• تاریخ انتشار : 1402/05/31 - 10:56
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1103
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پاسخ به پرسش‌های متداول در مورد سویه جدید کرونا (Eris یا EG5)

این روزها، در گرم‌ترین روزهای سال، مجددا با پیک بروز علائم سرماخوردگی مواجه هستیم. این علائم ناشی از سویه‌ی جدیدی از ویروس کروناست که EG5 نام دارد.

EG.5 چیست؟

EG.5  جدیدترین واریانت کووید است. این سویه شباهت ساختاری زیادی با سویه XBB دارد و در شش ماه گذشته در سرتاسر دنیا در گردش بوده است. به نظر می‌رسد در این سویه این جهشی رخ داده باشد که زمینه فرار ویروس از مصنوعیت‌های حاصل از ابتلای قبلی یا واکسیناسیون را فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد این سویه با افزایش نسبتاً سریع تعداد موارد ابتلا در سرتاسر دنیا مرتبط است. هر چند سرعت انتشار بیماری افزایش پیدا کرده اما تعداد کلی موارد مبتلا در سطح قابل قبولی قرار دارد. شرایط فعلی مانند شرایط زمان شناسایی سویه اومیکرون نیست.

چه علائمی با EG.5 مرتبط است؟

سویه جدید EG.5 یا Eris از نظر علائم مشابه سایر سویه‌های قبلیست و علامت اختصاصی ویژه‌ای ندارد.

آیا افزایش موارد ابتلا به کووید که تقریبا در سرتاسر دنیا دیده می‌شود، ناشی از بروز از این سویه جدید است یا ناشی از کاهش رعایت پروتوکل‌های بهداشتی توسط مردم؟

هر دو مورد موثر است. علاوه‌براین، بخشی از این افزایش احتمالاً ناشی از کاهش ایمنی جمعیت است. لازم به تاکید است که مدت زمان زیادی از ارائه واکسن‌های بوستر برای کووید می‌گذرد. به طور کلی، درصد کمتری از جمعیت اقدام به دریافت واکسن‌های بوستر کردند.

آیا پاییز امسال با پیک شدید کووید مواجه خواهیم بود؟

به احتمال زیاد، شرایط چندان نگران‌کننده‌ای پیش نخواهد آمد. اما  افراد مسن، بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و افرادی که سابقه ابتلا به انواع شدید کووید را داشته‌اند باید بیشتر از دیگران مراقب باشند.

آیا واکسنهای موجود در برابر EG.5 محافظت ایجاد می‌کنند؟

خوشبختانه EG.5 شباهت ساختاری زیادی با سویه XBB دارد. لازم به ذکر است که واکسن‌های بوستر جدید که قرار است پاییز امسال در کشورهای خارجی عرضه بشود، بر مبنای سویه XBB ساخته شده‌اند.

آیا زمان آن رسیده که دوباره ماسک بزنیم؟

در حال حاضر، تعداد موارد ابتلا آنقدر زیاد نیست که مجبور باشیم از ماسک استفاده کنیم اما اگر به جاهای شلوغ می‌روید یا در کنار گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرید، بهتر است ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

منبع: سایت https://publichealth.jhu.edu

 

 

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 243476
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *