• تاریخ انتشار : 1402/10/16 - 19:40
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 326
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

شروع تیازیدها و خطر هیپوناترمی

در بروشورهای داروهای تیازیدی، عارضه هایپوناترمی جزء عوارض نادر دارو قید می‌شود اما به نظر می‌رسد که شیوع این عارضه کمی بیشتر باشد.

پژوهشگران دانمارکی در مقاله‌ای که اخیرا به چاپ رسانده‌اند، ادعا می‌کنند که شروع درمان پرفشاری خون با داروهای تیازیدی خطر بروز هیپوناترمی را افزایش می‌دهد. این محققان معتقدند که اگرچه دیورتیک‌های تیازیدی معمولاً در درمان پرفشاری خون اولیه به خوبی تحمل می‌شوند اما ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشند که چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در بروشورهای داروهای تیازیدی، عارضه هایپوناترمی جزء عوارض نادر دارو قید می‌شود اما به نظر می‌رسد که شیوع این عارضه کمی بیشتر باشد.

این مطالعه به صورت یک شبیه‌سازی طراحی شده است. داده‌های دو کارآزمایی بالینی که روی بیماران بالای 40 سال مبتلا به فشار خون بالا، در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، شبیه‌سازی شده و ریسک بروز هایپوناترمی با دسته‌های مختلف داروهای فشار خون تخمین زده شد. در یکی از این کارآزمایی‌ها، بروز هایپوناترمی بین بیمارانی که به تازگی تحت درمان با بندروفلومتیازید (BFZ) قرار گرفته بودند و بیماران مصرف‌کننده مهارکننده‌های کانال کلسیمی (CCB) مقایسه شد. در کارآزمایی دیگر، یک دسته از بیماران هیدروکلروتیازید (HCTZ) به همراه یک مهارکننده سیستم رنین- آنژیوتانسین (RAS) مصرف کردند و گروه دیگر صرفا مهارکننده RAS را مصرف کردند.

محققان دریافتند که بروز تجمعی دو ساله هیپوناترمی برای BFZ و HCTZ-RASi به ترتیب 2.83 و 3.51 درصد بود. تفاوت خطر بین BFZ و CCB و بین HCTZ-RASi و RASi به ترتیب 1.35 و 1.38 درصد بود.. با افزایش سن و افزایش بیماری‌های همراه، خطر بروز هایپوناترمی افزایش پیدا کرد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که خطر بروز هایپوناترمی در 30 روز اول شروع دارو بالاتر از هر زمان دیگریست.

18 دسامبر 2023

منبع: سایت Drugs.com

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 256022

تصاویر