• تاریخ انتشار : 1402/09/22 - 18:42
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 791
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مقایسه اثر دنوزوماب و زولدرونیک اسید در مدیریت پوکی استخوان خانم‌های یائسه

5 سال بعد از مصرف دارو، ریسک شکستگی استخوان لگن در بیماران مصرف‌کننده دنوزوماب 34 درصد کمتر از بیماران مصرف‌کننده زولدرونیک اسید است.

بر اساس مطالعه‌ی گذشته‌نگری که پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد در خانم‌های یائسه مبتلا به پوکی استخوان، دنوزوماب (پرولیا) ریسک شکستگی‌های استخوانی را بیشتر از داروی زولدرونیک اسید (آکلاستا) کاهش می‌دهد.

یک مطالعه قدیمی‌تر که این دو دارو را مستقیما مقایسه کرده بود، نشان داده بود که دنوزوماب نسبت به زولدرونیک اسید، تراکم مواد  معدنی استخوان‌ها به ویژه استخوان‌های کلیدی را بیشتر افزایش می‌دهد. یک مطالعه مشاهده‌ای کوچک نیز ادعا کرده بود کاهش ریسک شکستگی استخوانی با هر دو دارو برابر است.

این مطالعه جدید که در مجمع سالیانه مطالعات استخوان آمریکا هم ارائه شده، از یک روش جدید برای مقایسه اثربخشی دو دارو بهره برده است. این روش آنالیز، Negative Control Outcome یا NCO نام دارد.

در این مطالعه که روی 120،000  خانم یائسه مبتلا به پوکی استخوان انجام شد، نشان دادکه ریسک شکستگی در مصرف‌کنندگان دنوزوماب 2 سال، 3 سال و 5 سال بعد از مصرف داروی دنوزوماب کمتر از بیماران دریافت‌کننده زولدرونیک اسید می‌باشد.

5 سال بعد از مصرف دارو، ریسک شکستگی استخوان لگن در بیماران مصرف‌کننده دنوزوماب 34 درصد کمتر از گروه دیگر است. همین الگو برای شکستگی‌های دیگر نیز مطرح بوده است اما کاهش ریسک شکستگی در استخوان لگن مشهودتر از سایر شکستگی‌ها بوده است.

16 اکتوبر 2023

منبع: سایت Drugs.com

 

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 254035
کلمات کلیدی