etrasimod و 7 درصد گره پلاسبو خاموشی علائم را تجربه کردند.

در مطالعه ELEVATE UC 12، خاموشی علائم در 26 درصد گروه Etrasimod و 15 درصد گروه پلاسبو گزارش شد.

بیماران گروه Etrasimod در سایر شاخص‌های درمانی از جمله وضعیت روده‌ها در بررسی اندوسکوپیک، بهبود مخاطی و میزان مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی نسبت به گروه پلاسبو پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند. این پیشرفت‌ها هم در هفته 12 و هم در هفته 52 قابل مشاهده بود.

شایع‌ترین عوارض گزارش شده با Etrasimod عبارتند از سردرد، افزایش سطح آنزیم‌های کبدی، ابتلا به عفونت SARS-COV2، گیجی، افزایش دمای بدن، درد مفاصل، درد شکم و تهوع.

13 اکتبر 2023

منبع: سایت Medscape.com



[1] Sphingosine-1-Phosphate (S1P) Receptor

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 251450
کلمات کلیدی

تصاویر