• تاریخ انتشار : 1402/10/26 - 17:56
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 247
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

عملکرد ضعیف ChatGPT در پاسخ به سوالات دارویی بیماران

ChatGPT به طور تقریبی در سه چهارم موارد به سوالات دارویی بیماران، پاسخ ناکامل، نادرست داده یا اصلا جواب مرتبطی ارائه نکرده است.

بر اساس مطالعه‌ای که در جلسه سالیانه انجمن داروسازان بالینی نظام سلامت آمریکا ارائه شد، ChatGPT به طور تقریبی در سه چهارم موارد به سوالات دارویی بیماران، پاسخ ناکامل، نادرست داده یا اصلا جواب مرتبطی ارائه نکرده است.

این پژوهش که توسط پژوهشگران دانشگاه لانگ آیلند نیویورک انجام شده است. در این پژوهش 39 سوال دارویی که پیشتر بیماران در سرویس‌های مختلف اطلاع‌رسانی دارویی مطرح کرده‌ بودند، در نسخه رایگان ChatGPT وارد شد. دو محقق پاسخ‌های ChatGPT را با پاسخ‌های معیار و صحیح مقایسه کردند.

از بین 39 سوال، ChatGPT برای 72 درصد موارد، پاسخی ارائه داد. صرفا 36 درصد این پاسخ‌ها "دقیق و کامل" ارزیابی شدند و هیچ داده‌ی غیرمرتبطی به بیمار ارائه نکردند. به این ترتیب، 64 درصد پاسخ‌های ChatGPT، ناکامل و غیردقیق بودند. برای یک سوم از سوالات پیچیده و 23 درصد از سوالات غیرپیچیده پاسخ رضایت بخشی ارائه شده بود.

پژوهشگران اکیدا توصیه کردند که چه پزشکان و چه بیماران، اطلاعات دارویی و پزشکی که از ChatGPT دریافت می‌کنند، با یک منبع معتبر اعتبارسنجی کرده و سپس مورد استفاده قرار دهند.

12 دسامبر 2023

منبع: سایتDrugs.com

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 256877
کلمات کلیدی