شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/10/08 - 11:48
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2033
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

لزوم انجام تست سل در

مصرف کنندگان داروی متوترکسات در مناطق با شیوع بالای سل

در مناطقی که سل شیوع دارد، بیماران حتی اگر از دوز پایین متوترکسات استفاده می کنند، نیاز به غربالگری سل و مراقبت های بالینی مداوم دارند.

 
 
نشست سالانه انجمن روماتولوژی امریکا( ACR/2020)
 
 
در مناطقی که سل شیوع دارد،  بیماران حتی اگر از دوز پایین متوترکسات استفاده می کنند، نیاز به غربالگری سل و مراقبت های بالینی مداوم دارند. 
بیمارانی که علاوه بر داروی متوترکسات از داروهای کورتیکواستروئید یا سرکوب کننده های ایمنی دیگر مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سل بوده و نیاز به انجام تست سل دارند.
 
متوترکسات داروی مهم در بین داروهای DMARD  است که برای بسیاری از بیماری های روماتیسمی بخصوص آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی دارو با دوز صحیح تجویز شود ایمن و موثر است. اگرچه متوترکسات پتانسل ایجاد سمیت کبدی قابل توجه وعفونت (بخصوص برای ارگانیسم های عفونی  که هدف ایمنی سلولی قرار می گیرند مانند سل) را دارد.  
 
 
 
 مطالعات صورت گرفته بین سال های 1990 تا 2018 نشان می دهد میزان ابتلا به سل در بیماران مبتلا به بیماری های روماتیسمی که تحت درمان با دوز پایین متوترکسات و یا داروی بیولوژیک قرار گرفتند بالاتر از سایر بیماران است.
 
محققان همچنین در بررسی ها در مورد ایمنی داروی ایزونیازید ( آنتی بیوتیکی که برای درمان بیماری سل استفاده می شود)، دریافتند که احتمال بروز سمیت کبدی و نوتروپنی ناشی از متوترکسات زمانی که همراه ایزونیازید مصرف گردد بیشتر است؛ البته این عوارض برگشت پذیر هستند.
 
سل در مناطق مختلفی از جهان اندمیک است بنابراین معقول است برای بیماران بدلیل محلی که در آن زندگی می کنند و یا بدلیل منطقه ای که از آن سفر می کنند شک بیشتری به سل داشته باشیم و بررسی های لازم را قبل از شروع درمان دارویی (مثل متوترکسات) انجام دهیم.
 
از آنجا که داروهای بیولوژیک بعد از شکست درمان با متوترکسات  قدم بعدی در درمان آرتریت روماتوئید هستند، آگاهی از وضعیت سل در بیماران، به انتخاب و مدیریت گزینه های درمانی بعدی کمک خواهد کرد.
 
از آنجا که دوز بالای استروئید ها عامل خطر دیگری برای فعال شدن سل است، روماتولوژیست ها باید پایش بیمارانی که قرار است با دوز متوسط تا بالای استروئید ها همراه متوترکسات درمان شوند را مد نظر قرار دهند.
 
 
منبع: Medscape, نوامبر 2020
تهیه و تنظیم: دکتر رومینا محمدی
 
 
 
 
 
 
  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,کادر درمان,مرکز اطلاعات دارویی DPIC,عفونت و واکسن,خودایمنی
  • کد خبر : 167812
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings